• Autó
Autószektor

Rejtett aknák fölött

Az udvariasság és a hála a legtöbb japánra jellemző, Osamu Suzukira különösen.

„Hetente egyszer biztosan golfozok, havonta egyszer biztosan tengerentúli járaton repülök, és az is biztos, hogy minden évben ellátogatok cégünk európai gyártóhelyére.” Ezt több globális cégvezető is elmondhatja magáról, japán már kevésbé, pláne olyan, akinek 88 évesen is ez az életvitele.

Osamu Suzuki 1990-ben járt először Magyarországon, hogy a japán márka első európai telephelyéről tárgyaljon.

Fizikuma ma is tökéletes, ahogy memóriája, igazolja ezt legutóbbi találkozásunk is, mely rendhagyó volt. Az udvariasság és a hála minden japánra jellemző, Osamu Suzukira különösen. Kapcsolatunk több mint negyedszázados, de a mostani nem hivatalos esemény, vagy nem a szokásos négyszemközti interjú volt, hanem inkább emlékek felidézése arról, hogyan is indult az esztergomi projekt és miért is hálás az újságíróknak, legalábbis azoknak, akik a kezdetektől tudósítottak a beruházásról.

EZT IS AJÁNLJUK:
    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Balatoni vágy

    „Sokadszor vagyok Magyarországon, de programom eddig többnyire kimerült abban, hogy láttam a repülőteret, ellátogatottam az esztergomi gyárba, a Parlamentben találkoztam hazai gazdasági és politikai vezetőkkel, aztán a szállodai ablakából gyönyörködtem az esti panorámában, ami csodálatos. Ezért is sajnálom, hogy eddig még nem sikerült nagyobbat sétálnom Budapesten, vagy a Balaton-parton, aminek szépségéről már sokat hallottam.”

    Idei programja csak abban különbözött, hogy részt vett a Magyar Suzuki éves közgyűlésén, ellátogatott a gyárba, időt szakított újságírókra, találkozott a cég által Budapestre meghívott kétszáz japán autókereskedővel és közben tárgyalt magyar kormánytagokkal.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Baráti viszony

    Orbán Viktor-szant barátjának nevezi, ahogy Meggyesi Pétert is, akivel először a gazdasági ügyekért felelős miniszterelnök-helyettesként tárgyalt az esztergomi gyáralapításról, később pedig már a kormány első embereként találkozott vele, és akiről ma is elismeréssel beszél, sőt, akkor is tisztelettel fogadta Japánban, amikor Meggyesi már visszavonult a politikától.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    A magyar delegációval történő első tárgyalást papíron is feleleveníti Osamu Suzuki: az egykori ülésrend rajzolása közben arról mesél, hogy eleinte hiába próbálta oldottabbá tenni a tárgyalást, sokáig csak faarcokkal nézett szembe. Illusztrálásként papíron bejelölte a magyar tárgyalók helyét és feltételezett pozícióját, az ikszekből később egyértelműen kiderült, hogy Osamu-szan jól tippelte meg, hogy a tárgyaló felek közül kik a gazdasági és kik a politikai küldöttek.

    Kellemes csalódás

    Utóbbiak közül Meggyesi Péter kellemes csalódás volt, mert bár párttag volt, de minden erőfeszítést megtett az esztergomi autógyár létrehozásáért. Miniszterelnökként pedig még attól sem riadt vissza, hogy olajos alkatrésszel a kezében győzködje a külföldi szakembereket arról, hogy a magyarországi gyártású Suzuki autókban jóval ötven százalék feletti az európai beszállítói arány, ami fontos volt a vámmentesség, az ár, meg persze a termék versenyképessége miatt.

    Utóbbi szempontjából lényeges volt a hazai munkaerő, ezért Osamu Suzuki azt is megkérdezte az első tárgyaláson, hogy a hivatalos műszakon túl hány órát maradnak munkahelyükön a dolgozók. Nálunk legfeljebb egyet.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    A Suzuki elnökét meglepte a válasz, mert a japánok négy-öt órával hosszabb ideig is benn maradnak munkahelyükön. És kicsit persze meg is ijedt, mert ezek alapján a magyarok nem tűntek szorgalmas embereknek, de aztán megtapasztalta, hogy négy-öt órával többet is rádolgoznak, de munkaidő után, egy másik helyen, másodállásban. Ennek az információnak a birtokában már bátrabban épített az itteni munkaerőre és nem is csalódott. Ma is Magyarországot választaná európai autógyáruk helyszínéül, mely egykor harckocsizó gyakorlótér volt és bizony a gyárépítés előtt jó néhány aknától kellett megtisztítani.

    És nem csak az esztergomi telephelyet.

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára: www.autoszektor.hu

    Kommentek:

    Top 16