• Élet
Faktor

Savtámadás túlélője lett az indiai divatmárka arca

Egyedülálló képviselőt választott magának egy indiai divatcég: egy olyan nőjogi aktivista lett a "Bátorság Arca" nevű kampányuk nagykövete, akit 15 évesen savval öntöttek le. A kampány célja, hogy átformálja a szépségről alkotott általános társadalmi fogalmakat.

Fotó: Youtube / VivaNDiva Couture

Fotó: Youtube / VivaNDiva Couture

Laxmi (aki csak a keresztnevét használja) több mint tíz éve él sebhelyekkel az arcán és a felsőtestén. 15 évesen elutasított egy kérőt, aki ezért borzalmas bosszút állt. Egy barátjával együtt megtámadták a lányt, és savat öntöttek az arcára és a karjaira. A férfi és a segítőtársa később börtönbe kerültek, de Laxminak ez nem jelentett vigaszt, hiszen az ő sebei örökre szóltak. Drága orvosi kezelések és számos műtét várt rá, hogy legalább valamennyi helyre tudják hozni a szinte leolvadt bőrét.

Mint később az egyik alapítványának az oldalán írta, nem is a fizikai fájdalom viselte meg leginkább, hanem az emberek reakciója. Szinte senki sem mert ránézni. Sehol sem kapott állást és elvesztette a barátait. A rengeteg elutasítás miatt végül nyolc évig ki sem mert mozdulni otthonról.  Végül azonban elege lett abból, hogy olyan dolgok miatt kell szenvednie, amikről nem tehet, ezért erőt gyűjtött, és nyilvánosság elé állt. Laxmi most már 26 éves és tevékeny aktivista. Szószólója azoknak a nőknek, akikre savval támadtak.

EZT IS AJÁNLJUK:
    Fotó: Viva n Diva

    Fotó: Viva n Diva

    Laxmi jogi küzdelmének köszönhető, hogy 2013-ban az indiai Legfelsőbb Bíróság megszigorította a savtermékek eladását, és magasabb kompenzációt rendelt el a támadások áldozatainak. A fiatal nő azonban leginkább non-profit szervezeteken keresztül kampányol. Ő alapította a Chhanv Alapítványt és indította el a Stop Acid Attacks (Állítsuk meg a savtámadásokat) nevű kezdeményezést, ahol segítik a támadások túlélőinek rehabilitációját. 2014-ben Michelle Obama Nemzetközi Női Bátorság Díjjal tüntette ki Laxmit. Az elismerést azok kapják az amerikai külügyminisztériumtól, akik kivételes erőfeszítést tettek az emberi jogokért és a női egyenjogúságért.

    A közelmúltban több kampány is igyekezett bátorítani a sok szenvedésen átesett nőket, hogy osszák meg a nyilvánossággal a történetük. 2014-ben egy különleges naptárat adtak ki, amelyben savtámadás túlélők pózoltak az egyik sorstársuk által tervezett ruhákban. Emellett a Stop Acid Attacks jóvoltából több túlélő működtet egy népszerű kávézót Agrában. Ezeknek az akcióknak köszönhető, hogy a Viva n Diva divatmárka felfigyelt Laxmira, és felkérték, hogy legyen a következő kampányuk arca.

    A cég egyik képviselője azt nyilatkozta, hogy azért keresték meg az aktivistát, mert szeretnék megdönteni azt széleskörűen bevett nézetet, hogy a nőket a szépségük alapján kell megítélni. Lamxi  szívesen vállalta a modellkedést, és abban bízik, hogy a kezdeményezés hatására nemcsak az emberek áldozatokhoz való viszonyulása változik majd meg, de az agresszorok is elrettenek attól, hogy így álljanak bosszút a nőkön.

    Korábban az emberek nem akartak ránk nézni, de most már találkozni szeretnének velünk, sőt közös fotót is kérnek. Ez meg fogja változtatni a bűnözők viselkedését is, mivel rá kell jönniük arra, hogy azok a lányok, akiket megtámadnak nem fognak csendben ülni az otthonuk börtönébe zárva.

    -nyilatkozta Laxmi a Mashable-nek.

    A nők elleni erőszaknak ez a különösen brutális formája kifejezetten elterjedt Indiában: évente nagyjából ezer savtámadás történik az országban. Az áldozatoknak sok esetben nemcsak a bőrük roncsolódik, de a látásuk, hallásuk is elveszítik. A túlélőnek a fájdalmakon túl a társadalom elutasításával is szembe kell nézniük, az orvosi ellátás miatt pedig sokszor kell anyagi nehézségekkel küzdeniük.

    Top 16