• Autó
Faktor

Mesél a szakértő - Mennyire volt összetörve?

Csupán 62.000 km, az elejét fújtuk...

Februárban Debrecenig mentünk az ügyfelünk által kiszemelt Mazda 2 szemléjére. Mi baja lehet egy nem egészen 62 ezer kilométert futott autónak? Természetesen import autóról van szó, de ilyen fiatalon gazdagéknál sem adnak túl a kocsin, hacsak nincsen bucira törve…

Fotó: Autószektor

Fotó: Autószektor

Teljesen tipikus

EZT IS AJÁNLJUK:

    A jó minőségű használt autó tőlünk nyugatra is drága. Amire mi, itt a keleti blokkban vágyunk, az odakint sem létezik, tehát törésmentes, alacsony futású, megkímélt, garázsban tartott, márkaszervizben rendszeresen karbantartott autó olcsón nincsen. Ha az iménti listából töröljük a törésmentes tulajdonságot, akkor már jobbak az esélyeink és autó is olcsóbb.

    Éppen az ilyen darabokat vadásszák sokan. Hazahozzák ezeket a törött autókat, majd itthon a Bárdi-kedvezmény, a bontós haverok, ki tudja, honnan származó alkatrészek, számla nélküli fényező és karosszéria műhelyek, no meg egy jó adag legendás magyar lelemény segítségével talpra állítják őket. Az eredmény messziről tökéletes, a hirdetésben remekül mutat az alacsony kilométer meg a szervizkönyv. Aztán vagy megvizsgálja valaki alaposabban, vagy nem.

    Nem mindegy, mikor derül ki

    Aki nem rohan fejjel a falnak, az nem hiszi el elsőre, ami túl szép, hogy az legyen. A vásárlás előtti átvizsgálás egyik legfontosabb része, hogy felderítsük, volt-e törve korábban a kocsi, és ha igen, mennyire csukták össze és a sérüléseket milyen minőségben javították meg.

    Fotó: Autószektor

    Fotó: Autószektor

    Egyáltalán nem mindegy, hogy mikor derülnek ki a vevő számára a korábbi károkról szóló információk. Ha erre csak a vásárlás után derül fény, például egy szervizben közlik vele a rossz hírt, azonnal elönti a rossz szájíz és utólag már nagyon nehéz bármit érvényesíteni az elszenvedett értékvesztésből, ráadásul ez jobb esetben csak az eladóval való konfrontálódással, rosszabb esetben bírósági perrel lehetséges. És kinek hiányzik ez? Van azonban egy még rosszabb eset. Mégpedig az, hogy ha összetörik később (is) a kocsi, majd a biztosító sok-sok százalékkal avultatja az alkatrészeket, mondván, nem gyári, vagy javított elemekről van szó. (Az avulást a károsult fizeti.)

    Minden esetben megállapítható a korábbi gányolás?

    Azt szoktam mondani, hogy ha egy kocsi javítva volt (mondjuk más forrásból biztosan tudjuk, hogy így van), de az szakértői műszaki módszerekkel nem kimutatható, akkor a javítás minősége annyira jó, hogy gyakorlatilag nem számolhatunk értékcsökkenéssel. Azoknál a javításoknál, amelyek műszaki színvonala kívánni valót hagy maga után, minden esetben lelephezhető a turpisság, hiszen a spórolós javítás olyan nyomokat hagy a kocsin, amit egy szakértő szemnek, pláne a műszereknek észre kell venniük.

    A cikk folytatását elolvashatja az Autószektor oldalán!

    Kommentek:

    Top 16