• Politika
Faktor

Újra élesedik a taxis-Uber vita

Kíváncsiak, mi történt ügyükben, így levelet írtak a taxisok a Nemzetgazdasági Minisztériumnak. Azt tudakolják, március 11-i tüntetésük óta hogyan halad az új, valamint régi rendeletek végrehajtása. Arra is felhívják a figyelmet a taxisok, hogy az Uber sofőrjei szerintük továbbra is kijátsszák a jogszabályokat. De újabb tüntetésről még nincs szó.

A taxisok először tavaly márciusban, majd idén januárban és március 11-én is tüntettek. Azért zárták le a fővárosi Deák tér környékét, mert szerintük az Uber sofőrjeire – akik lényegében szintén taxiszolgáltatást kínálnak – nem vonatkozik egy sor szigorú jogszabály, ami a taxisokra viszont igen. A taxisoknak például több százezer forintjukba kerül, míg egy személyautót taxinak vizsgáztatnak. Szigorúan ellenőrzi őket a NAV és a BKK, míg szerintük ugyanez nem igaz az uberesekre.

A tüntetésen Horacsek Róbert, a tiltakozó taxisok szóvivője akkor azt mondta a Faktornak: csak annyit kérnek, hogy az Uber sofőrjeire is ugyanazok a szabályok vonatkozzanak, mint a taxisokra.

A március 11-i tüntetés ideje alatt a taxisok petíciót adtak át a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban. A tüntetés előtt pár nappal adóhivatali vizsgálat is indult az Uberrel szemben – ennek még nincs eredménye.

A minisztérium akkori tájékoztatása szerint elkezdődött a jogszabályok szigorítása is, ám az eltelt idő alatt érdemi változást nem tapasztaltak a taxisok – mondta most a Faktornak Horacsek Róbert. Ezért most levélben érdeklődnek a minisztériumtól. Egyúttal ismét időpontot kértek a minisztériumtól, hogy tárgyalhassanak az illetékesekkel.

Az Uber sofőrjei ugyanis szerintük továbbra is kijátsszák a törvényeket.

Az uberesek közül sofőrjei közül ugyanis többen kértek és kaptak regisztrációs számot a közlekedési hatóságtól. Ezzel azonban klasszikus értelemben vett taxiszolgáltatást nem nyújthatnának, csak „személyszállítási szolgáltatást”.  Ehhez nem kell az autókat besárgítani sem. A jogszabály alapján a személyszállítási szolgáltatás keretében viszont kizárólag szerződéses partnereik telephelyeiről vihetnének utasokat. Ilyen szerződéseik azonban az ubereseknek nincsenek, vagy, ha bemutattak ilyet a hatóságnak, az hamis – legalábbis így gondolják a taxisok.

Az Uber egyébként épp a napokban jelentette be, hogy már nem csak Budapesten dolgoznak. Közleményük szerint „az utasok részéről lett volna igény, hogy Budapesten kívül is utazzanak Uberrel”, ezért az Uber most két árzónát alakított ki Budapest környékén. Ez a tény valóban joggal erősítheti a taxisok gyanúját, hogy az Uber sofőrjei kijátsszák a jogszabályokat.

A minisztériumtól a Faktor megkérdezte, mi a véleményük a taxisok újabb leveléről. Még nem kaptunk választ, amint reagálnak, közölni fogjuk.

A taxisokkal ezzel párhuzamosan egyeztetnek az online ellenőrzés biztosításáról. 2017. január 1-jéig szeretnék az új rendszert kialakítani - mondta a napokban Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. Az egyik elképzelés szerint felesleges lenne az online pénztárgép, a taxitársaságokon keresztül kaphatna információt az adóhivatal.

Top 0