• Autó
Faktor

Tóthék esete az autóvilággal 1. rész

Elsőként forgalmazott Land Rovereket és fia sem esett messze a fájától.

Lokátorokat felügyelt, hadiüzem igazgatója volt, majd Japánban épített kereskedelmi kapcsolatokat: olyan sikeresen képviselte hazánkat, hogy neki köszönhetően Magyarországot választotta első európai összeszerelő bázisának az Akai. Addig persze még sok minden történt Tóth Dezső életében, ami nem volt éppen unalmas.

Szeghalmon született 1937-ben, majd tanulmányai befejezése után 1963-ban már az Országos Légvédelmi Parancsnokság csapatjavító főmérnöke volt, mert hogy már akkoriban olyasmit tudott, amit kevesen: az elektronikát és számítástechnikát választotta hivatásául, abba pedig beleilletek a lokátorok, melyeknek működését felügyelte.

Fotó: Autószektor

Fotó: Autószektor

EZT IS AJÁNLJUK:

    Korát megelőzte tudásávalHangzatos pozíciója csak annyit jelentett, hogy ha baj volt valamelyik radarral, akkor vasárnap éjjel sem aludhatott nyugodtan, mert jött érte a műhelykocsi és utazhatott vele bevetésre, a gyors javítást jelentett. Két éven át dolgozott ezen a poszton, majd 1967-ben az akkori Szovjetunió leningrádi híradástechnikai Akadémiáján elvégzett egy számítógépes kurzust, ezután a Honvédelmei Minisztérium (HM) számítógépközpontjának szakmai főmérnöke, majd igazgatója lett.

    Voltak súrlódásai főnökével, aki nehezen értette meg, hogy miért tart olyan sokáig, akár félóráig is csak a hiba megállapítása egy számítógépes rendszernél...

    Már a jövőre gondolt, amikor munka közben külkereskedelmi-közgazdász végzettséget szerzett és

    1981-ben az Elektromodulhoz ment. 1982-től Japánba ment dolgozni a cég magyar képviseletére, munkájának eredménye, hogy Magyarországra jött az Akai, mellyel jó érzékkel svájci frankban szerződtek, így az akkori dollárzuhanás nem tette tönkre az üzletet. Akkoriban sem volt kis siker, hogy a japán híradástechnikai cég a Videotonnal együttműködve gyártatta kiváló hi-fi minőségű hangfalait. Az SDK rendszerben Veszprémben rakták össze a hangfalakat, a betanított magyar asszonyok munkáját és a termék minőségét japán szakember ellenőrizte. Elégedett volt a magyarok munkájával, amit az is bizonyít, hogy az összes nyugat-európai export Veszprémből ment a hollandiai elosztó központba, ahonnan aztán az Akai hangfalakat terítették.

    A tankjavító igazgatója1987-ben jött haza Japánból, és megpályázta a HM egyik javító bázisának vezetői posztját, így lett a Gödöllői Gépgyár igazgatója. Nem volt éppen a legrózsásabb korszak, hiszen belépésekor 1300-an dolgoztak a harckocsi felújítással foglalkozó üzemben, melynek létszáma néhány év alatt 340-re zuhant, majd felszámolásra került. Ráadásul nem is egészen saját hibájából: központi utasításra két évre előre kellett megrendelni és kifizetni a felújításhoz szükséges alkatrészeket, melyeknek értékéből 800 millió forintos adósság jött össze, amire a hitelező ÁFI nyújtott be inkasszót.

    Az agóniában már nem akart részt venni Tóth Dezső, akit akkoriban keresett meg az angol Land Rover képviselője azzal az ötlettel, hogy létesítsenek összeszerelő üzemet, ám ez akkor már nem volt megvalósítható Gödöllőn.

    Ahogy a brit cég, úgy régiós képviselője sem tett le a keleti piacon való megjelenésről, ezért Tom Bowls kelet-európai igazgató azt javasolta, hogy alapítsanak magánszemélyek KFT-t. Mert jó ötlet volt a magyarországi telephely, hiszen Törökországban sikeresen bevált a Land Rover beruházás, köszönhetően a Defendernek és a hadsereg megrendeléseinek. Ám ott volt banki háttér, itthon viszont hiányzott a tőke.

    Fotó: Autószektor

    Fotó: Autószektor

    Ekkor jött az ötlet, hogy működjenek importőrként, amihez szintén pénz kellett. Családi forrásokból és ismerősöktől sikerült összeszedni a KFT alapításhoz szükséges milliót, amiből aztán megnyílt a budapesti Józsefvárosban, egészen pontosan a Baross utcában az iroda és szalon, majd később az óbudai szervizbázis.

    Az angolok nyomására rendeztek honvédségi bemutatót, majd megjelentek a tavaszi Budapesti Nemzetközi Vásáron és ugyancsak a Land Rover kérésére hazai terep-rali futamra is beneveztek. Nem kellett versenyzőket keresni, mert már a BNV kiállításon jelentkezett Bacza Zsolt és navigátora, Schwartzenberger István. Mindketten vonzódtak a terepjárókhoz és persze az autósporthoz, ezért Tóth Dezső összehozat őket a kelet-európai igazgatóval, aki autóval segítette, a párost, hogy elinduljanak hazai futamon. Dezső bá a rajt előtt csak annyit mondott Zsoltnak, hogy nem kell mindjárt győzni, elég az ötödik vagy hatodik helyen befutni, a lényeg a részvétel, ám a lelkes pilóta iszonyatos tempót diktálva borult. Mint később kiderült a mumus vetélytársak nem az előírt terepszakaszon, hanem közúton érték el azt a hivatalos időeredményt, amit a Land Rover párosa meg akart javítani...

    Ha a kemény időszakra is kíváncsi, látogasson el az Autószektor oldalára!

    Kommentek:

    Top 16