• Autó
Autószektor

Újabb motoros szezonkezdet - Felkészülten, és higgadtan ez is örömteli lesz

Talán ez a mostani már nem az első olyan cikk, ami annak apropójából fogalmazódik meg, hogy ismét eljött a motoros szezon kezdete.

Ami egy kétélű kard, hiszen a hibernációban töltött téli hónapok után végre sokan újra hódolhatnak csodálatos szenvedélyüknek. Ugyanakkor könnyen tragédiába fordulhat a hirtelen fellángolásból bekövetkezett örömmotorozás, ha a motoros elfelejti, hogy megkopott reflexekkel nem ugyanaz a lovas próbálja kordában tartani a lóerő gyárat, mint aki szezon végén még könnyedén tette ugyanezt. És vajon gondos gazdák leszünk annyira, hogy átnézzünk néhány dolgot motorkerékpárunkon indulás előtt? Jöjjön néhány jó tanács, hogy ez az idény is zökkenőmentesen indulhasson.

Teendők a motorossal

Gondoljunk csak bele, hogy motorunkon mikor csavartuk utoljára a gázkart? Valamikor tavaly októberben, vagy novemberben. Az azóta eltelt idő pedig bőven elég ahhoz, hogy kijöjjünk a rutinból, így a legfontosabb dolog, amire a motorosnak tavasszal szüksége lesz, az az alázat. Miért? Mert a motorunk ugyanúgy csábít, hogy olyan dinamikusan, és agilisan közlekedjünk vele, ahogy tettük az előző szezonban. Viszont ehhez fel kell építenünk azt a tudást, ami mostanra egy kicsit megkopott. Nincs mese, ezt el kell fogadnunk. Ráadásul az autósoknak is időbe telik, amíg újra tudatosul bennük, hogy megint kiegészült a forgalom a villámgyors, minden irányból felbukkanható, és nehezen észlelhető kétkerekűekkel. Tehát nekik is elegendő időt kell hagyni arra, hogy ezt feldolgozhassák.

Nekünk pedig a reakcióidőnk lelassulását kell feldolgoznunk, így az alázat mellé mindenképpen extra figyelemre, és összpontosításra lesz szükség.  Ahogy mindig, most is ki kell emelni, hogy a gyakorlás milyen elengedhetetlen ebben az időszakban is. Így egyáltalán nem megmosolyogtató dolog, ha egy néptelen parkolóban teszünk néhány kört, megnézzük a fékhatást, illetve figyeljünk, hogyan reagál motorkerékpárunk, és persze mi magunk is egy hirtelen irányváltásra, vagy hogyan tudjuk megfékezni a kitörni készülő motorunk hátulját, sőt, hogyan akadályozzuk meg a hátsó kerék kicsúszását. Ezek mind-mind létfontosságú manőverek, amik nagyon is fontosak a mindennapi közlekedésben, tehát alapvető járműkezelési technikánkat csiszoljuk fényesre, és ha úgy érezzük, hogy készen állunk, a biztonság kedvéért nyugodtan nekifuthatunk még egyszer. Persze ki lehet nevetni ezt a hozzáállást, de sajnos már az idei szezonban is több tragédia beárnyékolta az éledezést, amikhez hozzájárulhatott a nem megfelelő mentális felkészültség, a túlzott hév, és persze az is, hogy az aszfalt egyáltalán nem olyan hőmérsékletű még, ami a gumiabroncsok ideális tapadását elősegítené, így aki most nagy mellénnyel vág neki egy kellemesnek induló kanyargásnak, könnyen pórul járhat.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

Így csináld, hogy a motorod is örömmel éledjen fel

Biztos nagyon sok helyről hallhattuk már azt, hogy egy járműnek –legyen az autó,vagy motor-, a legnagyobb ellensége, ha sokat áll. Pont ezért szokták csomóan beindítani motorjukat a téli időszakban is néhány hetente. Viszont ha nem tudjuk ténylegesen üzemmelegre járatni, tehát csak a garázsban pöfög, azzal többet ártunk neki, mintha be sem indítjuk. Sokan pedig a magas biztosítás, és adó miatt a téli időszakra ki is vonják a forgalomból, így ők közúton nem is tudnák megoldani a sétáltatást kellemes idő esetén sem. Tehát az első indítás valóban sarkalatos pontja az élesztési folyamatnak. Éppen ezért érdemes kellő figyelmet szentelni neki. Injektoros motorkerékpárnál indítás előtt hagyjuk időt az üzemanyagpumpának, hogy feltölthesse az üzemanyag-ellátó rendszert, karburátoros motoroknál megint érdemes várni, hogy az úszóház megteljen üzemanyaggal (mert ugye leeresztettük szezon végén?).

Ne lepődjünk meg, ha az indítás darabos, és üzem közben az első néhány kilométeren még bizonytalan motorunk járása. Nem kell komoly hibára gondolni, csupán kiszáradás, illetve a tüzelőanyagból kicsapódó adalékok okozzák a bizonytalan járást. Ha karburátoros motorunk be sem indul, akkor sem kell rögtön szerelőhöz rohanni. Egyrészt mert úgysem tud már azonnal fogadni ebben az időszakban, másrészt lehet, hogy csak a tűszelep akadt fel, amit egy kis kocogtatással újra működésre bírhatunk. Óvatosan közelítsük meg a teleszkópokat is, hiszen a karburátorokhoz hasonlóan ezek is nehezen viselik a hosszú hetekig, vagy hónapokig tartó tétlenséget. Én első indítás előtt a teleszkópszárak áttörlését, és egy kis szilikon olajozását javaslom. Nem szabad elfeledkeznünk a gumiabroncsokról sem, amik még akkor is engedhetnek néhány tized bar nyomást, ha emelőn tároltuk a motort, tehát első használat előtt érdemes guminyomást is mérni. Az akkumulátor behelyezése után ajánlatos minden kapcsolót, és világító, illetve fényjelző berendezést is ellenőrizni, szintén azért, hogy ne menetközben derüljön ki, ha valami nem működik.  A folyadékok ellenőrzésére, és esetleges cseréjére minden szezon elején időt kell szakítani, a legfelkészültebben, és legoptimálisabban pedig a szakszervizben tudják elvégezni a frissítést. Hiszen a szakember a szervizmunka közben olyan hibákat is felfedezhet, amiket laikusként nem veszünk észre.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

Azok a fránya papírok

A kellemesen hívogató melegben, és az első igazi tavaszi motorozásnál az euforikus felfokozott hangulati állapot sokszor feledésbe sodorja járművünk okmányait. Pedig nem árt, ha tudjuk, hogy meddig érvényes a forgalmi vizsga, mikor jár le a kötelező biztosítás, és persze ilyenkor kell számot vetnünk arról is, hogy az időszakos szervizmunkákat mikorra időzítsük. Nem árt tehát az sem, ha két örömkör között ezekre a fontos teendőkre is szánunk egy kis időt, hogy ne egy igazoltatásnál érjen minket a meglepetés. Végül pedig jó, ha minden indulásnál észben tartjuk, hogy motoron egy másodperc alatt is megváltozhat a mi, és szeretteink élete, hiszen mindig a közlekedés legvédtelenebb résztvevői leszünk.  Közlekedjünk tehát idén is ebben a szellemben.

További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára: www.autoszektor.hu

Kommentek:

Top 0