• Autó
Autószektor

Utánpótlás - Városi túra modern-módra

Az utánpótlás rovat friss őszi cikkében egy rövid eszmefuttatás keretén belül vázoljuk fel az előttünk álló jövőt. Ijesztően hat a gondolat, hogy az autózó fiatalságnak nyitott rovat zöldfülű olvasói is egy pillanat alatt öreggé válnak, hiszen olyan mértékű fejlődés és változások körvonalazódnak, hogy ember legyen a talpán, aki tudatosság nélkül képes ekkorát váltani!

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

Azonnal nálad, használd!

A fogyasztói társadalom egyik nagy „vívmánya”, hogy sikeresen rászoktunk a nagy mennyiségre, vagyis mára a legtöbb dolog esetében az azonnali rendelkezésre állás természetes. Egy autó vásárlásakor még a mai napig más a helyzet, de pont itt várható átalakulás, vagy pont ez az az állomás, amely révén kicsit más megvilágításba kerül az autózás és az autóipar. Márka- vagy típusfanatikusnak kell lennünk ahhoz, hogy akár 8-10 hónapot is várjunk mondjuk egy modellre. Anyagi vonzata miatt sokáig úgy tekintettünk egy négykerekű megvételére, mint egy jelentősebb mérföldkő életünkben. Aztán egyre népszerűbb lett a céges autó, szinte elvárás egy magasabb fizetés mellé. Ekkor kezdtük már csak használni a kocsit, a minőséggel szemben állított követelmények adott esetben lankadtak, érzelmi kötődésről pedig szintén kevésbé beszélhetünk.

EZT IS AJÁNLJUK:

    Micsoda előnyei vannak a csak használatnak! Semmi szervizköltség, kevés felelősség. A carsharing keretén belül első nekifutásra – amikor saját autónk rója az utakat – az előbb említett két szempont még nem elhanyagolható. Elvégre csak saját érdekünk, hogy üzembiztos legyen a gépezet, a holtidőben való okos bevételszerzési lehetőségről pedig rajtunk áll, hogyan döntünk. Miután skandináv tesztek alapján nemsokára elfelejthetjük a slusszkulcsot, még tovább egyszerűsödik a járművek megosztása és a kihasználtság fokozása. Mindössze egy kódra lesz szükség, amely közvetítő központon keresztül érkezik a felhasználó telefonjára.

    https://www.youtube.com/watch?v=FF6JtS3y1xA

    Apropó, kihasználtság! Szintén prémiummárka vizsgálta meg tüzetesebben a kérdéskört, hogyan húzhatunk hasznot akár parkoló autónkból is. A kódos nyitás/zárás hasonló, az indítás viszont gátolt. Így egy futár csomagot helyezhet el négykerekűnkbe. Minden lépésről kapunk tájékoztatást okostelefonunkra. Így a nagyobb méretű postaláda jelentősen megkönnyítheti életünket. Nem beszélve arról, amikor a bevásárlást végzik el ilyen módon helyettünk, s a munkából hazaindulva csak be kell pillantani a csomagtartónkba, hogy kedvenc csokink ugye nem maradt ki…

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Tér, idő… társ?

    Egyre közelednek azok az idők, amikor vezető nélküli autók állnak forgalomba. A városi terep kétarcúságának ellenére – értem ezalatt a nem túl nagy sebességet, ugyanakkor a millióféle forgalmi szituációt – a nagy felvevőpiac miatt itt terjed majd el először az okostelefonról, alkalmazással rendelhető autó, amely kihasználtságáról és a kényelmes utazásról automatikusan dönt egy központi gép. Saját autó? Minek? Ez a módszer a legkényelmesebb: akár választható utasokkal vagyunk együtt egy nem túl népes dobozban, beszélgetni, emailt írni vagy böngészni tudunk, miközben nem kell tartanunk attól, véletlenül „fent maradunk a buszon, mert nem jeleztünk.” A menetrend pedig mindig ideális.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    A folyamatosan úton lévő önvezetőknek általában nem kell állandó parkolóhely. A be- és kiszállást igen is meg kell oldani (sáv?), a szüntelen cirkálás jól érezhetően további igényeket, más infrastruktúrát igényel.

    Haladjunk tovább a térben. Ha az adott környezetből indulunk ki, költséghatékonyabb megoldás lehet egyszerűen kilépni az út síkjából, és mondjuk ugyanúgy „autósat” játszani egy szinttel feljebb. Mosolygunk a Dubai-ban működő, drónokra épülő személyszállítási cégeken, akik arany áron igen élvezetesen és gyorsan juttatnak el minket A-ból B-be. A leszálláshoz nekik is kell hely, azonban nem árt végigzongorázni magunkban azt, hogy a pletykák alapján éveken belül érkező, koncepció jellegű, repülő Toyota milyen jövőképet tár elénk.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Élményben is újat hozhatnak a különböző megosztó szolgáltatások és önvezető rendszerek. Nem lesz agyonpucolt felni, indokolatlan gázfröccs, vagy egy élesebben bevett kanyar, de nagyobb biztonság, kötetlen beszélgetés vagy szimplán 100%-ban hasznos időkihasználás vár minket. A kételkedő én kedvéért pedig: áramszünet, adatátviteli gondok, hackertámadások vagy az egyéni stílus háttérbe szorulása mit vetít előre? Ugyanis akár csavarra megegyező felépítés, teljesen hasonló erőforrások, ízlésében talán már más belső tér fogadhat minket, de pont arra eszméltünk rá: mindössze felhasználók vagyunk, akik A-ból B-be igyekeznek, vagyis ezek szempontok lesznek még a jövő mobilitásában?

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Hogyan követi mindezt az ipar?

    Példaként véve Magyarországot, a belsőégésű motorokkal szerelt járművek gyártása átalakulás előtt áll. A legnagyobb felvevőpiac, Kína mobilitásfilozófiája döntően meghatározza a prémiummárkák céljait. Kérdés, hogy a gyors fejlődést az informatika, a hibrid rendszerek, az akkumulátorok, a gyorstöltők vagy az üzemanyagcellák terén hogyan követi majd le a hazai beszállítói hálózat és az autóiparhoz köthető dolgozók körülbelül 160 ezres tömege. Ahhoz viszont kétség nem fér, hogy a zalaegerszegi projekt, az önvezetős tesztkörnyezet hosszú távon nagyon hasznos.

    Saját, amit megosztunk, vagy közös, ami magától megy. Hosszas eszmefuttatás kezdődhetne a témában a lehetőségek kombinációinak részletes elemzésével. Abban viszont egyet értünk, hogy maga az autózás és az autózáshoz/autóhoz való hozzáállás nagyon megváltozik.

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára

    Kommentek:

    Top 16