• Tech
Maksa Mónika

Meg fogja ölni az önvezető autó, ha azzal másokat menthet

Egy friss felmérés szerint az emberek minimalizálni akarják az esetleges balesetek során a sérülések számát, még akkor is, ha ez a sofőr életébe kerül. Ugyanebből a felmérésből viszont az is kiderült, hogy nem is akarnak ilyen szabályozott autókkal utazni, mert nem bíznak bennük.

A gyártóknak új, az önvezető autókra vonatkozó szabályokat kell kidolgozniuk az elkerülhetetlen balesetek esetére, amikor emberéletek forognak kockán.

A Science-ben közzétett tanulmány szerint ez etikai feszültséget gerjeszt. A felmérés alapján az emberek ilyen esetekben inkább praktikusan, mint etikusan gondolkoznak. Ez azt jelenti, hogy általában

egyetértettek abban, hogy a sofőrnek inkább a falba kell csapódnia, ha azzal 10 járókelő életét megmentheti. Abban az esetben viszont, amikor az volt a kérdés, hogy utaznának-e olyan kocsiban, amely erre van programozva, a legtöbben nemmel feleltek.
A Google sofőr nélküli autója. Forrás: Europress - Getty Images/Justin Sullivan

A Google sofőr nélküli autója. Forrás: Europress - Getty Images/Justin Sullivan

Iyad Rahwan, az MIT professzora, a tanulmány társszerzője azt mondta, hogy a legtöbb ember olyan világban akar élni, ahol az autók minimalizálják a veszteségeket. Ugyanakkor mindenki azt akarja, hogy bármi áron védje meg őt a saját autója.

A kutatók ezt „társadalmi dilemmának” nevezik, amelyben a fogyasztók választási lehetőségei, valamint az önérdekek érvényesítésének vágya az utakat veszélyesebbé is teheti. Arra azonban egyelőre nem tudtak semmilyen módszert kidolgozni, hogy a morális értékeket és az ember élni akarását összhangba hozzák.

A már említett kérdés esetében a válaszadók 76 százaléka egyezett bele abba, hogy az egyik utast feláldozzák, ha 10 gyalogos élete a tét. Ugyanezek az emberek azonban egyáltalán nem lelkesedtek azért, hogy ők is ilyen autókban utazzanak.

A tanulmányból az is kiderült, hogy az emberek nem akarják, hogy a kormány szabályozza az autóiparban ezeket az elveket. A válaszadóknak csak egyharmada mondta azt, hogy venne olyan autót, amelyet ilyen módon programoztak be, egy olyan kocsi helyett, amelyet bárhogy be lehetne állítani.

Patrick Lin, a Kaliforniai Állami Politechnikai Egyetem tudósa szerint az emberek ingatagok, és nem mindig tudják, hogy mit akarnak, vagy mivel tudnak együtt élni. A Gizmodonak azt mondta, hogy amit helyesnek tartunk, és amit valójában teszünk, két nagyon különböző dolog:

Az emberek gyakran önzők, miközben az önzetlenséget hirdetik. Az autógyártóknak pedig nehéz felmérniük ezt az emberi paradoxont, amikor mesterséges intelligenciát ültetnek a volán mögé helyettünk.

A legkülönösebb mégis az, hogy sok válaszadó azt mondta, hogy ha ők vezetnének és nem a kocsi, és hasonló döntéshelyzetbe kerülnének – vagyis 10 gyalogos megölése és a halál között kéne választaniuk –, valószínűleg az öngyilkos manővert választanák. A döntés nagyon nehéz, és még nehezebb azt robotokra bízni.

Lin szerint nem meglepő, hogy az emberek nem gondolták mélyen át, hogy melyik mennyire etikus döntés. A legtöbb ember úgy gondolja, hogy az etika valami zsigeri dolog, de valójában sokkal összetettebb. Lin szerint valóságos tudomány, amelyet komplex törvények irányítanak. Hozzátette, hogy az emberek hajlamosak a biztonságot háttérbe helyezni a kényelemmel szemben:

közismerten rosszul mérjük fel a kockázatot: iszunk és vezetünk, telefonálunk és vezetünk, túllépjük a sebességhatárt és a többi.

A felmérés során hétköznapi embereket kérdeztek, vagyis Lin szerint a tanulmányban a tájékozatlan válaszadók szolgáltattak adatokat, és ez a problémák megoldásában nem sokat segít, de marketing és reklám szempontból hasznos lehet.

Természetesen a közvélemény is erőteljes dolog. Lin szerint, ha egy hollywoodi filmben úgy mutatnák be az önvezető autókat, mint csodálatos és biztonságos eszközöket, az emberek elkezdenének ilyen kocsikat venni. Közben pedig, ha egy önvezető autó hatalmas balesetet szenved, az emberek véleménye teljesen megváltozhat.

Rahwan szerint azonban ezek az elgondolások nem véglegesek, hiszen ahogy az emberek egyre többet tudnak az ilyen autókról és működésükről, úgy változhat a gondolkodásuk is.

Kommentek:

Top 16