• Autó
Autószektor

Mi kerül ezen ennyibe? 4. rész

Most foglalkozzunk egy kicsit az üveggel. Mármint a szélvédő üveggel. Régen, a Trabantos korszakban egy szélvédőcsere nem haladta meg a 10 percet, ha ügyes volt a szerelő. Ha nem volt ügyes, akkor 15 perc volt. Lábbal kitolta a régit (vagy összesöpörte az üvegszilánkokat, mert a Trabant jórészt még edzett üveggel jött), az újba zsinórt behúz, nyomjad öcsém kívülről, zsinórt behúz belülről, kettőt rácsap, kész. És mindezt nagyon olcsón (mondjuk ma, ismerve a mai árakat).

De mi van ma? Kezdjük azzal, hogy a szélvédő előírás szerint laminált, vagyis kétrétegű, ragasztott, köztük műanyag fóliával. Hogy ne essen szét, ha eltörik. És ne sérüljön az utas, ha nem használja az övet, és nekiesik (persze beveri a fejét, de az üveg éle nem vágja föl az ereit a nyakán…). Továbbá beragasztják a karosszériába, ami merevíti azt (ütközésbiztonság!).

Az Audi Q5-ös kétféle szélvédő üvege Forrás: Autószektor

Az Audi Q5-ös kétféle szélvédő üvege Forrás: Autószektor

Na, hát ennek a cseréje már nem megy percek alatt. Mert ki kell vágni a karosszériából, az újat pedig be kell ragasztani. Hogy miért nem lehet azonnal elvinni az autót? Ne felejtsük el, hogy az üveget beragasztották a helyére, és a ragasztónak kötni kell. Nem elsősorban azért, mert kieshet az üveg, hanem azért, hogy ha az első sarkon sikerül megtalálni valami nagyot és keményet, az autót megtörik és a kötés még nem képes akkora erőt átvinni, mint teljes száradás után, akkor az autó védelmi képessége még nem teljes!

EZT IS AJÁNLJUK:

    Akkor számszerűsítsük az elméletet. Egy Skoda Fabia (2018-as) szélvédője 86.600.- Ft, a csere munkadíja anyaggal kb. 82.000.- Ft (márkaszervizből származó tájékoztató jellegű árak!) Hát ez már nem a Trabant árszint! Még akkor sem, ha nem a biztosító fizeti, és okosba, nem márkaszervizben csináltatja a tulajdonos. Ekkor kijöhet a feléből is.

    Audi Head-up-display Forrás: Autószektor

    Audi Head-up-display Forrás: Autószektor

    De mi van a drágább, jól felszerelt autókkal? Lássunk erre is példát.

    Nézzünk egy Audi A6-ost. A sima, színezett szélvédőüveg 200.000.- Ft. Ha elektromosan fűthető (elektromosan vezető fólia is van a két üveglap között), akkor már 341.000.- Ft. De egyre több autóban látunk szélvédőre vetített adatokat, vagyis Head-up display-t. Ehhez általában speciális szélvédőüveg kell. Ha nem az üvegre vetítenek, például a Passatnál, ott nem. De ha kell, akkor az A6-osnál például – ha ráadásul elektromos fűtéssel együtt rendeljük, akkor az üveg ára 420.000.- Ft. Ehhez már csak kb. 210.000.- Ft munkadíj jön hozzá – ne felejtsük el az ilyenkor szükséges asszisztens rendszer kalibrálási munkákat a szélvédő kamera miatt!

    Az újabb, jól felszerelt autókhoz nem mindig van utángyártott üveg, és nem is feltétlenül olcsó, ezt se felejtsük el…

    Audi Q3 hátsó szélvédője Forrás: Autószektor

    Audi Q3 hátsó szélvédője Forrás: Autószektor

    Ma már vannak olyan autók, ahol a többrétegű üveg nem korlátozódik a szélvédőre, hanem például a hátsó üveg is az. Sőt, ha egy Audit zajszigetelt üveggel rendelnek, akkor az összes üvege laminált. De van olyan autó, ahol ez már széria. Arról nem beszélve, hogy egy modern autó hátsó ablaka egy antenna-gyűjtemény.

    Persze, most mondhatnák sokan, hogy ezek a dolgok a biztosítókat érintik. Igen, általában így van. De nem árt tudni…

    A cikk előző részéért látogasson el az Autószektor oldalára: www.autoszektor.hu

    Kommentek:

    Top 16