• Kultúra
Vági Barbara
Vági Barbara

Nem a celebek vonzzák a nézőket

Nincs celebfaktor a színházba járók között - legalábbis ez derül ki a Századvég legújabb felméréséből, amit a Pesti Magyar Színházban ismertettek egy szakmai konferencián. Vagyis: attól, hogy egy darabban a főszereplő a tévéből vagy a bulvársajtóból jól ismert színész, nem jön be több néző a színházba. Ez még kevés. A felmérés szerint az a fontos a nézőnek, hogy mennyire jó az előadás híre.

Hidvégi Áron piackutatási igazgató a módszertanról azt mondja, kifejezetten ragaszkodtak a celebfaktorhoz. Több kérdést is úgy fogalmazott meg a felmérésben, hogy a végén mégiscsak „bevallja’” a néző, hogy igenis nagyon erős tényező az „ismert”, vagy „celeb” színész egy színházban. De minden kérdésére inkább „nem” volt a válasz.

Fotó: szazadveg.hu

Fotó: szazadveg.hu

EZT IS AJÁNLJUK:

    De még ennél is érdekesebb dolgok derültek ki a felmérésből a piackutatási igazgató szerint.  

    Azt mondta, hogy azokat kérdezték, akik rendszeresen, de legalább évente egyszer járnak színházba. Arra a kérdésre, hogy milyen műfajú darabokat kedvelnek inkább, a legtöbben azt válaszolták, hogy a könnyedebb előadásokat szeretik – a vígjátékokat, a musicalt. Elsősorban ugyanis szórakozni akarnak a színházban, élvezni az előadást, nem pedig – akár még napokig is – gondolkodni rajta.  Gondolkodni azon, hogy mit akart az író vagy a rendező mondani – mi is a darab igazi „mondanivalója.”

    A megkérdezettek közül mindenkinek volt kedvenc színésze. Kétharmaduk pedig ma is élő, aktív színészt mondott. Érdekes, hogy itt óriási a szórás. Nem tíz vagy húsz színészt vagy színésznőt említettek a megkérdezettek, hanem összesen 130 név hangzott el. Ez – a piackutatási igazgató szerint – jó hír, ugyanis már az nagyon pozitív, hogy ennyi színházi színészt ismernek az emberek. Az is kiderült viszont, hogy a kedvenc színészek 98%-a szerepelt már a tévében, akár sorozatban, akár tévéfilmben, vagy volt már műsorvezető. Vagyis: itt mégis fontos az ismertség. Minden említett „kedvenc színész” szakmailag is elismert – Kossuth-, vagy Jászai Mari díjas művészek.

    A felmérés kitért a marketingre is – hogy a nézők honnan tudják meg, hogy melyik darabra vegyenek jegyet. Hidvégi Áron azt mondta, hogy ha ezt a felmérést mondjuk 10 évvel ezelőtt készítik el, akkor valószínűleg a műsorújságok, nyomtatott kiadványok lettek volna az első helyen. Most viszont az online média. A legtöbben az internetről tudják meg, hogy melyik színházban milyen darabot játszanak, és leginkább ott olvassák el a kritikákat is. De ami még ennél is érdekesebb: nagyon fontos a barátok véleménye. Vagyis a felmérés szerint  a színházaknál nagyon erős marketing a jó előadás – és az, ha ennek híre szájról-szájra terjed.

    Ez viszont nem elég. Ugyanis nagyobb a kínálat, mint a kereslet. Több a színház, több a színházi szék, mint ahányan színházba járnak. Éppen ezért van szükség már a teátrumoknak is komoly marketingmunkára. Ez egy viszonylag új szakma – a művészek, rendezők nem is nagyon akarnak belefolyni, de ők is érzik, hogy egyre inkább szükséges.

    Top 16