• Autó
Autószektor

Ritka magyar kerékpárok is voltak az AMTS-en

Varsa Endre gyűjtő és szakíró tíz ritka, magyar gyártású kerékpárt állított ki saját gyűjteményéből a Magyarok a világ járműgyártásában c. kiállításon.

A ma már nyugdíjas építőmérnököt gyerekkora óta érdekelte a biciklizés, a szakácskönyvek gyűjtése után, 1985-től kezdve ezen éli ki a gyűjtőszenvedélyét, ma már 37 magyar kerékpárja van. Úgy véli, az idő múlásával különösebb baja nem lesz a kétkerekűeknek, feltéve, ha védve vannak a korróziótól. Legfeljebb a zsírjuk öregszik meg, a régi gumik nem annyira, mert általában jó minőségűek, akár egy 60 éves is lehet még jó.

A mai Csepel kerékpárokat korszerűnek tartja, de véleménye szerint ma már nem folyik nálunk igazi gyártás, mert a hazai gyártókapacitással rendelkező márkák a vázakat külföldről, jellemzően a Távol-Keletről szerzik be, nem pedig Magyarországon állítják elő.  Az utolsó hazai vázgyárát, a Csepelét 2003-ban bezárták. Szerinte ma igazi magyar kerékpárépítőknek csak a vázépítő kisiparosok számítanak, akikből azért van egy pár. Papp László, Horváth András és Meszlényi Dániel egyedi megrendelésre készítenek kerékpárokat.

Varsa Endre nem csak gyűjti a kerékpárokat, hanem ír is róluk. A hazai kerékpárgyártás történetéről szóló, Magyar kerékpárok c. könyvének a második, bővített és javított kiadása a napokban jelenik meg 5000 forintos áron. Ezt kizárólag az Amicus Antikváriumban lehet majd megvenni Budapesten, vagy online felületen, a Bikemag honlapján.

EZT IS AJÁNLJUK:

    Az AMTS-en kiállított kerékpárok

    Weiss Manfréd 28”-os „Graziosa” női kerékpár

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Ez a kerékpár 1940-ben készült Csepelen. A kerékpár váza, hajtóműve, kormánya, kormánykészlete, abroncsai és kerékagyai mind-mind eredetiek. A nyereg korabeli, a pedálok Csepel pedálok, hasonlóak az eredetikhez. A kerékpár jellegzetessége a kormányszorító csavar és az ékes hajtókarok. A Graziosán kívül a Weiss Manfrédnak több mint 400 levédetett márkaneve volt. A fényezés Kerekes Gábor, a díszítést Balogh József munkája, a restaurálást Varsa Endre végezte.

    Leader 28”-os férfi kerékpár

    Ez egy érdekes, angol nevű kerékpár, amely 1948-ban készült. Ez volt az első év, amikor a csepeli gyár a háború után exportra újra termelt. A homlokcsőpajzsára az van ráírva, hogy Leader Cycle Works, ezért vélhetően ez a példány is exportra készült. A kerékpár érdekessége, hogy a „Kék Csoda” típusra rendkívül hasonlít a váza. A megrendelő kívánságára a szokásostól eltérő, zöld díszítésű kerekeket és Turán feliratú fékkart kapott. Egyébként a „Kék Csoda” egy, a háború előtt is gyártott kerékpártípus, egészen 1950-ig készült. A képen látható kerékpár Kovács Géza tulajdona volt, eredeti alkatrészek felhasználásával Varsa Endre restaurálta.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Csepel luxus női kerékpár

    Ez a kerékpár Wiesinger Mártonnéé volt, 1950-ben készült a Csepel Művek Kerékpárgyárában. A hagyományos hattyúnyak alakú vázzal készült Csepel biciklik egyik utolsó darabja lehet. Sajnos a rendkívül ritka homlokcsőpajzsa hiányzik. Jellegzetessége az 1945 előtt készült WM kerékpárokhoz való nagyfokú hasonlóság. Fényezte és díszítette Boór Zoltán, eredeti alkatrészek felhasználásával Varsa Endre restaurálta.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Csepel R26 férfi kerékpár

    Ez az R26-os 1956-ból származik, a típust abban az évben kezdték gyártani, egészen 1978-ig készültek ilyen típusúak. A kerékpár jellegzetessége a selyemfényű bordó szín, a hátsó papucs alakja, a Supergránát hátsó agy, a műanyag fogantyúk, az alumínium kormányfej, a bowdenes dörzsfék elöl, és a 26x1,5”-os, drótperemes gumik. Eredeti alkatrészek felhasználásával restaurálta Varsa Endre.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Bécs 28”-os városi férfikerékpár

    Ez már kisipari termék, nem nagy gyárban készült. Bécs Ferenc műhelyéből való, a vázat 1941 előtt készítették, narancsszínűre Boór Zoltán fényezte. Varsa Endre úgy alakította kerékpárrá, hogy az a 80-as évek végi városi stílusát tükrözze, ezért 7 sebességes Sachs kontrafékes agyváltó került rá.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Bécs 27”-os női kerékpár

    Szintén Bécs Ferenc műhelyében készült ennek a kerékpárnak a váza, amelynek az a különlegessége, hogy hegesztett, nem pedig forrasztott, (mint az itt kiállított összes többié), és a vázat Bécs Ferenc saját kezűleg készítette 1950-ben. Kerekei 27”-osak, a hátsó agya 3 sebességes, kontrafékes Sachs gyártmány. A restaurálást Varsa Endre végezte.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Essenfeld 28”-os férfi kerékpár

    Ennek a kerékpárnak a váza Essenfeld Miksa műhelyében, Budapesten, a VIII. kerületi Lujza utca 3.-ban készült a 40-es években. Varsa a vázat szerezte meg, a többi alkatrésszel ő látta el, hogy a nem túl vastag pénztárcájú ún. „pipecek” ízlését tükrözze. Sebességváltója külső, háromfokozatú, van kontra féke, mindkettő Fichtel & Sachs termék, a váltót 1937-től gyártották. A kerékpárt Varsa endre állította össze, a vázat Boór Zoltán fényezte és díszítette.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Láng 28”-os női kerékpár

    Láng János (1909-1983) a feleségének készítette az 1950-es évek elején. Akkor nem így nézett ki, más kerekek voltak benne. Varsa szerint nem illettek hozzá, ezért kicserélte őket. Jellegzetessége a kecses unisex váz, valamint az elöl dobfékes Sachs, hátul kontrafékes Sturmey Archer 3 sebességes agy. Láng mindenféle matricát szeretett rátenni a kerékpárjaira, ezért kissé csicsásak.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Láng 28”-os „Rakéta” kerékpár

    Ezt a kecses városi kerékpárt szintén Láng János készítette 1950-ben, de más felszereltséggel. Hátsó agya F&S 3 sebességes kontrafékes, agyváltós agy 1941-ből. 

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Kern 26”-os női kerékpár

    Az egy igazi mestermunka. Annak idején egy szakma volt a kerékpár-motor- varrógép műszerész, Kern Antal 1949 és 1950 között készítette ezt a vázat azért, hogy inasból segéddé válhasson. Utána soha többé nem készített kerékpárt, mert varrógép-műszerész lett belőle, ezért ez a váz egyedülálló, unikális darab. A formája elég modern ahhoz képest, hogy közel 70 éve tervezték.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Varsa Endre magától az alkotótól vásárolta meg ezt a vázat, felújította, és kerékpárt készített belőle korabeli alkatrészekből. A hátsó kétsebességes kontrafékes agy 1938-ból való, F & S gyártmányú. A kerekek és a sárvédők a 70-es években készültek. A fényezésért Kerekes Gábor, a díszítésért Balogh József felelt.

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára

    Kommentek:

    Top 16