• Sport
Faktor

Szinte garantáltan fellendíti a gazdaságot a Super Bowl

Az NFL döntőjét évről évre egyre nagyobb figyelem övezi világszerte. Persze mindig is az Egyesült Államok legfontosabb sporteseményének számít majd, és hatalmas harc folyik a városok között azért, hogy ki rendezhesse meg a Super Bowlt. A jubileumi 50. döntő előtti felvezető sorozatunkban utánanéztünk a mérkőzés gazdaságra gyakorolt hatásának.

Fotó: Europress - Ezra Shaw/Getty Images

Fotó: Europress - Ezra Shaw/Getty Images

Idén Kaliforniába kell utaznia az AFC és NFC bajnokának, hogy megküzdjenek a Vince Lombardi-trófeáért. A helyszín Santa Clara városában a Levi’s Stadion lesz, amely egyébként a San Francisco 49ers új otthona.

A rendező városok gazdasága a Super Bowl előtt és után is megélénkül, hiszen már a meccs előtt több ezer ember utazik a régióba, hogy később élőben megnézze a döntőt. Tavaly az arizonai Glendale-ban rendezték a Super Bowlt, az ottani állami egyetem kimutatása szerint pedig bruttó 719 millió dollárral növekedett a gazdaság ennek köszönhetően. Glendale 2008-ban is otthont adott a Super Bowlnak, az akkori bevételekhez képest ez 30 százalékos javulás volt.    

P.J. Johnston, az NFL szóvivője azt mondta, hogy a Super Bowl gazdasági hatása széles skálán mozog, pár száz millió dollártól akár egészen 800 millió dollárig. A liga minden döntő után hatástanulmányt készít a hiteles adatok alapján. Azt mondta, hogy a Santa Clarát és San Franciscót is magába foglaló Bay Area régióban az üzleti közösségek, a munkavállalók és a jótékonysági szervezetek már most anyagi haszonhoz jutottak annak köszönhetően, hogy Kaliforniában lesz a döntő.

San Francisco városa állítólag majdnem 5 millió dollárt fizetett azért, hogy a csapat stadionjában legyen a Super Bowl, azt a költséget, ami Santa Clara városát érintette volna, az NFL kifizette. A szakértők szerint viszont még így is bőven megéri ez bármelyik városnak, Johnston szó szerint azt mondta, hogy San Francisco dollármilliókat fog aratni, például az adóbevételeknek köszönhetően.

„Az éttermektől kezdve az eladókig mindenkire nagy hatással van a Super Bowl, ez vonatkozik a kisvállalkozásokra, a foglakoztatásra és magára a város lelkére is. Amikor New Orleans rendezte a Super Bowlt, akkor az segített talpra állítani a várost a Katrina hurrikán pusztítása után” – nyilatkozta Carol Roth, aki a kisvállalkozások szakértője. Azt is mondta, hogy ilyenkor az azonnali kedvezményezettek közé a szállodák és a különböző szállítási és szállásadó társaságok (Uber, Airbnb) tartoznak.

Ilyenkor természetesen a szurkolók nagyon sok pénzt hagynak a városban, ezt pedig a cégek is tudják, akik mindent megtesznek ezért. Az egyik San Francisco-i bár tulajdonosa elmondta, hogy a Budweiser a rájátszás kezdetekor csökkentett az árain, aztán új sörcsapokat készíttetett, amelyeken már a döntőt reklámozó matricák vannak rajta. De azt is mondta, hogy ugyanezzel a marketing-stratégiával dolgozik a többi sörgyár is.

Öt pénzügyi érdekesség az 50. döntővel kapcsolatban

  1. A győztes csapat játékosai fejenként 102 ezer dolláros bónuszt kapnak (az első Super Bowlt megnyerő Green Bay játékosai 15 ezer dollárt kaptak a döntő után). A vesztes csapat játékosai 51 ezer dollárt kapnak fejenként.
  2. Korábban már megírtuk, hogy egy 30 másodperces reklám ötmillió dollárba kerül majd a forgalmazóknak, a cégeknek az első döntő során „csak” 42 ezer dollárt kellett fizetniük egy félperces hirdetésért.
  3. Az 50. döntőn a jegyárak 850 dollártól 3000 dollárig terjednek, az első Super Bowl előtt a legolcsóbb jegyért hat dollárt, a legdrágábbért 12 dollárt kellett fizetniük a szurkolóknak.
  4. Peyton Manning garantált fizetése ebben a szezonban 19 millió dollár, a konferenciadöntő megnyerésével már kiérdemelt egy kétmillió dolláros bónuszt, és ha a Carolinát is legyőzi a Denver, akkor Manning további kétmilliót kap a csapatától.
  5. Az előrejelzések szerint az amerikaiak a döntő napján több mint 139 font avokádót fogyasztanak majd el, ami azt jelenti, hogy országszerte több mint 400 millió dollárt költenek majd el erre.

Top 0