• Autó
Autószektor

Új lendületet kapott a balesetmegelőzés

Ami az ezredforduló és 2013 között történt, az maga a csoda: 13 év elteltével 1.231 helyett "csak" 591 halálos áldozatot követelt a hazai közlekedés egy év alatt. De minek volt köszönhető, hogy gyakorlatilag megfeleződött az áldozatok száma? És mi történt, hogy újra emelkedni kezdett?

A rendőrség fennhatósága alatt évtizedek óta működő OBB (Országos Baleset-megelőzési Biztonság) saját lehetőségein belül mindig minden követ megmozgatott, hogy hatékony kommunikációval csökkentse a balesetek számát. Most láthatóan új lendület jellemi a szervezetet, amelyet sajnos a lesújtó statisztikai eredmények adtak. Érdemes ellátogatni a Facebook oldalukra is, amely szinte naponta kínál friss tartalmakat.

Válsággal a balesetek ellen

A nagy számok törvénye működik a legjobban. Ha sok az autó az utakon, sokat autózunk, akkor sok lesz a baleset is, és több lesz a halálos áldozatok száma. Amíg 2008-ban be nem köszöntött a gazdasági válság, nem is ment 1.000 alá a halálos áldozatok éves száma Magyarországon – természetesen a közúti balesetben elhunytakról beszélünk. 2008-ban csak 4 emberéleten múlt a lélektani ezres szám elérése, de aztán (évi kb. 100-150-es csökkenéssel) 2013-ra elértük az 600 alatti számot.

EZT IS AJÁNLJUK:
    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    A válság évei ezek, amikor nem volt pénz autóra, autózásra. Sokan a lakásuk részleteivel küszködtek, nem maradt keret a tankolásra, kötelezőre és az autózás megannyi költségére. A válság véget ért, újra lett hitel, akik a válságot végig spórolták újra vettek autót. Ez látszik az új autó értékesítés számokon is egyébként. Azóta évente átlagosan 620 ember hal meg az utakon.

    „Valójában már halottak vagyunk”

    Orwell 1984 című művének szavai ezek, de jó mottója lehetett volna a rendőrség 2018. november 12-én közzétett kisfilmjének is, amelyben matematikai alapon mondják ki, hogy idén, nem egészen két hónap alatt még hány ember veszíti életét az utakon.

    Az egyenes arányosság elvét felhasználva számolnak. Ha 304 nap (tíz hónap) alatt 513-an haltak meg, akkor az havonta átlagosan 51 áldozat, ami a maradék 2 hónapra 102 halottat jelent. Aztán ezt a számot Magyarország lakosságának számával vetették össze, és kijött, hogy minden százezer lakosra jut még idén 1 halott.

    Eltűnik egy falu

    Ugye a kedves olvasó is ismer legalább egy olyan kis falut Magyarországon, ahol 600 lakos van mindössze. Kedves kis helyek, nemde? Minden évben egy ilyen falunyi ember hal meg, olyan mintha minden évben törölnénk a térképről egy hatszáz lelkes falut…

    A VÉDA nem elég

    Tulajdonképpen „jófejség” volt eddig is a rendőröktől, hogy bejelentették előre, hol fognak sebességet mérni. A betyárbecsület azonban láthatóan nem működik, mintha visszaélnénk azzal, hogy felnőttnek néztek minket.

    Ezért nem olyan régen több ponton stratégiát váltottak. Civil autókból kezdek nagy számban ellenőrzéseket végezni, októbertől nem tették közzé a traffipax mérések listáját és a legfrissebb hír, hogy új fix telepítésű sebességmérőket is telepítenek.

    Egyik kampány a másik után

    Nem is volt idő kifuttatni a statisztikás videót, három nap múlva közzétették a Badár-Szőke páros főszereplésével elkészült „kaszás” videót. Az újabb ötletes anyag kicsit viccesebb formában világít rá a felelőtlen sofőrök felelősségére.

    Ezen kívül friss megjelenéssel és merőben új tartalmakkal indult a Látni és látszani idei kampánya. A novemberre időzített akció keretein belül egyrészt járműveink világításának ellenőrzésére és javítására hívják fel a figyelmet, másrészt a szemünk egészsége kerül fókuszba, sőt szerződött autószervizek és optikák bevonásával mindkét területen javíthatunk is az állapotokon.

    A kampány honlapján megtalálható az össze promóciós videóanyag, amelyben műsorvezetők, művészek és sportolók beszélnek az életükhöz és a munkájukhoz kapcsolódóan a biztonságos közlekedésről. Érdemes ellátogatni a weboldalukra.

    Magyar Közút

    Ha már összegyűjtjük a történéseket és kampányokat, ne hagyjuk a korábban megénekelt MKK kampányt is, amely még a cég dolgozóinak lelkesedéséből született amatőr videóval is kampányol.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Autós Nagykoalíció

    Mint a hazai autós szervezeteket és cégeket tömörítő legnagyobb civil szervezet, az Autós Nagykoalíció is sajátjának érzi azt, hogy tegyen valamit a közúti biztonság növelése érdekében. Knezsik István elnök, idén ősszel jelentette be, hogy a szervezet új stratégiája mentén olyan anyagokkal jelentkezik, amelyek elsősorban a közlekedők érzelmeire hatva próbálnak eredmény elérni.

    Az üzenet lényege, közlekedj úgy, mintha saját szeretteid lennének az utakon! Ki nyomná a gázt egy kis utcában, ha saját kisfia labdázna az út mellett, ki merné kicentizni a kerékpárost, ha saját kislánya bicajozna az úton?

    A témával több TV műsor is hosszabban foglalkozott, a legfrissebb riport itt látható.

    A százból már néhány megvan

    Amióta megjelent a statisztikai alapon számoló rendőrségi videó, kiderült, nem értjük igazán. Éppen egy hete van fent, nyolcan haltak meg az utakon azóta!

    Tegyünk meg mindent, hogy ne így folytatódjon!

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára: www.autoszektor.hu

    Kommentek:

    Top 16