• Autó
Autószektor

Mi van a dobozmini helyett - 25 éves a Suzuki Wagon

Bár az európai és így magyar autópiacokról már eltűnőben van a Suzuki Wagon R+, a kis minibusz egyáltalán nem halt ki: az egykori esztergomi modell utódtípusait ma is gyártják, 25 éves és Japánban népszerűbb, mint valaha.

Nem alaptalanul mondogatják, hogy a Suzuki kiskocsigyártó-specialista.

A funkcionális, takarékos modellek, a szellemes karosszéria-formák, s műszaki megoldások versenyképes, vagy legalábbis a riválisokénál általában alacsonyabb árakkal párosulnak. Itt van például az esztergomi gyárban már évekkel korábban befejezett, de a használt autópiacon még ma is roppant népszerű Wagon R+ legújabb változata.

A dobozmini első változata még 1993-ban startolt, népszerűsége negyedszázados története alatt mit sem változott: csak Japánban 4,6 millió kelt el belőle. A legújabb, Wagon R 25th Anniversary névre hallgató jubileumi modell három-féle változat alapján, a Hybrid FX Limited, a Hybrid FZ Limited és a Stringray Hybrid felszereltségi szinten kapható. A kisautóban egy 660 köbcentis, lágy hibridrendszerű motor dolgozik, kiviteltől függően a kocsi lehet két- vagy négy-kerékhajtású.

EZT IS AJÁNLJUK:
    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    A mai Wagon még tavaly debütált Japánban, hírek szerint ősszel kezdik meg kihelyezett gyártását a Marutinál, Indiában. A kiskocsi megtartotta kockaformáját, azaz kis méreteit meghazudtolóan kényelmes. Ahogy a régi „esztergomiban”, a magas tető jóvoltából akár cilinderben is lehet benne utazni, a sínen csúszó hátsó üléseket lehajtva, a hátsó fertályon még egy méretesebb konyhakredenc is simán elfuvarozható. A kiskocsit ugyanakkor már felszerelték a mai kor autós technikáival: a nyomógombos motorindítástól a head up kijelzőig, az összkerékhajtástól a hibrid hajtásláncig, nem is részletezve a szemrevaló dizájnelemeket.

    Így aztán alighanem sok hazai autós sajnálja, hogy a zsugorított minibusz már nem szerepel a Suzuki európai típuslistáján – talán amiatt, hogy a suv-lázban égő vén kontinensen az utcai terepjáró-divat háttérbe szorítja az egyterűeket, s a japánok úgy ítélhetik meg, hogy az új Wagonra már nem lenne kellő kereslet. Van helyette viszont már vagy egy éve új Ignis, amely ugyan nem busz, s nem is suv, hanem ultrakompakt pöttöm, szintén merészen ötletes karosszériával. Itt is magasított a tető, a volán mögött még a termetesebbek is kompromisszumok nélkül forgathatják a kormányt, s a mindössze 3,7 méteres töpörtyű (GLX változatában) a hátsó üléssort ledöntve 514 literes rakterű „teherautóvá” alakítható.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    A márka műszaki megoldásai szintén a Suzuki mérnökeinek ötletességéről tanúskodnak. Így például az úgynevezett AllGrip viszko kuplungos rendszer – a bonyolult és drága összkerék-meghajtás helyett – az elsők kipörgése esetén automatikusan a hátsókhoz irányítja a forgatónyomatékot, ami különösen havas, csúszós utakon tehet jó szolgálatokat, növeli a jármű stabilitását. Újszerű a fogyasztáscsökkenés és a helytakarékosság ötvözetét nyújtó SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) névre keresztelt lágy hibridrendszer is, amelyben a benzines erőforrás működését egy kompakt villanymotor és akkumulátor segíti. A Swift és a Baleno modellekben elérhető SHVS önállóan nem tudja mozgatni a kocsit, de csökkenti a fogyasztást és az emissziót. A 3 lóerős, 50 Nm nyomatékú villanymotor (amely egyben indítómotor-generátor is) – a 12 voltos lítium-ion akku töltöttségi szintjétől függően – bedolgozik az indítás, az elindulás és a gyorsítás pillanatában, az akku pedig lassításkor a fékenergia visszanyerésével töltődik.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Ám a legizgalmasabb Suzuki nóvum a magyar piacra nemrég minap begördült új Swift Sport. A kis méregzsákban egy 1,4 literes turbós dolgozik, ami 30 lóerővel haladja meg normál Swiftek ezer köbcentis, háromhengeres Boosterjet turbómotorjának teljesítményét, maximális forgatónyomatéka pedig már 230 nM az egyliteres „sima Swiftek” 160-as értékével szemben. Ennek és a mindössze 970 kilogramm tömegű karosszériának köszönhetően (amelyben a padlólemez nagy szilárdságú, merevebb, törésbiztonságát javító, de könnyebb acélból készült) a sport Swift dinamikus menetteljesítményekre képes. Végsebessége 210 km/óra, 8,1 másodperec alatt gyorsul fel 100 km/óra sebességre, fürgesége különösen a városi forgalomban érvényesül, remekül lehet vele kanyarogni. Dupla kipufogóival, marcona hűtőrácsával jól is néz ki, rajongói legfeljebb azt bánhatják, hogy az értékarányosnak mondott Swift sportkivitelben már nem olcsó mulatság: listaáron 6 millió forint alatt startol, de most akciósan már 5,490 millióért hazavihető.

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára: www.autoszektor.hu

    Kommentek:

    Top 16