• Autó
Faktor

Szelíd motoros szolgálati Porschéval

Ötven köbcentiméteres Verhovina, mamut Liebherr daru és világtalálmány görkorcsolya, ilyen kollekcióval dicsekedhet Markos László, akit leginkább a benzingőz csapott meg.

Öt márkás játék

Gyerekkori álma volt az autó, először kétkerekűekkel barátkozott, napjainkban a legnagyobb magyarországi forgalmazónál már öt márka modelljeivel foglakozik. Markos László nem csak vezeti az autókat, de a szakemberkézést is irányítja. Egyre hosszabb a lista, mert a hagyományos kocsik is egyre kényelmesebbek, gyorsabbak, takarékosabbak és biztonságosak, ami azt is jelenti, hogy karbantartásukhoz és javításukhoz egyre magasabban képzett szakemberek kellenek.                                                       

Fotó: Autószektor

Fotó: Autószektor

És ahogy az autók fejlődnek, úgy kell szerelőiket is folyamatosan továbbképezni, pláne a Porsche Hungáriánál, ahol a legújabb Audi, Seat, Škoda és Volkswagen modelleket újként és használtként is forgalmazzák, javítják és komplex számítógépes vezérlésű programjaikat frissítik.

EZT IS AJÁNLJUK:

    Egyszerűbb szerkezetekkel indult műszaki pályája. volt Riga mopedje, aztán Verhovinája, ami finoman fogalmazva sem unalmas jármű, de Markos mindig is vállalta a kihívást és öt évenként megcsinálja a 48 órás és 500 kilométeres túrát. Persze nem egyedül, hanem a márkaklub többi tagjával, akik közül öt már a középiskolában is a kemény magot jelentette, mármint műszaki szempontból.

    Buszborítás a rézsűn

    Autó és motorok iránti rajongása később sem lanyhult, 1983-ban, a Miskolci Műszaki Egyetem konstruktőri szakának elvégzése után tervezőmérnökként helyezkedett el az Autokut buszos részlegénél. Akkoriban megerősített bukókeretes Ikarus 200-asokat borítottak le a Duna parti rézsűn, komoly biztonsági tesztprogram részeként. A Csóka utcai bázison tervezték az Ikarus alapokra épített és városközpont-repülőtér közötti közvetlen utas-, meg csomagszállításra tervezett PALT buszt, valamint a kaliforniai csuklóst.

    Érdekes munka volt, mert Markos László továbbra is autótervező akart lenni, és erre ott volt némi lehetőség, de beütött egy év katonaság. Leszerelése után újragondolta életét és gazdasági kényszerből felhagyott a a járműtervezés idealista vonalával.

    Fotó: Autószektor

    Fotó: Autószektor

    Aki látott már távvezeték-építést, az tudja, hogy az férfias vállalkozás, melyet komoly gépek szolgálnak, mint például terepen is hatvan tonna emelőképességű és négy tengelyes, meg persze összkerékhajtású és kormányzású Liebherr, amit nevezhetünk a daruk Bentley-ének.

    Szép volt az OVIT-nál az 1985-tól 1989-ig tartó korszak, amikor Markos László gépészeti csoportvezető volt, dolgozott hálózatépítésen, szolgálati autója Lada Niva volt.

    Az orosz gépet egészen más járműre váltotta Markos László, aki két évfolyamtársával új projektbe kezdett. A kormányozható, görkorcsolya fejlesztése és gyártása Zuglóban, az egykori Varrógépgyár telephelyén történt. Egy sportszer-világkiállítási siker után elindult a görkorcsolya-export az USA-ba, ám a negyven fős Mentor Kisszövetkezet nem győzte kapacitással, mert hetente kellett volna olyan mennyiséget gyártani, amit a kis magyar cég egy év alatt sem bírt teljesíteni.

    Fotó: Autószektor

    Fotó: Autószektor

    A megrendelők között volt olyan áruházlánc, melynek mind a négyszáz üzletébe nyolc méretben kellett volna 3200 görkorcsolyát szállítani. Turnax néven olykor felbukkan a net.en egy-egy muzeális példány.

    Inkább élményekkel, mint pénzzel gazdagodott Markos László, aki 1985-től 1994-ig tervezőként, gyártástechnológusként és értékesítőként dolgozott a német, dán és észak-amerikai piacon. A nyugat-európai üzleti és kiránduló túrákon VW LT28-as lakóbusz szolgált szállásául.

    Sokat ér a vezetett szervizkönyv

    1999-ben került a Porsche Hungáriához, ahol hamarosan vevőszolgálat vezető lett, aminél kevés összetettebb pozíció van egy autómárkánál, hiszen ide tartozik minden, ami az eladás után következik, tehát a márkaszerviz-hálózat képzése, termék és javítás támogatás és a garanciális csoport irányítása. Fontos az eszközpark és naprakész információ, ami a használtautó-vásárlók életét is megkönnyítheti. Markos László példával illusztrálja, hogy a vezetett szervizkönyves és dokumentált előéletű modellt minimum10 százalékkal magasabb áron lehet értékesíteni, mint a „homályos sorsút.”

    Fotó: Autószektor

    Fotó: Autószektor

    Tapasztalatai szerint külföldi vásárlásnál is bőven megéri a márkaszervizek hatvan-nyolcvan eurós átvizsgálása, az pedig egyáltalán nem biztató jel, ha az használtkocsi eladója elzárkózik ettől. Az autó múltja azért is fontos, mert előéletéből lehet megtudni a következő szerviz időpontját és költségét, ami már alaphangon negyedmillió forintnyi összeg is lehet.

    A cikk folytatását elolvashatja az Autószektor oldalán.

    Kommentek:

    Top 16