• Külföld

Nagy bajba került az Airbnb

Nagyot hibázott az Airbnb a legutóbbi, san franciscoi reklámkampányával. A közösségi szállásmegosztó cég tele plakátolta az egész várost. A plakátokon kéretlen tanácsokat osztogatott, hogy a város mire költse azt a 12 millió dollárt, amit a cég adóként befizetett.

Az Airbnb azért indította a kampányt, hogy rávegye a városi tanácsot a jelenlegi szabályozás megváltoztatására. Most ugyanis súlyosan korlátozzák a rövid távú lakáskiadást San Franciscóban. Az Airbnb üzleti modellje pedig éppen erre épül.

Foto: airbnb.hu/sanfrancisco

Foto: airbnb.hu/sanfrancisco

Adót akarnak fizetniMagyarországon talán furcsa, hogy egy vállalkozás azért küzd, hogy befizethesse az adóját. Ha San Francisco változtat a szabályozáson, akkor azzal gyakorlatilag törvényesen is elismerik a cég közösségi gazdaságon alapuló tevékenységét - írta a Slate magazin. A többi, hagyományos szállodának ez nagyon nem tetszik. Az Airbnb hiába szeretne 12 millió dollárt befizetni, ez csak kis része annak a 250 millió dollárnak, amit a szállodák adóként befizetnek minden évben.

Pökhendi üzenetekA cég a fennállása óta először fizet adót a városnak és rögtön kioktatott mindenkit. Ez pedig nem tetszett sem a városi tanácsnak, sem pedig az embereknek. Alig pár nap alatt végigsöpört a népharag a közösségi oldalakon. Sokan lefényképezték a plakátokat és felháborítónak találták az olyan szövegeket, mint például:

Kedves Közkönyvtár Hálózat! Bízunk benne, hogy a 12 millió dolláros hoteladónk segít, hogy tovább nyitva tartsanak.
Kedves Városi Adóhivatal! Megvan a 12 millió dolláros hoteladónk? Aztán nehogy egyszerre költsék el!
Reméljük, hogy a 12 millió dolláros hoteladónk egy részéből lifteket építenek a dombokra.
Kedves Köztisztasági Vállalat! Reméljük, hogy a 12 millió dolláros hoteladónkból jut a park tisztán tartására is. Szeretettel, Airbnb

Egy városi könyvtáros, Martha Kenney a Facebookon tette helyre a céget. Az üzenete bejárta a világsajtót is.

Kedves Airbnb! Örülök, hogy idén fizettek adót. Én is fizettem. Hát nem csodálatos? Kicsit utánaszámoltam és rossz hírem van. A 12 millió dolláros hoteladótok csupán 1,4 százaléka jut a városi könyvtáraknak. Ez 168 ezer dollár. Ha ezt elosztjuk a 868 emberrel, akik ott dolgoznak és a munkanapok számával, akkor egy dolgozóra napi 78 cent (220 forint) jut. Kétlem, hogy a hoteladótokból egy vagy két percnél tovább lehetnének nyitva a könyvtárak. Ha inkább azt a 8 millió dollárt adományoztátok volna a könyvtáraknak, amit eddig arra költöttetek, hogy a város megváltoztassa a szabályozást, az sokkal többet ért volna.

A legfőbb értéket veszítették elNem csak Marta Kenney háborodott fel a cég nagyképűségén, hanem a san franciscoi emberek többsége is. Ezért a kénytelenek voltak bocsánatot kérni. Beismerték, hogy rosszul ítélték meg a helyzetet és a kampány egyáltalán nem felel meg a cég és a szállásadó közösség értékrendjének. Mindenkitől bocsánatot kértek, akit megbántottak és megígérték, hogy azonnal leszedik a plakátokat.

Marta Kenney a könyvtárak késői nyivtatratását tanácsoló plakáton húzta fel magát.
Foto: facebook.com/Marta Kenney

Marta Kenney a könyvtárak késői nyivtatratását tanácsoló plakáton húzta fel magát. Foto: facebook.com/Marta Kenney

A szakemberek azt mondják, hogy ezzel már elkésett a cég. Ugyanis a félresikerült hirdetésekkel éppen azt veszítették el, ami megkülönböztette őket a többi szállodától és a sikerük kulcsa volt.

Eddig mindenki azt gondolta róluk, hogy barátságosak. Az Airbnbt eddig szelídnek, majdhogynem gyengédnek tartották az emberek. Ahogy azt egy szállodától el is várják.

Top 0