• Autó
Autószektor

Százéves villanyautó vontatta kortársát

Évről évre szépül a Balaton-part, gazdagodik a füredi sétány és az immár negyedik alkalommal felvonuló veteránkollekció is.

Ami biztos, hogy elfogult vagyok, de az is biztos, hogy nem csak nekem a leglátványosabb hazai program az immár évente megrendezésre kerülő Balatonfüred Concours d'Elegance, mely a klasszikus autók és motorok találkozója. A mezőny idén is a csodálatos Tagore sétányon sorakozott fel, van amelyik tréleren jött, többségük saját lábon, egy részük konvojban érkezett Győrből, rendőrmotoros felvezetéssel.

Studebaker és Horch a Balaton partján Forrás: Autószektor

Studebaker és Horch a Balaton partján Forrás: Autószektor

A füredi Gyógy téren minden korosztály megcsodálhatta a begördülő autócsodákat, melyek között több klasszikus volt. Igazi autóikonok, melyek nem csak látványosak, de értékesek is, így megérdemlik a műtárgyaknak kijáró figyelmet. Volt olyan köztük, melynek biztosítási értéke meghaladta az egymillió eurót, de ne reménykedjen senki, ennyiért nem adják el tulajdonosaik.

EZT IS AJÁNLJUK:
    Wikow 35 Kapka Forrás: Autószektor

    Wikow 35 Kapka Forrás: Autószektor

    A szépség átka

    A sétány gyönyörű, de a fák okoztak némi gondot, hiszen többször is tisztítani kellett a karosszériákat, melyekre jutott bőven szálló pihéből és gyantából is. DE ez sem vette el senkinek sem a kedvét, a nézők áhítattal nézték a takarítást, miközben hallgatták az autókról szóló történeteket és olvasták krónikájukat. Mert ilyen közelről ilyen csodákat látni ritka lehetőség, mellyel több tízezren éltek a hétvégén, hála a hírverésnek, a páratlan kollekciónak és a gyönyörű időnek.

    Százévesek kötélvégen Forrás: Autószektor

    Százévesek kötélvégen Forrás: Autószektor

    Autóvonták találkozása

    Az újonnan épült mélygarázsból hajnali hat óra után kezdtek kirajzani a veteránok, volt amelyik többször is végig száguldott a parti úton, volt amelyik, néhány száz méter után állt le, és nem sikerült újraindítani lefulladt motorját. Jó ideig kerülgették, de nem lett nagy forgalmi dugó, mert gyorsan jött a segítség, méghozzá nem is akármilyen: százéves villanyautó vette kötélvégre és vontatta kijelölt parkolóhelyére, pontosabban kiállítási területére benzines kortárását. Ilyet tényleg ritkán látni: az 1918-as Detroit Electric vette kötélvégre az 1912-es EMF Studebakert, melynek sofőrje mobiltelefonon kért vontatást.

    Klasszikus Chevy, Forrás: Autószektor

    Klasszikus Chevy, Forrás: Autószektor

    Pontos nyitás

    A hivatalosan meghirdetett hajnali kirajzást nem várták a veteránosok, a koránkelőket a parti sétányon az Autószektornak is történészi alapossággal író Négyesi Pál irányította kijelölt placcukhoz. Nem sokkal nyolc óra után már mind a félszáz veteránautó és vagy húsz újkori kettő-, meg négykerekű a helyén állt, utóbbiak az évek óta főszponzor BMW és MINI autói és motorkerékpárjai voltak.

    Természetesen mindkét márka több old timer darabbal is megjelent az idei Concourse-on, ahogy tette ezt már a korábbi években is. Idén egy 1965-ös MINI Countryman és egy 503-as BMW érkezett, ezeket néhány kiváltságos szakíró, így a szerző is kipróbálhatta, ami nem csak hatalmas élvezet, de igen nagy megtiszteltetés is, hiszen a BMW gyári kollekciójából érkezett kupé biztosítási értéke meghaladta a 300 ezer eurót. Nem véletlenül, hiszen a gyártott 273 példányból csak néhány maradt meg ilyen állapotban.

    BMW 503-as és Mini Traveller Forrás: Autószektor

    BMW 503-as és Mini Traveller Forrás: Autószektor

    Minden összejött

    A péntek délutáni vezetés után épségben kerültek vissza a gépek, aztán másnap az égiek is csodás idővel ajándékozták meg az V. Concours d”Elegance nagyérdeműjét és mezőnyét, melyben igazi különlegességek voltak. A lista igen csak hosszú, de érdemes rajta átfutni, mert tényleg megérdemelték a díjakat. A félszáz autó jelentős része jóval hatvan évesnél öregebb, de akadt jó néhány százéves darab is. A luxusszektor BMW, Mercedes, Rolls-Royce, Lincoln, Cadillac és Jaguar kínálatánál nem kevésbé volt érdekes a népautók és sportkocsik mezőnye.

    1941-es Packard Forrás: Autószektor

    1941-es Packard Forrás: Autószektor

    Alvó márkák klasszikusai

    Szó szerint méltóságteljes a négy karikás jelvényű Horch és sportosan elegáns Hispano Suiza, melyek megjelenésükkel is azt sugallják, hogy örök értékek a gyűjtőknek, miközben a járműtörténelemben is kiemelkedő szerepük van. Próbálkoztak mindkét márka feltámasztásával, de egyelőre a németek csak az ötletig, a spanyolok pedig egyetlen tanulmánymodellig jutottak. Szóval egyelőre marad a régiek megcsodálása.

    Meg persze az olyan klasszikus márkáké, mint a Lancia, Abarth, vagy igazán ritka Alfa Romeo, melynek karosszériáját Zagato tervezte és készítette.

    Kétajtós Skoda 1000 MBX kupé Forrás: Autószektor

    Kétajtós Skoda 1000 MBX kupé Forrás: Autószektor

    Cseh remekek

    A Skoda egyik ritkasága az 1969-es MBX, vagyis a farmotoros 1000-es, melyet csak De Luxe felszereltséggel gyártottak, a kétajtós kupéból 2517-et gyártottak, ám ebből nem exportáltak a magyar piacra, de a veterángyűjtőknek köszönhetően ma már több is van belőle nálunk. Nem kevésbé volt látványos a cseh Wikow 35 Kapka, mely nevéhez illően cseppformájú. Az 1931-es prágai autószalonon bemutatott túraautóból mindössze öt készült, mindegyiket 1743 köbcentiméteres motor hajtotta és árcéduláján 75 ezer cseh koronás ár szerepelt.

    Igazi ritkaság az 1936-os Zbrojovska Z5-ös sportkocsi.

    Balatonfüred Concours d’Elegance

    Az autók gördülő múzeumának is beillő Balatonfüred Concours d’Elegance az elegancia és a nagy múltú márkák találkozása hagyományt teremtett Magyarországon is. Nyolcvanévnyi kihagyás után, 2014-ben támasztották fel az autósszépség-versenyt a balatonfüredi Tagore sétányon. 2016-ban a magyarországi rendezvény különleges rangot is kapott, azzal, hogy az UNESCO elismerte, és patronálásáról biztosította, az idén az 50 éves jubileumát ünneplő FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens, vagyis a Történelmi Járművek Nemzetközi Szövetsége) műszaki kulturális örökségvédelem terén kifejtett fáradhatatlan tevékenységét.

    Amerikai negyed a balatonfüredi Tagore-sétányon Forrás: Autószektor

    Amerikai negyed a balatonfüredi Tagore-sétányon Forrás: Autószektor

    Jubileumi kiemelés

    A félévszázados FIVA kiemelte a balatonfüredi rendezvényt, a több száz hasonló eseménye közül és az UNESCO patronáltja státuszt biztosította. Az 2014-ben először megrendezett esemény sikere nyomán, az immár hagyományos program különleges kapcsolatteremtési pont gyűjtőknek, gyártóknak és érdeklődőknek.

    A Balatonfüred Concours d’Elegance szervező bizottsága: Balatonfüred Önkormányzata, Valent Classic, CEAuto, Mavamsz, FIVA. Alapító: Valker Viktor, az esemény fővédnöke: Zoób Kati

    A helyszínt a füredi önkormányzat, a szponzorációt a BMW, Shell és Allianz biztosítja, a szervezők a VGT Group, a CeAuto és a Katti Zoób divatház.

    http://balatonfuredconcours.eu/

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Hölgyválasz

    Ahogy az ilyen rendezvényeken megszokott, minden jármű kap valamilyen elismerést, van amelyiknek tulajdonosa több díjjal távozhatott, van amelyiknek emlékplakett jutott. Hosszú a lista, de érdekes átböngészni, hogy milyen korú járművek szerepeltek, és hogy mire szavaztak a hölgyek és milyen autóra az urak. A két legidősebb jármű 1912-ben készült, a legfiatalabb 1983-ban, ez kapta a legmesszebbről érkezett autónak járó különdíjat.

    Az esemény fődíjasa a farmotoros Tatra Forrás: Autószektor

    Az esemény fődíjasa a farmotoros Tatra Forrás: Autószektor

    A 2018-as Balatonfüred Concours d’Elegance díjazottjai:

    Best of Show: Tatra 87 1939

    A FIVA különdíja: Mercedes Benz 170 1931

    A BMW különdíja: Lombardi GrandPrix 1970

    A Shell különdíja: Mercedes Benz 170 1931

    Az Allianz különdíja: Alfa Romeo Junior Zagato 1974

    Balatonfüred városának különdíja: Hispano Suiza J12 1934

    A legszebb amerikai autó (1945 előtt): Packard Model 110 1941

    A legszebb amerikai autó (1945 után): Cadillac Eldorado Biarritz 1958

    A legszebb antik (1919 előtt gyártott) autó Chenard&Walcker 1912

    A legszebb BMW: BMW 503 1956

    A legszebb brit autó: Jaguar MK2 1964

    A legszebb classic limuzin autó: Daimler DS420 1987

    A legszebb classic nyitott autó: Riley RMC 1949

    A legszebb csehszlovák autó: Skoda Popular Monte Carlo 1949

    A legszebb GT autó Lancia: Flavia 1967

    A legszebb Mercedes Mercedes: Benz 380 SL 1982

    A legszebb német autó: Mercedes Benz 300 SEL 6,3 1970

    A legszebb olasz autó: Lancia Flavia 1967

    A legszebb sportkocsi: Jaguar E Type 1966

    A legszebb vintage nyitott autó: Horch 750 1933

    A legszebb youngtimer: Alpina B10 Biturbo 1993

    Az Alfa Digital különdíja: Ford Mustang March 1 1973

    Az Austro Classic különdíja: Toyota Corona MK II Coupe 1972

    A Bátor Tábor különdíja: Volkswagen T1 1973

    A Bátor tábor különdíj nyertese: a VW T1 Forrás: Autószektor

    A Bátor tábor különdíj nyertese: a VW T1 Forrás: Autószektor

    A BYC különdíja: Velie Model 38 1918

    A Ceauto Classic különdíja: Mercedes Benz 400 1928

    A Katti Zoób különdíja: Clenet Series 1 1979

    A Flohr Design különdíja: Austin Healey 3000 1960

    A VGT Capital különdíja: BMW 628 1984

    Az MKB Bank különdíja: Skoda MBX 1969

    A MAVAMSZ különdíja: Opel Olympia 1953

    AZ MTÜ különdíja: Skoda MBX 1969

    A Veuve Cliquot különdíja: Chenard&Walcker 1912

    A szervezők különdíja: Lincoln Continental 1947

    A Totalcar magazin különdíja: Detroit Electric Model 75 1918

    Közönségdíj – férfiak: Horch 750 1933

    Közönségdíj – hölgyek: Mercedes 290S 1936

    A legeredetibb autó különdíja: Mercedes 500 SEL 1981

    A legszebb áramvonalas autó: Wikov 35 Kapka 1931

    Különdíj legmesszebbről érkezett autónak: Land Rover Range Rover 1983

    Különdíj legöregebb autónak: EMF StudeBaker 30 1912

    Bugatti T43 Forrás: Autószektor

    Bugatti T43 Forrás: Autószektor

    EMLÉKPLAKETT

    Zbrojovska Z5 1936

    Mercedes Benz 220A 1955

    Mercedes Benz 250SE 1966

    Mercury Grand Marquis 1977

    Chevrolet Impala 1959

    Aero 30 1936

    Lanca HF 1987

    Abart 500 Really 1970

    Chevrolet 3100 1952

    BMW 1502 1975

    BMW E3 1972

    Ford Mustang 1965

    Bugatti T43 1927

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára

    Kommentek:

    Top 16