• Autó
Autószektor

Nyomáspróba: minden tized számít

Nem csak a versenyautók, még a családi kocsik "beállításánál" is sokat számíthat néhány tized: az ORFK-OBB, a Magyar Autóklub és a Continental Hungaria látványos bemutatón demonstrálta, milyen drasztikusan befolyásolja a menettulajdonságokat az, ha például a kelleténél akár csak 0,5 barral kisebb a nyomás az abroncsokban. Mindennek különös aktualitása van most, a nagy nyári autós vakációk idején is.

A felmérések szerint egyre több úrvezető tanulja és érti meg, hogy fontos az évszaknak megfelelő abroncs. Tavasszal gondosan felrakják a nyári garnitúrát, aztán októberben-novemberben a télit – hogy aztán a két csere között még csak rá se pillantsanak a gumikra. A Continental adatai szerint az autósok 7,5 százaléka az előírtnál 0,2 barral nagyobb, 15 százaléka pedig az előírnál 0,2 barral alacsonyabb abroncsnyomással közlekedik. Márpedig ha nem megfelelő a nyomás, akkor a legjobb minőségű és állapotú gumi sem teljesít jól – erre hívta fel a figyelmet az ORFK-OBB, a Magyar Autóklub és a Continental Hungaria egy közelmúltban tartott bemutatón.

Először megfelelően felfújt gumikkal gurult pályára a tesztautó

A Magyar Autóklub újpesti vezetéstechnikai pályáján elsőként úgy futott tesztkört Hoffer Zsolt autóversenyző egy VW Golf kombival, hogy az abroncsokat megfelelő, 2,3 bár nyomásra fújták. A terheletlen kocsi jól, biztonságosan mozgott még nagyobb tempó mellett is, a pilóta elégedett volt. Ezek után 2,3 barról 1,6 barra csökkentették a gumikban a nyomást, miközben telepakolták a csomagteret és a kocsiba három utas is beült. Ebben az esetben az autó már kifejezetten bizonytalanul vette az íveket, a versenyző pedig nem érezte komfortosnak magát a kormány mögött.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

Bizonytalanná vált a kocsi mozgása, amikor a gumik nem voltak eléggé felfújva

Noha nyilvánvaló volt a különbség a két tesztkör között, akadt, ami még szemléletesebbé tette a differenciát. Mindkét esetben krétával kört rajzoltak a gumik oldalfalára. Az első próbánál, amikor a gumiabroncsok a megfelelő értékre voltak fújva, a krétakör lényegében érintetlen maradt. A második esetben azonban a krétacsík elkenődött. Ez azért történhetett meg, mert a nagy terhelés és az alacsony nyomás miatt az oldalfal a kanyarban „aláfordult”. „Nem a gumi, hanem a nyomás viszi el a kocsit” – vont plasztikus konklúziót a Continental szakértője. A kréta elkenődése azt jelezte, hogy a gumi nem csak a futófelületen gördült. Emiatt ráadásul a normálisnak számító 70 foknak közel duplájára is hevülhet a gumi. Mindez összességében jelentősen növeli a féktávot és csökkenti az abroncs élettartamát.

A krétakör szinte érintetlen maradt, amikor megfelelő volt a nyomás

A szimuláció nagyon is életszerű volt. A tavasszal felszerelt gumik pár hónap alatt normál körülmények között is veszíthetnek 0,6-0,8 bar nyomást, ami önmagában rontja a menetbiztonságot. Ha pedig ilyen gumikkal indul a család nyári vakációra, még rosszabb a helyzet. Ebben az esetben – a kombi Golf eseténél maradva – már nem is a 2,3 bartól való eltérést kell nézni, hanem a terhelt állapotú autóhoz ajánlott 2,8 baros nyomást. Vagyis, ha elmarad az utazás előtti, a terhelt állapotnak megfelelő nyomás beállítása, akkor úgy indul a család vakációra, hogy a gumikból több mint egy bar hiányzik.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

A krétakör elkenődése jelzi, már nem csak a futófelületen gördült az autó, amikor a nyomás túl alacsony volt

Túl alacsony nyomású gumiabroncsokkal közlekedve akár egy hirtelen sávváltás is életveszélyes lehet, mert a sofőr elveszítheti az uralmát a jármű felett – hangsúlyozta Musztrai Ferenc, a Continental Hungaria marketingvezetője, aki jelezte azt is, hogy az előírtnál 0,6 barral kisebb abroncsnyomás 45 százalékkal csökkentheti az abroncsok élettartamát. Mindez szokásos nyári körülmények között is biztonságot veszélyeztető tényező, de akad további rizikófaktor – hívta fel a figyelmet dr. Hatala József, a Magyar Autóklub elnöke. Mint mondta, térségünkben is mind jellemzőbbek a szélsőséges időjárási körülmények, így például az extrém meleg, vagy a heves viharok, felhőszakadások, így még fontosabb, hogy tökéletes állapotú és nyomású abroncs legyen a kocsin.

Hoffer Zsolt autóversenyző is azt javasolja, hogy gyakran ellenőrizzük a guminyomást

A balesetek egyharmada nyáron történik – oszlatta el Berzai Zsolt alezredes, az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság főtitkára azokat a tévhiteket, amelyek szerint a télies útviszonyok között kell csak kiemelt jelentőséget tulajdonítani az abroncsoknak. Persze nem csak az autót kell felkészíteni az autós vakáció előtt.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

A rendőrség azt tanácsolja, hogy mindig kipihenten üljünk a kormány mögé, soha ne vezessünk fáradtan. Fogyasszunk kellő mennyiségű folyadékot, mindig legyen ásványvíz, vagy üdítőital a gépkocsiban. Vezetés közben tartsunk nagyobb követési távolságot és legyünk türelmesebbek, ha az utak zsúfolttá válnak

– figyelmeztetett a főtitkár.

A nagy nyári szabadságolások előtt az ORFK-OBB, a Magyar Autóklub és a Continental Hungaria rendhagyó akciót indított Pest megyében és Budapesten. A közúti ellenőrzések során a rendőrök kiemelt figyelmet szentelnek a megállított autók abroncsainak. Azok az autósok, akiket az akció idején ellenőriztek, és akiknél mindent rendben találtak, részt vehetnek a Magyar Autóklub ingyenes vezetéstechnikai tréningjén.

További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára: www.autoszektor.hu

Kommentek:

Top 0