• Külföld
Maksa Mónika

1100 kilométert repült üzemanyag nélkül a napelemes repülő

A Solar Impulse nevű, üzemanyag nélkül működő napelemes repülő világkörüli útjának 12. szakaszát is sikeresen teljesítette. A gép 1100 kilométer megtétele után szállt le Ohióban.

A gép az oklahomai Tulsából indult, fedélzetén Andre Borschberggel, aki az utat 16 óra alatt tette meg. A következő hetekben a Solar Impulse New Yorkba repül - ez az utolsó állomás azelőtt, hogy a legnagyobb próbatételt megtegye. A világkörüli út során ugyanis a gép át fog repülni az Atlanti-óceán fölött.

A levegőben. Forrás: Europress -Getty Images

A levegőben. Forrás: Europress -Getty Images

A fotovoltaikus hatást, vagyis a nap energiáját Alexandre Edmond Becquerel francia fizikus demonstrálta először sikeresen 1839-ben, 19 éves korában. Rájött, hogy a napsugárzás képes elektromos energiát termelni.

Ahhoz, hogy a világot teljesen körberepülje, a napelemes járműnek Abu Dhabiba kell visszatérnie, hiszen a föld körüli út az Egyesült Arab Emírségekben kezdődött, még tavaly márciusban.

Az utazás célja bizonyítani, hogy tiszta technológiákkal is lehet utazni, nincs szükség olyan üzemanyagra, amely szennyezi a környezetet.

Albert Einstein 1921-ben azért kapott fizikai Nobel-díjat, mert megmagyarázta a fotoelektromos hatást.

A repülőgép az összes energiát a napból kapja. A napsugarakat a gép tetején található 17 ezer fotovoltaikus cella, azaz napelem gyűjti be, és hasznosítja. Ez az energia hajtja a gép propellereit napközben, de arra is elég, hogy az akkumulátorok feltöltődjenek, és éjjel is lehessen repülni.

Az első hatékony szilícium félvezetőn alapuló napelemet 1954. április 25-én mutatták be a Bell Laboratories szakemberei. Fejlesztői Daryl Chapin, Calvin Souther Fuller és Gerald Pearson amerikai tudósok voltak.

A BBC szerint a repülő szélesebb, mint egy 747 jumbo jet, ami 68,5 méteres, de a 72 méter széles gép csak 2,3 tonnát nyom. A repülő egyik hibája, hogy viszonylag lassan halad, ezért éjjel és nappal is folyamatosan repülni kell vele.

A nyilvánosság akkor figyelt fel a napelemekre, amikor az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészete felhasználta azokat a Vanguard-1 műhold megépítésekor 1958-ban.

A pilótának ezért egyszerre maximum 20 percet szabad aludnia, és ha ez nem lenne elég kényelmetlen, a pilótafülke mérete is segít a komfortérzet rontásában: alig nagyobb, mint egy telefonfülke.

Top 0