• Élet
Faktor

Idősebb korban is fontos a rendszeres sportolás, de ügyelni kell

A "határok feszegetését" a fiatalabb szervezet gyakrabban komolyabb következmények nélkül jól kompenzálja, mint az idősebb sporttársaké.

A Magyar Kardiológusok Társasága arra hívja fel a figyelmet, hogy bár az idősebb korosztály számára is fontos a sport, sokkal nagyobb körültekintést és egészségügyi kontrollt igényel. Nélkülözhetetlen a rendszeres orvosi ellenőrzés, mivel az időskori sport kapcsán az adott személy állapota fogja meghatározni, milyen terhelésnek lehet kitenni a szervezetet.

Ennyi testedzés javasolt

A heti ötszöri, fél- egy órás dinamikus mozgást javaslom, ami olyan mértékű, hogy a maximális teljesítményünknél mért pulzusszám 65-70 százalékán végezzük azt. A mozgás intenzitása a gyakorlat számára legegyszerűbben a mozgás alatt mért pulzusszámmal jellemezhető, ezt megadhatjuk az életkorból számított maximális érték százalékában. Leegyszerűsített képlet: 220-ból kivonjuk az években számolt életkort. Ha valaki számára 60 százalékos intenzitás javasolt és 70 éves, akkor a 150-nek 60 százaléka lesz a testedzés alatt javasolt pulzusszám, vagyis 90/perc.

- mondta Dr. Zima Endre egyetemi docens, az MKT vezetőségi tagja.

Sokféle sport közül választhatA választott mozgás lehet könnyű kocogás, úszás, biciklizés, túrázás, de hasznos a jóga, vagy bármilyen személyi edző vagy oktató által ellenőrzött edzésforma. Fontos, hogy az edzést ne túl magas pulzusszámon végezze, de mindenkinek magának is éreznie kell, mit bír. Az állóképességi sportok, mint a maratoni futás és kerékpározás, vagy a triatlon még egy rendszeresen aktívan sportoló fiatal szervezetnek is jelentős megterhelést jelent, így különösen egy idősebb szervezetnek nem ajánlott. A rendszeres orvosi kontroll jelentősen csökkentheti bármilyen sporttevékenység terheléséből adódó vészhelyzetének kockázatát.

Ezeket a tanácsokat érdemes megfogadniFontos a körültekintő állapotfelmérés célzott vizsgálatok elvégzésével. Ezek a következőkre terjednek ki:

  • meglévő, vagy eddig nem diagnosztizált krónikus betegségek,
  • kardiovaszkuláris betegségre utaló panaszok,
  • az egyes szervrendszerek állapota,
  • rendszeresen szedett gyógyszerek figyelembe vétele,
  • kognitív képességek vizsgálata,
  • mozgásfunkciók vizsgálata.

Mindig figyeljünk a következőkre:

  1. A szívverésünk, a légzésünk ne legyen túl szapora!
  2. Ügyeljünk az ásványi anyagok, a magnézium, nátrium, kálium folyamatos pótlására!
  3. Hirtelen mellkasi fájdalom, légszomj, szapora pulzus esetén azonnal kérjünk segítséget!
  4. Nagy melegben lehetőleg csak reggel, vagy este végezzünk a szabadban testmozgást, az extrém meleg ugyanis könnyen, észrevétlenül is túlterheli a szervezetet.
Kommentek:

Top 16