• Autó
Autószektor

Tovább sprintel a Sprinter

A könnyű áru- és személyszállító kategória emblematikus típusa érkezett fontos mérföldkőhöz: az új Sprinter már front-, hátsókerék- és összkerékhajtással is készül, személyautós nívóval, változatos modellkínálattal és a flottaüzemeltetést megkönnyítő szolgáltatásokkal.

Hárommillió négyszázezer darab Sprinter került 120 országba a típus 1995-ös megjelenése óta, és ezek jó része máig becsülettel szolgál. Ez a márka egyik bestsellere, és a könnyű haszonjárművek mezőnyének meghatározó szereplője. Most a harmadik nemzedéket mutatták be, amelyről lemérhető, hogy milyenek a járműkategória fő fejlesztési irányai. Természetesen vannak hatékonyabb hajtóművek, minden eddiginél nagyobb a modellválaszték (1700 féle kialakítás és 600 opció, zárt furgon, Tourer kisbusz, platós, vontató vagy felépítményezhető alváz), de ugyanilyen hangsúlyt kapott a sokféle asszisztensrendszer, az állandó internetes kapcsolódás és a flottakezelés támogatása is. Egy mai Sprinter már nem csupán önmagában kiváló kvalitású munkatárs, hanem másokra is odafigyelő közlekedő partner, mozgó iroda és a vállalatirányítás intelligens rendszereleme.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

EZT IS AJÁNLJUK:

    Fronthajtással is

    Kívülről nem sokat mutat mindebből – egy furgon a formatervezők réme, mindössze a tégla-alakú raktér becsomagolásán élhetik ki magukat. Persze van mutatós hűtőmaszk, amelyhez háromféle lamella közül választhat a vevő, és lendületes ívet kirajzoló nappali menetfény, de az igazi értékek csak alaposabb szemrevételezésre tűnnek elő.

    Például a nagy újdonság: már nemcsak hátsókerék-hajtású és 4x4-es Sprinter készül, hanem fronthajtású is, amelynek padlómagassága 8 centiméterrel kisebb, teherbírása viszont 50 kilogrammal nagyobb. Az Euro 6-os motorválasztékot háromliteres hathengeres bővíti (190 LE, 440 Nm), ilyet egyedül a Sprinter kínál, de a derékhadat természetesen továbbra is négyhengeres dízelek hajtják, 2,1 literes löket térfogattal (114, 143, 163, 177 LE). A hatfokozatú manuális sebességváltó mellett hétfokozatú 7G-Tronic Plus vagy kilencfokozatú bolygóműves automata is rendelhető. Szintén új a szénszálas FRP hátsó laprugó.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Vezetőtámogatás

    A Sprinter továbbra is a prémiumkategóriát képviseli a könnyű személy- és áruszállítók között. Fülkéjét és vezetőhelyét a csillagos márka személyautóihoz igazították – már nem úgy van, hogy csak később csorognak le a haszonjárművekhez az újabb fejlesztések, hanem azonnal megjelennek ezeken is. A központi, érintőképernyős fejegység például az A-osztályéhoz hasonló, a jelenlegi legfejlettebb.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Nem lehet túlhangsúlyozni a vezetőtámogató rendszerek jelentőségét. Magától értetődően a személy- és vagyonbiztonság az elsődleges, de lehet gazdasági szempontból is nézni a kérdést: egy mégoly jelentéktelen koccanás is okozhat jelentős kárt és időveszteséget, amit könnyen ki lehetett volna védeni egy ügyes extrával. Ezek arzenáljából nem hiányzik a ma már szinte kötelező, akár teljes megállásig lassító aktív fékasszisztens, a holttér-figyelő, a sávtartó, a sebességtartó, az oldalszél-asszisztens, az öntisztuló tolatókamera, de most inkább két újdonságot emelek ki. Egyikük a furgonsofőrök mumusát iktatja ki: azt, hogy vaktában kitolatva a forgalomba, összeütközik kerékpárossal, motorossal, másik gépkocsival. A keresztirányban figyelő nagy látószögű kamerával ilyen baki nem fordulhat elő. A másik a kiszállásfigyelő: megállás után három percig aktív, és jelzést ad, ha óvatlanul egy közeledő jármű elé nyitnák a kocsi ajtaját. Ez főképp a biciklistákat fenyegeti – ha csak egyetlen ilyen balesetet akadályoz meg, már megérte.

    Hej, Mercedes!

    Megállíthatatlanul nyomul be a mesterséges intelligencia a haszonjárművekbe is. Nem volna Mercedes a Sprinter, ha kihagyná az ebből adódó lehetőségeket. Az még csak az alap, hogy minden kocsiban van kommunikációs modul, teljes csatlakoztathatósággal, de a magasabb szintű kiépítettségekhez már hozzá tartozik a hangvezérlés is. Beülve megszólal az autós: Hej Mercedes! A jármű illően köszönti gazdáját, és szóbeli utasításoknak engedelmeskedik, például feljebb vagy lejjebb állítja a klíma hőmérsékletét. Ha már háromszor kérték tőle ugyanannak a telefonszámnak a hívását, már az első pillanatban érti, miről van szó.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Ugyanakkor nem lehet eléggé helyeselni, hogy kaphatók egyszerű modellek is, közönséges rádióval, színes érintőképernyő és egyéb furfangok nélkül, hiszen egy építőanyagot, talicskát és lapátokat szállító kőművesnek aligha van szüksége ilyesmire, illetve pénze megrendelni. A fülke berendezésének minősége, illetve az ergonómia azonban ilyenkor sem hagy kívánni valót.

    Mercedes PRO connect

    A legfontosabb újítások egyike az átfogó internetes kapcsolódás. A Mercedes PRO connect szolgáltatásai a szintén vadonatúj MBUX (Mercedes-Benz User Experience, − Mercedes-Benz Felhasználói Élmény) multimédiás rendszerekkel párosítva képeznek alapot a különféle logisztikai és szállítási feladatok teljesítéséhez – alkalmasak például egy óriásflotta komplex kezelésére, vagy egy kisebb vállalkozás járműparkjának irányítására. A Mercedes PRO connect kapcsolatot létesít a járműpark-menedzser és a flotta minden gépjárműve, illetve sofőrje között, így online, közel valós időben lehet megbízásokat irányítani, illetve távolból lekérdezni a gépjármű helyzetével, üzemanyagszintjével, vagy akár karbantartási igényeivel kapcsolatos információkat. A piaci bevezetéskor összesen nyolcféle csomag lesz elérhető, központi flotta-, jármű-, sofőr- és helyszín-alapú szolgáltatásokkal. Ilyen például a járműállapot, a járműlogisztika, a karbantartási és baleseti menedzsment, valamint a digitális menetlevél.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Elektromos jövő

    A városi, városkörüli, rövid távú fuvarozás gyors léptekkel áll át elektromos járművekre. E paradigmaváltás egyik élvonalbeli előmozdítójaként már jövőre kihozza a Mercedes az eSprintert, 3,5 tonna össztömeggel, akár 10,5 köbméteres raktérrel. Két változat készül: az 55 kWh kapacitású akkumulátor 150 kilométeres hatótávot tesz lehetővé, és nyolc óra alatt tölthető fel, a 41 kilowattórással csak 110 km tehető meg, de ennek akkucsomagja 140 kilogrammal könnyebb, és természetesen ugyanennyivel nő a hasznos teherbírás. A villanymotor teljesítménye 84 kW (114 LE), nyomatéka 300 Nm. A csúcssebességet a vevő választhatja meg, 80 és 120 km/óra közül.

    A bemutatón látottak alapján kétség sem férhet hozzá, hogy tovább sprintel a Sprinter, hiszen egyéni vállalkozóknak éppúgy megfelel, mint flottaüzemeltetőknek, és széles igényspektrumot fed le az egyszerűtől a rafinált prémiumszintig.

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára: www.autoszektor.hu

    Kommentek:

    Top 16