• Tudomány

Tényleg minden káros az egészségre, ami finom?

Egyre több élelmiszerről állapítják meg a kutatások, hogy valamilyen formában károsak az egészségünkre. Akkor mégis, mit ehetünk, ha finomat és egészségeset szeretnénk enni?

A WHO friss, sok vitát kiváltó jelentése szerint a bacon legalább olyan káros a szervezetünkre, mint a cigaretta. A kávéról sokan azt tartják, hogy növeli a szívinfarktus kockázatát, míg a nagyon egészségesnek tartott búzafogyasztás az agyi reakciót lassítja. A BBC tudósai megvizsgáltak néhány „káros mellékhatások” címkével ellátott ételt, hogy kiderítsék, mi igaz a sok riasztó hírből.

Fotó: Europress / Daniel Berehulak - Getty Images

Fotó: Europress / Daniel Berehulak - Getty Images

Nem elég, hogy egyre több élelmiszert kellene lefelejtenünk az asztalunkról, még a javasolt ételek köre is folyton változik, hiszen amit egyik évben még egészségesnek találnak, arról egy év múlva kiderítik, hogy ugyanannyira veszélyes is. Ez részben annak köszönhető, hogy az egészségügyi szervetek folyamatosan frissítik a kutatásaikat, másrészt viszont egy-egy eredmény után indokolatlan pánikkeltés is kialakul. Az utóbbi évek egészségügyi „közellenséggé” vált termékei viszont talán nem is olyan kártékonyak, mint gondolnánk.

Fotó: Europress / Joe Raedle - Getty Images

Fotó: Europress / Joe Raedle - Getty Images

SzalonnaA félelem: A tartósított hústermékek olyan veszélyesek az egészségre, mint a cigaretta.

A tények: Ugyan a WHO jelentése szerint a szalonna (vagy más tartósított húsok) fogyasztása növeli a vastagbélrák kialakulásának esélyét, a valódi veszély nem olyan nagy.

A brit Rákkutató Központ adatai szerint ha néha fogyasztunk ilyen húsfajtákat, 5.6% esélyünk van a rák kialakulására – viszont ha minden nap eszünk szalonnát, sonkát vagy éppen kolbászt, ez az arány csak 6.6%-ra kúszik fel. Tehát ha száz ember szakít a szalonnafogyasztással, közülük csak egy kerüli el a rákot. Ezzel szemben minden száz, dohányzást abbahagyó emberből 10-15 megmenekül. Így míg a cigaretta tényleg hatással lehet az egészségünkre, a tartósított húsok esetében nincs túl szoros összefüggés a rák és az étrendünk között: napi 70 g is bőven kockázatmentes mennyiség.

Fotó: Europress / Sean Gallup - Getty Images

Fotó: Europress / Sean Gallup - Getty Images

KávéA félelem: A koffeinfüggőség szívrohamot okoz.

A tények: Kevés bizonyíték van arra, hogy egy csésze fekete meggyorsíthatja a halálunkat – inkább az ellenkezője igaz. 2012-ben egy kutatás 400 ezer amerikai egészségét vizsgálta 13 éven keresztül. Az eredmények azt mutatták, hogy abban a csoportban, amelyiknek a tagjai napi 3-6 csésze kávét is megittak, 10%-kal kevesebben haltak meg a vizsgálati időszak alatt, és kevesebb volt a szívbetegségek, stroke-ok, diabéteszek és a fertőzések száma is. Egy megismételt kutatás is megerősítette az eredményeket.

Azt viszont nem tudták megállapítani a vizsgálatok, hogy a kávé önmagában óvja-e a szívet, vagy egy rejtett magyarázat is van az eredmények mögött. De annyi biztos, a kávé nem méreg.

Fotó: Europress / Sean Gallup - Getty Images

Fotó: Europress / Sean Gallup - Getty Images

BúzaA félelem: Csökkenti az agyműködést, segíti az Alzheimer-kór kialakulását.

A tények: Az emberiségnek csak nagyon kis része, 1%-a allergiás tényleg annyira a gluténra, hogy az ártalmas lehessen a belekre. A többi „gluténérzékenységgel diagnosztizált” ember inkább csak érzékeny a lisztre, de ha kis mennyiségben fogyasztanak búzaterméket, az még nem jelent veszélyt a szervezetükre. Emellett napjainkban egyre népszerűbbé váltak azok az ételek, amelyekből hiányoznak a búzatermékek, vagy kiváltják ezt más hozzávalókkal.

A búza kerülésének egyik sokat hangoztatott indoka az, hogy gyulladásokat okoz a test különböző pontjain, rontva ezzel az agy reakcióképességét, növelve pedig az Alzheimer-kór kialakulásának esélyét. Valójában azonban a búza még mindig egészségesebb, mint például a burgonya, hiszen ennek segítségével sokkal gyorsabban szívódik fel a szervezetünkben lerakódott cukor.

Fotó: Europress / Sean Gallup - Getty Images

Fotó: Europress / Sean Gallup - Getty Images

Vaj, sajt és a teljes zsírtartalmú tejA félelem: A tejtermékek elzárják az artériákat, szívbetegségekhez vezethetnek.

A tények: Évtizedek óta él az a félelem, hogy ezek a tejtermékek növelik a vér koleszterinszintjét, és ezzel veszélyesen kockáztatják a szívroham kialakulását. Ezért számtalan diéta javasolja, hogy margarinnal és növényi olajokkal helyettesítsük őket az étrendünkben.

Az utóbbi évek kutatása viszont azt jelzik, hogy ennek az ellenkezőjében rejtőzhet az igazság – a telített zsírok ugyanis nem gyakorolnak semmilyen hatást a szívkoszorúérre. Egy kísérlet során pedig nyolc héten át 27%-os zsírtartalmú Gouda sajttal etették a résztvevőket. A kísérlet végére alacsonyabb lett a koleszterinszintjük, mint a kontrollcsoport tagjainak, akik ez idő alatt zsírmentes sajtokat ettek.

Bármennyire is kalóriadúsak ezek a termékek, nem vezetnek nagyobb valószínűséggel hízáshoz, mint zsírszegény megfelelőik – de hogy ez miért van pontosan így, azt még a tudomány sem tudja megmagyarázni.

Fotó: Europress / Scott Olson - Getty Images

Fotó: Europress / Scott Olson - Getty Images

Pasztörizált tejA félelem: A pasztörizálás ekcémát, asztmát és más immunrendszeri rendellenességeket eredményez.

A tények: Akárcsak a zsírban gazdag tej, a pasztörizált változat is talált ellenségeket. Bizonyos vélemények szerint a pasztörizálás káros a tejben található tápanyagokra, köztük a proteinre is, ami ellenállóbbá tenne az allergiával szemben, valamint az olyan mikrobákra, amelyek például megvédenének a ráktól és erősítenék az immunrendszert.

Az orvosok szerint viszont a pasztörizálás csak alig pár tápanyagot érint – a gyakori tejfogyasztás pedig még így is ellenállóbbá teszi a szervezetet az allergiával szemben. A pasztörizálás pedig nem véletlenül vált széles körben elfogadottá: olyan mikrobákat öl ki a tejből, amelyek súlyos betegségeket okozhatnának (például tuberkulózist vagy szalmonellát).

Fotó: Europress / Ethan Miller - Getty Images

Fotó: Europress / Ethan Miller - Getty Images

TojásA félelem: A szívroham esélyeit növeli.

A tények: Akárcsak a zsíros tejet, a tojást is azzal gyanúsították, hogy az artériák eltömítésével növeli a szívbetegségek kialakulásának veszélyét. Az tény, hogy vannak bizonyos negatív hatásai (puffadás és székrekedés), de proteinekben gazdag ételről van szó, heti hét tojás elfogyasztása még semmilyen káros következménnyel nem jár.

Fotó: Europress / Sean Gallup - Getty Images

Fotó: Europress / Sean Gallup - Getty Images

Diétás italokA félelem: A mesterséges édesítők rákot okoznak.

A tények: Az tény, hogy a túl sok cukor elhízáshoz, diabéteszhez és szívbetegségekhez vezet – sokan ezért is helyettesítik édesítővel. Amiről viszont sokan azt állítják, daganatokat okozhat. Egy kutatás azonban bebizonyította, hogy sem a cukor, sem az édesítő nem növeli a rákos megbetegedésre való hajlamot – utóbbi azonban némiképp növelheti a kettes típusú diabétesz kialakulásának lehetőségét. Viszont még mindig egészségesebb, mint a cukor.

Top 0