• Autó
Autószektor

Múltidéző - Már nagypapakorban a legfontosabb biztonsági felszerelés

Csak egy mozdulat, ami annyira megszokottá vált már, hogy beszállás után fel sem tűnik. Igen, a biztonsági öv becsatolása, aminek elmulasztására még autónk is figyelmeztet minket. Persze, sokan ennek ellenére sem használják. Lehet, hogy ha tudnák milyen utat járt be, és mennyi időbe tellett, míg elfogadták létjogosultságát (aztán azóta, már hány életet mentett meg), talán mindig használnák.

A gépjárművek forradalma, és az egyre nagyobb igény a biztonságosabbá tételükre

Ahogy a motorizált négykerekűek szüntelen nagyobb számban terjedtek el az utakon, az 1950-es évektől erős igény mutatkozott a közlekedés bizonyságosabbá tételére, hiszen az autók nem lettek kevesebben, és a balesetekben sérülést szenvedők számát valami egyszerű, és gyorsan nagy mennyiségben előállítható biztonságtechnikai eszközzel kellett megfékezni. Pont ezt a célt szolgálta a repülőgépiparban már jól működő kétpontos biztonságiöv használata, ami azonban kevésbé számított kényelmesnek, így hamarosan átadta a helyét egy komfortosabb, és biztonságosabb megoldásnak.

Végül az áttörést az 1950-es években, a svéd mérnök Nils Bohlin hozta meg, aki a repülőgépiparból érkezett a svéd autógyártó óriáshoz a Volvóhoz, és el is kezdett fejleszteni egy biztonságosabb, és kényelmesebb megoldást, ami leválthatja a kétpontos biztonsági övet. A csípőt, és vállat egyszerre rögzítő pánt összeállításával alkotta meg a hárompontos biztonsági övet. Ennek legnagyobb előnye, hogy karambol esetén az erőhatásokat testünk prominens teherbírású részéhez, a mellkashoz, illetve a csípőhöz vezeti el a hirtelen fellépő lassulás során keletkezett mozgási energiát. Ezáltal képes megvalósítani a biztonsági öv azt, hogy közlekedési baleset esetén a súlyos, illetve halálos sérülések kialakulásának esélyét minimálisra csökkentse. A hosszú ellenőrzések és tesztelések után 1958-ban szabadalmaztatták a találmányt, ami máig a legnépszerűbb, és leghatékonyabb biztonságtechnikai eszköz, amit autóba építhettek.  A világot jelentő deszkákra 1959-ben lépett ki először, akkor mutatkozott be ugyanis a Volvo PV 544 és P 120 Amazon típusokban, ahol villámgyorsan bizonyíthatta mennyire egyszerűen, és hatékonyan védi meg utasait a lehetséges sérülésektől. Néhány év után a Volvo már minden autójába szériatartozékként kínálta a biztonsági övet, talán ezért is válhatott az egykor svéd márka a jármű-biztonság zászlóshajójává.

A biztonsági öv hatékonyságát egy Amerikában megrendezett nagyszabású közlekedésbiztonsági eseményen is prezentálták, ahol nem kevesebb, mint 28.000 közúti baleset tapasztalatát elemezve bizonyította be, hogy a biztonsági öv 50-60 %-kal csökkenti egy esetleges baleset során a sérülések, illetve a halálos kimenetelű tragédia kockázatát. Ezen eredmények hatására végre megtörtént a változás a korábbi szkeptikus, és elzárkózó hozzáállásban, így végül a hatvanas évek végére sikerült törvénybe foglalni, hogy az újonnan üzembe helyezett gépkocsikat már csak biztonsági övvel lehet forgalomba helyezni. De természetesen ez változtatás nem azonnal jelentette a biztonsági öv elterjedését, hiszen régiónként eltérő időpontban valósult meg, így például Magyarországon csak 1976-tól tették kötelezővé a biztonsági öv használatát, de akkor is csak az első ülések esetében.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

Hogy alakul hazánkban a biztonságiöv használat?

Felmerülhet az örök kérdés, hogy egy ilyen hatékony közlekedésbiztonsági eszközt, aminek eredményeit több kutatással is bizonyították már a világ minden pontján, mégis miért nem használja rendszeresen minden sofőr? Sajnos a legfőbb ok, hogy a bevezetése, és elterjedése óta eltel több mint ötven évben még mindig sok előítélet él vele kapcsolatban. Sokan kényelmetlennek tartják. Emelett jobban bíznak a korszerűbb biztonságtechnikai eszközökben, például a légzsákokban. Pedig ha tudnák, hogy a légzsákok is akkor tudják ellátni a szerepüket, ha az autóban utazók használják a biztonsági öveiket. Ellenkező esetben csúnya sérülést is okozhatnak. Sokan a

A biztonsági öv nem kevésbé életfontosságú a városi közlekedésben, alacsony sebességen bekövetkezett ütközésekkor. A statisztikák szerint ugyanis a közúti balesetek 75 százaléka 30 km/óra alatti sebességnél történik. Az esetek 50 százalékában a vezető egyáltalán nem fékezett az ütközés előtt, a legtöbb esetben azért, mert figyelmét elterelte valami. Az alacsony sebességű ütközés során működő erők sokkal nagyobbak, mint hinné. Óránként 50 kilométeres sebességgel való ütközéskor körülbelül olyan hatásnak van kitéve, mint ha egy épület harmadik emeltéről esne le. Ha valaki előre látja az ütközést és kitámasztja magát, körülbelül 7 km/óra sebességig kerülheti el a sérülést. Éppen ezért kell mindig használni a biztonsági övet. A légzsák kiváló kiegészítő – de csak kiegészítő: soha nem lesz képes átvenni a biztonsági öv szerepét.

További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára: www.autoszektor.hu

Kommentek:

Top 0