• Autó
Autószektor

Veterán korú járművek fenntartása és alkatrész-ellátása (1. rész)

A veteránozás nem csak hobbi, hanem életérzés. Annak a technikának a szeretete, ami előre vitte az autózást, és ami nem volt annyira bonyolult, hogy egy hobbista már ne értse, mi történik alatta a járműben.

A veteránozásban nem az értelmet, hanem az érzelmet kell keresni, az ősök fenntartása nem mindig gazdaságos, kényelmi és biztonsági szempontból sem feltétlen előnyös, de nem is ezek az elsődleges szempontok. Sokszor felmerült már a kérdés: a mai újautók lesznek valaha veteránok?

A veterán autók iránti érdeklődés talán soha nem látott szintre emelkedett, ráadásul nagyon sok olyan autó érte el a 30 éves kort, ami a ’90-es évek elején, az akkori használt-import dömping idején került hazánkba. A szocialista géppark Trabant, Wartburg, Skoda és Lada járművei mellé bekerültek a nyugati csodák, melyek először csak szép csöndben youngtimerek lettek, ma pedig már oldtimer korba léptek.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

EZT IS AJÁNLJUK:

    Ezeknek az autóknak a szerelési, karbantartási útmutatója még csak egy könyv volt, ahol illusztrációkkal együtt maximum 300 oldalon be lehetett mutatni a főbb karbantartási folyamatokat és a szerelési leírásokat, és ebben a járműtípushoz rendelhető összes motorcsalád adatai benne voltak.

    A szerelés nem igényelt speciális célszerszámokat, pláne nem kellett méregdrága diagnosztikai műszereket és gyári információk vásárolni, hiszen a karburátoros időszak még nem a fedélzeti diagnosztikáról szólt. Az autószerelésnek és az autózásnak is egyfajta aranykora volt ez, amikor az üzemeltető tudta miben ül, tudta hogyan kell beállítani a gyújtást, és már csukott szemmel cserélt gyertyát, hiszen akár abból is eltett tartalékot. Az utak nem voltak még telítettek, a tranzit forgalom és a motorizáció foka nem zavarta a közlekedési élményt. Még nem volt ABS és légzsák minden autóban, a gumiabroncsok keverékét és mintázatát nem a számítógép számította ki, nem 3D-modellezés volt a tervezés alapja, mégis nagyon jól autózható, elfogadható fogyasztású és a járművezetővel együtt élő autókban élvezhettük az utazást.

    Ahogy telt-múlt az idő, a körülmények és a járművek is megváltoztak. Az infotainment, a károsanyag-kibocsátás és a biztonság a legfontosabb, hiszen a mai világ ezt követeli meg a mindennapokban. A felgyorsult világban az utazás az indulás és az érkezés közötti felesleges időtöltéssé degradálódott. (Nem véletlen az önvezető autók fejlesztése sem.) A bonyolult rendszereket már nem látjuk át, az autóhoz (jobb, ha) nem nyúl hozzá az üzemeltető, de lassan a független autójavító sem. Az autó a jogszabályok szerint „tartós fogyasztási cikknek” minősül, vagyis a hűtőszekrénnyel és a TV-vel van egy kategóriában.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Nem is csoda, hogy visszavágyunk egy olyan korba, amikor az utazás élmény volt, de az is kérdéses, hogy mennyire tarthatók fenn ezek a járművek. A gyártónak az utolsó értékesített autó után még 8 évig biztosítani kell a cserealkatrészeket, onnan már csak a piaci helyzet diktál. Ha az autó kelendő volt, és még sok van belőle, akkor az alkatrész-ellátással sincs nagy probléma. Ha viszont ritka típussal van dolgunk vagy már a gyár is megszűnt, akkor kezdhetjük az alternatív megoldásokat keresni.

    A veteránozás egyik alapvető melléktevékenysége a börzézés. A börzéken találhatunk alkatrészeket olyan autókhoz és motorokhoz is, amit már rég nem gyártanak, és amiből kellő mennyiségű padlásokon, garázsokban vagy pajtában fellelt donor van.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    A börze kicsit több is, mint vásár: aki ide jön, szinte biztos, hogy előveszi azt a féltve őrzött járművét, amit meg szeretne mutatni a többieknek, és már csak azért is azzal jön, mert így az utazás és a börzelátogatás, a hasonló gondolkodásmódú emberek, és a nosztalgiázás visszarepíti abba az időbe, amikor az autóvezetés nem csak élmény volt, hanem kicsit kiváltság is.

    A képek a 2018.október 23-i győri veterán találkozón és börzén készültek.

    Folytatjuk…

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára: www.autoszektor.hu

    Kommentek:

    Top 16