• Autó
Autószektor

Utánpótlás - Átnyargalnál egy kétkerekűre? Egyszerűbb, mint gondolnád

Végre újra megérkezett a jó idő, és vele a számtalan motoros, és robogós, akik ezt a szezont is a számukra már jól bejáratott közeledési eszközön élvezik. Hogy mennyire várták már a tavaszt, azt legjobban az mutatja, amennyi boldog, önfeledt vidám embert látok robogni nap, mint nap a nagy autómasszában könnyedén előre haladva. Sokan csak időspórolásból motoroznak, míg mások egy szabadabb életformának tekintik, és persze mindenki élvezi a motorozással járó kevesebb "nyűgöt", mint a parkolóhely keresés megspórolása, vagy a szemtelenül alacsony üzemeltetési költségek.

Korábbi cikkünkben is foglalkoztunk már ezzel a témával, de szerintem sokakban továbbra is megvan a kíváncsiság, hogy milyen lenne belekóstolni ebbe a világba, így most azoknak a fiataloknak igyekszem segíteni, akik a legegyszerűbb, és legolcsóbb alternatívát keresik, amit akár már zsebükben lévő B kategóriás jogosítványukkal is kipróbálhatnak.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

Egyszerű, és nagyszerű

EZT IS AJÁNLJUK:

    Na de miért is jó egy ötven köbcentis segédmotor? Mivel én is szinte naponta használok egy ügyes, kis robogót, ezért első kézből tudok beszámolni a tapasztalatokról. Az első, és legjobb dolog, hogy átlagos autóhasználat mellett a nyári időszakban megspórolt üzemanyag pénzzel már nagyon jó eséllyel össze is spóroltuk a kismotor vételárát. Aminek fogyasztása is nagyon baráti, hiszen kétütemű erőforrást használva fele, míg négyütemű esetében csupán negyede az autó "étvágyának". Ha pedig az üzemanyagköltségek ilyen alacsonyak, ebből már sejthető, hogy az üzemeltetési költségek sem lesznek eget rengetőek. A gépek különlegességét, és egyben praktikumát egy fokozatmentes automata sebességváltó (CVT) adja, ennek köszönhetően a vezetőnek semmi dolga nincs, mint húzni a gázmarkolatot, és a többit megoldja a technika. Ha a hajtásban nincs minden rendben, az elég egyszerűen észlelhető, és nem túl drágán javítható. A motorblokk elemei is strapabíró komponensekből vannak felépítve, így több tízezer kilométer futásteljesítményt a szokásos általános megelőző karbantartással gond nélkül megtesznek. Ennek tudatában tehát nyugodtan félre lehet tenni a negatív előítéleteket, hiszen, ha egy szerelő egyszer rendesen átnézte, és javította, a kis robogó bizony zokszó nélkül tenni fogja a dolgát.

    A robogózáshoz viszont át kell állítani az agyunkat

    Ha valaki párhuzamosan vezet különböző járműveket, akkor nagyon jól megfigyelheti magán, hogy mik azok a dolgok, amik egyikkel, vagy másikkal mennek jobban. Talán a legszembetűnőbb változás, ha autóból motorra pattanunk, az a dinamika megváltozása. Nincs körülöttünk a karosszéria, nincsenek holtterek, szinte sólyomként tudunk becsapódni egy kereszteződésbe, amiből torpanásnyi idő után, már be is slisszolunk a következő lyukba, ami csak nekünk volt nyitva pár másodpercre. Ugyanezt a közeledési szituációt autóval sokkal körülményesebbnek éljük meg. Persze időbe telik, amíg megjön az ilyen jellegű közlekedéshez szükséges képesség.  De ha egyszer megvan, utána a napi rutin távolságok leküzdését sem akadályként, hanem élvezetes társasjátékként fogjuk fel, ahol mi mindig hatost dobunk, így előnyünk lesz a többi közlekedővel szemben. Persze meg kell említeni a negatív dolgokat is, hiszen ennek a járműkategóriának is megvannak a hátrányai, és nem szeretnék senkit abba a hitbe ringatni, hogy a robogózásnak nincsenek árnyoldalai, mert bizony vannak. Sajnos még manapság sincs minden autósok részéről tolerancia és megértés a kétkerekűek irányába, ami talán abból fakadhat, hogy irigylik a gyorsaságukat. Ez a hozzáállás talán idővel még jobb irányba változhat, viszont az állandó veszélyforrás, amit nem lehet megváltoztatni, az a láthatóság hiánya, mint kardinális probléma: ugyanis a motorozás legnagyobb veszélyforrása, hogy a motorost nehezebben lehet észlelni, és elég egy átlagostól figyelmetlenebb autóvezető, és máris ugrik a védett úton közlekedő kétkerekű jármű elsőbbsége. A KRESZ alapján a motorkerékpárokon, és segéd motorkerékpárokon napközben, jó látási viszonyok mellett lakott területen belül is működtetni kell a világító berendezéseket. Ezt a szabályt pedig jó, ha mindenki betartja, hiszen egy-egy veszélyes közlekedési helyzetben akár a motoros élete is múlhat rajta.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Mi kellhet még az önfeledt robogáshoz?

    Ahogy az előzőkéből is kiderült, jó felkészülni, és megelőzni a baleseteket. Amit megfelelő motoros ruházattal tudunk legjobban kivédeni. Persze senkinek nem tanácsolom, hogy a robogója értékénél háromszor nagyobb összeget költsön védőfelszerelésre, viszont egy jobb minőségű bukósisakra, és boka, térd, illetve felsőtest védőre a saját érdekében minden robogósnak költenie kell. Persze ezek mindennapi használata körülményes, és időbe telik, viszont a biztonság oltárán talán megnyugtató érzés feláldozni azt a másfél percet, amíg magunkra öltjük a védőfelszereléseinket. Aztán persze az sem utolsó szempont, hogy milyen robogót válasszunk ahhoz, hogy üzembiztosan közlekedhessünk. Mindenkinek vannak tippjei a legjobb márka legjobb típusára, én igyekszem általánosságban beszélni, és a saját véleményemet megosztani. Szívesen választanék magamnak olyan kétkerekűt, amit egy robogós nemzet gyárt. És a római vakáció óta tudjuk, hogy ez bizony Olaszország. A világ legnagyobb robogógyártói több szálon is köthetőek az országhoz, és nagyon sok állami flotta is tőlük vásárol postásaiknak, vagy kézbesítőknek járművet. Ha ilyen felhasználási jelleg mellett bizonyítanak, akkor a napi munkába járásunkat is elkötelezetten tudják majd segíteni.  Emellett a japán robogók is híresen tartósak, a Minarelli blokkal szerelt típusok legendásan híresek elnyűhetetlenségükről. A hazai tiszteletet a kilencvenes évek végén konténerben érkező Honda Dio-k és Yamaha Jog-ok alapozták meg, amik azóta már legalább két, három tulajdonost szolgáltak ki, és kisebb nagyobb felújítások után még mindig közlekednek. Ezeknek a gépeknek egyetlen hátránya a nagyon apró tíz colos kerekük, amivel bizony minden úthibát megérzünk. Így, ha fontos a jobb stabilitás, vagy nagyon rossz utakon is használni szeretnénk, akkor érdemes minimum 12 colos kerékkel ellátott gépet keresni.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Mindennél fontosabb tehát, hogy ha abszolút nincs korábbi ismeretanyag a robogók felépítéséről, működésükről, akkor mindenképpen kérjük ki egy hozzáértő ismerős, vagy szerelő véleményét. Így kizárható, hogy valami bontószökevényt melegítsenek ránk. Ha minden rendben, akkor az új szerzeménnyel hamarosan megismerkedünk, és később már diktáljuk a forgalom ritmusát. Pár hét múlva pedig pont úgy hajtunk majd, ahogy annak idején Gregory Peck felcsípte Audrey Hepburnt.

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára

    Kommentek:

    Top 16