• Autó
Autószektor

Miért ne vegyél füről autót

Nagyjából mindegyik kérdezz-felelek beszélgetés forgatókönyve azonos: milyet vegyek, mit kell megnézni és mire figyeljek, hogy ne verjenek át.

Pedagógiai csőd

Vannak sejtéseim arról, hogy társasági összejövetel vendégeként egy orvos mennyire örül annak, amikor két pohár bor között komplett diagnózist kérnek tőle. Nagyjából hasonlóan érezhetnek mint én, amikor autókról és különösen használtakról kérdeznek, meg kérnek tanácsokat.

Őszintén örülök és megtiszteltetésnek érzem, mert bizalmukat fejezik ki ezzel a hozzám fordulók.

EZT IS AJÁNLJUK:

    Nagyjából mindegyik kérdezz-felelek beszélgetés forgatókönyve azonos: milyet vegyek, mit kell megnézni és mire figyeljek, hogy ne verjenek át. Egyszerű kérdések, egyszerű válaszok, aztán jön a neheze. De ahogy a mondás tartja: senki sem próféta a saját hazájában, vagy családjában és persze baráti körében, pedig a képlet egyszerű, csak megfogadni nehéz.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Alaptétel

    Leginkább anyagi lehetőségeinknek megfelelő autót kell venni, lehetőleg újat, de ha ilyenre nem futja és fázunk a hitelfelvételtől akkor jöhet a használt megoldás. Ebben a műfajban az a legfontosabb, hogy alaposan átnézzük, méghozzá tapasztalt és megfelelő eszközökkel jól felszerelt szakemberrel a kiválasztottat. Lehet helyszíni vizsgálatot csinálni, de lehet márkaszervizben ellenőriztetni a jármű műszaki állapotát, előéletét. Egyik sem ingyenes, de megéri.

    Általános képletként igaz, hogy érdemes pénzt tartalékolni az esetleges hibák javítására, ez az összeg a megvásárolt használt-kocsi vételárának minimum 25-30 százaléka, ez 10 éves és kétmillió forintos modell esetében nagyjából 500-600 ezer forintot jelent, ami ijesztőnek hangzik, de gondoljunk csak egy klímakompresszor javítására, kipufogódobok, vagy lengőkarok cseréjére és máris feléltük a tartalékot. Márpedig tinédzserkorú autónál ezek egyáltalán nem ritkák. És akkor még nem beszéltünk hibás katalizátorról, vezérlőelektronikáról, légzsákról.   

    A gazda és lova

    Fontos a járműszemle, de nem kevésbé fontos, hogy ki és hogyan használta, tárolta, gondozta az autót. Ahogy egy lónál is lényeges a tartás, csutakolás, úgy az autónál sem elhanyagolható, hogy mennyire ápolták, tartották karban, a különbség csak annyi, hogy egy állat képes belerúgni durva gazdájába, az autó legfeljebb nem indul el, vagy később, utazásközben áll meg az úton.

    Nem a legideálisabb reggel mélygarázsból indulni, hiszen hideg motorral erős emelkedőn felfelé menni nem éppen a legkíméletesebb rajt. Úgy egyébként kifejezetten előny a fedett helyen parkolás, és nem csak kényelmi, hanem tartóssági szempontból is. A lényeg, hogy száraz legyen és lehetőleg beton, vagy aszfalt alapú, tehát szilárd alapú és semmiképen sem virágföld, mező, vagy sóderes telep.     

    Megtalálni az igazit

    Hiába egyszerű a képlet, az autó is olyan mint a szerelem: ha valaki belezuhan a verembe, akkor nehezen mászik ki belőle. Mert amikor megkérdezik, hogy milyet is vegyenek, akkor általában már megvan kiválasztottjuk, csak lelki támogatást várnak és igazolást döntésük helyességéhez.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Na ez a legnehezebb, mert ha nem vagy igazán őszinte, akkor becsapod őket. Mert ők már határoztak, és azt szeretnék hallani, hogy jól döntöttek. Nehéz helyzetbe kerülsz, ha nem akarod áltatni őket, úgy mint a kereskedők, papok, politikusok és persze az autókereskedők.

    És hiába sorolod érveidet, mondod tapasztalataidat, meséled mások által elszenvedett átvágásokat, akkor is úgy gondolják, hogy őket nem verik, nem verhetik át.

    Átverés-show

    Pedig millió, sőt végtelen módja van a trükközésnek. A legenyhébb a visszapörgetett futásteljesítményű kilométeróra. Sokszor a szervizkönyv ellenőrzése és a mikronmérő sem segít, mert hiába mutatja meg a fényezés vastagságát, vagyis jelzi, hogy bizony sérült már a karosszéria. Ráadásul ezzel a módszerrel csak a kívülről látható dolgok mérhetők, miközben rejtett hibák százai lapulhatnak a gépben, hiszen szerényen számolva is tízezernél több alkatrészből áll egy autó.

    Szenzorok, számítógépek, övfeszítők, légzsákok, fogaskerekek, többlépcsős kipufogórendszerek, katalizátorral és szűrőkkel.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Hányan másznak alá?

    A legalaposabb vizsgálathoz be kell mászni az autó alá, ehhez olykor elég egy emelő, a lényeg, hogy alaposan szemre lehessen vételezni a futóművet, a hajtásláncot és a főtartó elemeket. A németektől és osztrákoktól behozott használt kocsik többségének fényezése tényleg csábító, karosszériájuk sokszor még karambolmentes is, de ha már alsó részüket is megvizsgáljuk., ijesztő meglepetéseket találunk. Az erősen korrodált tartóelemek pedig komoly baleseti kockázatot rejtenek, miközben arra is esély van, hogy a következő műszaki vizsgán már megbukik az autó, amit olykor már csak alapos lakatosmunkával, több karosszériaelem és főtartó cseréjével lehet biztonságossá tenni. Ilyenkor már sokba kerül a forgalomban való részvétel és gyakran felmerül, hogy a vásárlási árnál drágább a legatyásodott jármű rendbetétele.

    Kis felverődés, nagy baj

    Hiába a gyártók komoly alvázvédelme, idővel és használattal az is lekopik, sérül, mert az elmúlt évtized környezetvédelmi előírásainak megfelelően több európai országban már zúzalékkal történik az utak csúszásmentesítése, ami legalább akkora károkat okoz az autóban, minta sózás.

    Az apró kavicsok gyorsan leverik a kocsi aljáról a védőréteget, majd a fényezést, a nyers fémelemeket pedig falja a rozsda. Szóval bármennyire is furcsa, nem kidobott pénz az alvázvédelem évenkénti ellenőrzése és hibáinak javítása. Erre a felvetésre még azok is alaposan rácsodálkoznak, akik egyébként odafigyelnek autójukra.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Csak fűről ne!

    Nem kevésbé árt az autóknak a füvön parkolás, vagy csak nyers földön történő parkolás, mert a pára szabályosan dunsztolja a küszöböket, ajtókat, hiszen réseiket álló helyzetben nem tisztítja a menetszél. Igaz, de csak akkor, ha ellenőrizzük és tisztíjuk az erre kialakított nyílásokat. Klasszikus hiba a motortér réseiben hagyott falevél, mely elporladva eltömíti a lefolyókat, emiatt elindul a rozsdásodás, de az sem ritka, hogy a szélvédő alatti árokban összegyűlt sáros hordalék miatt leég és működésképtelen lesz az ablaktörlőmotor.

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára.

    Kommentek:

    Top 16