• Autó
Autószektor

Volkswagen Crafter teszt: nagy haszon

A Volkswagen Crafter harmadik generációja immár saját útját járja. Azt nem tudjuk megítélni, hogy mennyiben ártott vagy használt neki, hogy már nem azonos platformon épül a Mercedes-Benz Sprinterrel, de az biztos, hogy jelentősen megváltozott, főleg, ami a vezetését illeti. A lengyelországi Wrześniában gyártott Crafter elsőkerék-hajtású, közepes tengelytávú és magas tetős zárt áruszállító változatát próbáltuk ki.

Hogy néz ki?

A Crafterből négy alapmodell, három hosszúság és három tetőmagasság rendelhető. A modell erőssége a variálhatóság. A kétliteres dízelmotor változataival, a különböző hosszúságú és magasságú, platós/zárt változatokból mintegy hetvenféle Crafter létezhet, és akkor még buszokról nem is beszéltünk... Itthon azért szűkebb a kínálat. A 3,64 méteres tengelytáv 3,45 méteres rakteret enged meg, az általunk kipróbált verzió az egyik legnépszerűbb változat.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

EZT IS AJÁNLJUK:

    Kívülről és belülről is baltával faragták, de így van jól. Utastere kinézetében is jelzi, hogy személyautósra vették a figurát. Rendezett minden, a kemény, rideg anyagok hatalmas tárolókat, rekeszeket és polcokat rejtenek, sokszor a szó szoros értelmében: kissé kusza a szélvédő alatti rész.

    Az utastér háromszemélyes, az ülések kellően szélesek és merev tartásúak. A két kartámaszos, hidraulikus rugózású vezetőülés igen kényelmes. Az oldalsó ülések tágas rekeszt rejtenek, egy bevásárlókocsi tartalmát simán elnyeri az üreg. Lábtere hatalmas és sík, kabinja minden irányú tágasságával emelkedik ki a mezőnyből.

    A Crafter vezetői környezete ergonomikus, átlátható és komfortos lett. A parkolásnál a sofőr segítségére lehetnek a nagy felületű, osztott visszapillantó tükrök, melyek elektromosan nyithatók és csukhatók. Bár nem a csúcs felszereltségű változatot tettük próbára, mégis meglepett, hogy mennyi személyautós tulajdonságot és vezetősegédet zsúfoltak bele. A kategóriában elsőként alkalmazott elektromechanikus szervokormánynak köszönhetően az új Crafter kínálatában olyan aktív vezetői segédrendszerek egész sora jelenhet meg, mint például a vontatmány-stabilizáló funkcióval kiegészített ESP, a követési távolság automatikus szabályzása (ACC), a másodlagos ütközésvédelem, az oldalszél-asszisztens vagy éppen a vontatmánnyal végzett manőverezést segítő berendezés.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Az USB-dugaljakat eldugták a szélvédő alá, ahogy a pohártartók sem szerencsés helyre kerültek, a műszerfal szélén az üveg alatt hamar felmelegszik a hideg frissítő. Hasznos, hogy a sofőrülés alatt találunk egy 300 wattos 230 voltos konnektort. A raktér világítást elölről is kapcsolhatjuk, a LED-es izzók egy kicsit égetik a szemeinket.

    Beszéljünk egy kicsit a raktérről is, hisz csakis ezért vesznek az emberek, a vállalkozások Craftert. A tesztelt változat raktere 11,3 köbméteres, a raktér hossza 3450 milliméter, teljes szélessége 1832 milliméter, szélessége a kerékdoboknál 1380 milliméter, magassága 1961 milliméter, rakodási magasság 570 milliméter. Az oldalsó tolóajtó mérete: 1311x1822 milliméter, a hátsó ajtó mérete 1552x1840 milliméter (a 270 fokos ajtónyitás feláras, több mint 200 ezer forintba kerül), a Crafter fordulókör-átmérője 13,6 méter. A jármű külső méretei: 5986x2040x2335 milliméter, a 3,5 tonnás kisteherautó hasznos teherbírása 1414 kilogramm.

    Hogy megy?

    Az általunk tesztelt változatban 140 lóerős (103 kW) erőforrás dolgozott. Könnyedén mozgatta az üresen 2086 kilós testet, végsebessége elméletileg 162 kilométer/óra, bevallom ezt a tulajdonságát nem ellenőriztem, már 130 kilométer/óránál is kapkodni kellett a vitorlákat a nagy szélben. Az Euro 6-os motorhoz alapáron jár a stop-start és a gázolaj mellett AdBlue adalékot is tankolnunk kell néha. A hatsebességes váltó könnyedén, akadozás mentesen kapcsolható, áttételezése optimális. Az egyes rövid, de ezt a teherautóktól megszokhattuk, bár kettesből is indulhatnánk, egyszer lefulladtam így. Meglepő, hogy nem dudáltak rám, van azért tisztelete a fehér behemótnak.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Milyen vezetni?

    Ha leszámítjuk a magasságát és a hosszát, pont olyan vezetni, mint egy személyautót. Az első kilométerek kocsiból átszállva elég stresszesek, de ha odafigyelünk, nem lesz baj. A kormányzás pontos, jól fordul a Crafter, a forgalomra pedig jól rálátunk, így van időnk felkészülni a váratlan helyzetekre.

    Üresen hajtottuk, így pontos képet nem kaptunk a fogyasztásáról, a mintegy 400 kilométeres teszten 7,8 literes átlagfogyasztást mértünk 100 kilométerenként.

    Mennyibe kerül?

    Bár Craftert kapunk már nettó 6 millió forint alatt is, az általunk tesztelt, felextrázott (holttér-figyelő, koccanásgátló, távtartós tempomat, parkolási asszisztens stb.) változatért nettó 10 milliót is elkérnek. A Volkswagen 4 év vagy 200 ezer kilométer garanciát vállal minden új Crafterre. Az átrozsdásodási garancia 12 évre szól.

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára

    Kommentek:

    Top 16