• Belföld
Maksa Mónika

Z generáció: itt vagyunk! Ezt kérik munkájukért a fiatalok

A Jófogás és a GKI közös kutatása szerint a Z generáció, vagyis az 1995 után született nemzedék lassan belép a munkaerőpiacra, de más elvárásai vannak, mint az idősebbeknek. A vágyaik és az elvárásaik a kutatás szerint merészebbek, mint az Y generációé voltak, és a lojalitás is mást jelent a számukra: 70%-uk mindössze egy évig marad ugyanazon a munkahelyen.

A Jófogás és a GKI közös kutatása szerint a 850 ezer 18-24 éves fiatal háromnegyede már nem része az oktatási rendszernek, így elvileg a munkaerőpiacon kell megjelenniuk.

A fiatalok munkakedvéről és elvárásairól a Faktor megkérdezte Jasper Gábor coach-ot is, aki szakdolgozatát is a generációs különbségek témájában írta. Ő elmondta, hogy az Y és a Z generáció között nem nagyok, de azért észrevehetőek a különbségek.

Az internet adta információszabadság mindkét generációnál nagyobb fokú tudatosságot eredményezett, és a generáción belüli kommunikáció is felgyorsult az idősebbekhez képest.
A munka kiválasztásakor a munkakörnyezet, a rugalmas munkaidő, a csapat, illetve a kompetens vezető a fő szempontok. Illusztráció.

A munka kiválasztásakor a munkakörnyezet, a rugalmas munkaidő, a csapat, illetve a kompetens vezető a fő szempontok. Illusztráció.

A Z generációba azok tartoznak, akik 1995 után jöttek a világra. Ők az úgynevezett digitális bennszülöttek, számukra az internet, a mobiltelefon és a web 2.0 természetes dolgok, és mindez a tanulási szokásaikon is sokat változtatott: az információk gyors elérése vált lényegessé, a multitasking gondolkodás pedig állandó jellemzője a korosztálynak. Az Y generációba az 1982-1995-ig, míg az X generációba az 1965 után született emberek tartoznak.

Áthidalható generációs különbségekA hatékony munkához, az együttműködéshez elengedhetetlen a megfelelő kommunikáció. Jasper Gábor szerint fontos, megoldandó problémát jelent a különböző generációk közös munkája, a kommunikáció gördülékenysége. A coach szerint a vezető feladata, hogy megteremtse a hidat a különböző generációk között. Természetesen ehhez a felek rugalmasságára is szükség van, ez pedig általában a fiatalok részéről meg is van.

A vezető feladata, hogy megteremtse a hidat a különböző generációk között. Illusztráció.

A vezető feladata, hogy megteremtse a hidat a különböző generációk között. Illusztráció.

Mivel a vezetők egyelőre még nem a Z generáció tagjai közül kerülnek ki, a multinacionális cégek vezetői, akik az Y és a Z generációval dolgoznak, szintén arról számoltak be, hogy

ők sokkal tudatosabban tervezik a karrierjüket, és ha ez nem az általuk elvárt ütemben valósul meg, sokkal könnyebben váltanak munkahelyet.

Az X generációra ez még nem volt jellemző, annak a korosztálynak még volt lehetősége egy egész karriert egyetlen munkahelyen megvalósítani, ha megbízható állást vállalt.

A fiatalabb generációknál már nincs ilyen, nagyon kevés fix és biztos munkahely van. A coach szerint az Y a „világválság generációja”, hiszen akkor kerültek ki az egyetemről, amikor a válság kezdődött, és leépítések voltak. Tehát az Y és az X hozzászoktak a bizonytalansághoz - mondta Jasper Gábor.

A kutatás adatai alapján az Y és a Z generáció tagjainak több mint harmada csak néhány hónapot tölt munkahelyén, de összességében 70%-ukat 1 évnél tovább nem tudja megtartani a munkahely.

A fiatalok munkahelyi elvárásaiA tanulmány szerint az X-ek esetében nagy hangsúlyt kap a kereset: megfelelő anyagi juttatások mentén tudnak jobban elköteleződni, míg az Y generációnál sokkal inkább az emberi kapcsolatok számítanak. Ugyanakkor a csapatszellem rendkívül fontos számukra, akárcsak a fejlődési lehetőség – ezek egyébként jellemzőek a Z generációra is.

A jó csapat elengedhetetlen. Illusztráció.

A jó csapat elengedhetetlen. Illusztráció.

A pénzzel kapcsolatban Jasper Gábor elmondta, hogy a Z generációban van egy „pici elrugaszkodottság” a fizetések kérdésében – de ez az Y-ra is igaz. Kicsit túlértékelik magukat, nem feltétlenül a valós helyzetnek megfelelően szeretnének fizetést kapni. A kutatás szerint azonban nem ez a meghatározó a munkahely kiválasztásakor: a megfelelő fizetési igények teljesülése mellett elsősorban rugalmas munkaidőt keresnek, hogy egyéb elfoglaltságaikra is maradjon megfelelő szabadidő.

A Faktornak a Pázmány Péter Katolikus Egyetem egyik másodéves szociológia szakos hallgatója azt nyilatkozta, hogy neki az állás kiválasztásakor a fő szempontok sorrendben a következők:
élvezze, amit csinál;
"rendesen" megfizessék a munkáját;
ne legyen túlterhelve, de ha túlórázni kell, azt fizessék meg "tisztességesen";
ne verjék át és
legyen jó a társaság.
Kezdőfizetésnek ő nettó 150-200 forintot szeretne kapni.

A coach szerint ez tényleg így van: az álláskereséskor, az interjúkon nem a pénz a fő szempont, ezt megelőzi a munkakörnyezet, a rugalmas munkaidő, a csapat, amelyikkel dolgozni fognak, illetve a kompetens vezető.

Kommentek:

Top 16