• Autó
Autószektor

Úton az adat alapú autópiac felé

Túl vagyunk az ICDP őszi találkozóján, ahol a kutatók bemutatták az utóbbi hónapok munkájának eredményét. Számos izgalmas témát érintettek, a következő hónapok során pedig olvasóink is betekintést nyerhetnek a kutatások eredményeibe. A sort egy különösen érdekes, minden autótulajdonost érintő témával kezdjük: a szervizelés jövőjét illető megállapításokat és fontos kérdéseket fejtjük ki gondolatébresztő cikkünkben.

Már megint szervizbe kell menni. Legyen az kötelező ellenőrzés és a kopó alkatrészek cseréje, vagy valódi meghibásodás, senki sem örül, ha menni kell. Ott kell hagyni az autót, vagy minimum várni néhány órát, majd előfordul, hogy egy nap még a probléma forrásának felismeréséhez is kevés. Nem meglepő, a változást itt is a digitalizációtól várhatjuk.

Ahhoz, hogy a szervizfolyamatokat megkönnyítsék a digitális világunk adta lehetőségek, adatokra van szükség, amiket megosztunk. Manapság senkinek sem kell bemutatni, mekkora érték az adat, épp ezért az ICDP kutatói felmérést végeztek. Arra voltak kíváncsiak, hogy a vásárlók milyen adatokat osztanának meg gond nélkül, és mik azok a területek, ahová nem engednének betekintést senkinek.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

A legalapvetőbb, már most, 2017-ben is gyakran megosztott adathalmaz a szerviztörténet. A felmérés alapján a nagy európai piacok autótulajdonosainak 68%-a gond nélkül rendelkezésre bocsátaná az autón elvégzett karbantartások és javítások történetét. Miért fontos ez? Mert ezáltal a problémák gyorsabban felismerhetőek és pontosabb diagnózist állíthat fel az autót gondozó szakember.

EZT IS AJÁNLJUK:

    A többség nem lát problémát a vezetési történet megosztásában sem. Ez alatt elsősorban azt értik, hogy mikor és mennyit mentünk az autóval, így például könnyen felismerhető, ha a rövid utak okozta elhasználódás áll a problémák hátterében. Kevésbé vagyunk lelkesek, ha a vezetési szokásokat tartalmazó információt kell megosztani. A vásárlók fele nem szívesen kötné a szerviz orrára, hogy milyen sebességgel, mekkora gázadásokkal közlekedik. Pedig talán ez az egyik legértékesebb információ: előre látni a fékbetétek kopását, a kopó alkatrészek állapotát és rengeteg más, jelentős költséget okozó rongálódást lehetne előre jelezni, hatalmas összegeket megspórolva ezzel. Valamint az alkatrészre való várakozás is elkerülhető lenne, hiszen ha előre látni a problémát, a szükséges alkatrészt is előre meg lehet rendelni. 

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Nem meglepő módon az interjúalanyok mindössze 24%-a gondolja úgy, hogy nem okozna neki problémát, ha aktuális helyzete is bekerülne a megosztott adathalmazba. Bizonyára most a legtöbben felkapják a fejüket: mégis miért akarja a gyártó tudni, hogy hol vagyok? Ijesztőnek hangzik, de a vásárló érdeke. Egy digitális világban a megosztott adatoknak köszönhetően az autó felismeri, ha probléma van, majd azonnal be is jelentkezik egy közeli szervizbe. A szerviz szakemberei a bejelentkezés után átnézik a szerviztörténetet és vezetési szokásokat, így már célzottan kereshetik a problémát.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    A megkérdezettek több mint 70%-a szeretné, hogy elérhető legyen az online, automatikus időpontfoglalás. Vajon tíz év múlva az autónk diagnosztizálja önmagát és ha problémát észlel, azonnal bejelentkezik egy közeli, vagy általunk kiválasztott szervizbe? Jól hangzik, de nem ilyen egyszerű.

    A legfontosabb annak tisztázása, hogy a rengeteg keletkező adatot kivel osztjuk meg? A szervizzel? A kereskedővel, akitől az autót vettük? Esetleg a gyártóval? Az ICDP kutatói és a résztvevő szakemberek a téma tárgyalása során egyetértettek abban, hogy ezeket az érzékeny információkat a gyárral kell megosztani. De ez felvet néhány további kérdést. Ha az adatok a gyárnál vannak, értelemszerűen csak a vele leszerződött egységek használhatják fel az adatokat, ráadásul nem is az összes. Egy ilyen modern koncepcióhoz modern szervizek kellenek, viszont a szerződött egységek nem minden esetben vannak felszerelve a legmodernebb technológiai vívmányokkal.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Így pedig láthatjuk is a jövőt: az ilyen, digitalizált autókat kizárólag a legfelszereltebb szervizek tudják majd kiszolgálni, ez pedig máris lehetetlenné teszi, hogy bármelyik egység kiszolgáljon minket, legyünk bárhol a világban.

    Összességében elmondhatjuk, hogy bár a technikai feltételek adottak, még rengeteg adatvédelmi, technológiai és hálózatfejlesztési kérdésre kell választ találni, mire a szervizbe járás nem okoz majd fejtörést az egyszeri tulajdonos számára. 

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára.

    Kommentek:

    Top 16