• Autó
Autószektor

Meseautótól a Merkurig - 12. rész: Olasz autók Magyarországon

A Fiat és az Alfa Romeo mellett más ismert és kevésbé ismert olasz autómárkák is megjelentek a hazai piacon.

Lancia

Jelenlegi ismereteink szerint a Lancia Magyarországon először 1922-ben tűnt fel, amikor a Balaton-Hortobágy túraúton egy Lancia-csapat is indult. Szilberleitner József (1884-1940) gépészmérnök, autós szakember dolgozott a márka hazai elterjesztésén. Önerőből ez nehezen ment volna, így egy évvel később csatlakozott a jóval tőkeerősebb Volante Automobil Kereskedelmi vállalathoz. A Volante báró Kohner Alfréd bankigazgató, nagybirtokos tulajdonában állt, aki a legkülönbözőbb üzleteket finanszírozta. Az autókereskedelem nem tartozott a jövedelmező tevékenységek közé: a Volante, amely a Belvárosban, a Jókai tér 10. alatt működtette bemutatótermét három évig bírta. Miután bekövetkezett a csőd, a Lancia-képviselet átvándorolt az újonnan létesített Automobil Behozatali Rt nevű céghez. Az Automobil Behozatali Rt. alapítója Fábry (korábban Fischer) Oszkár volt, a Concordia gőzmalom korábbi cégvezetője. Fábry, akit korábban a Concordiánál sikkasztással vádoltak, de végül felmentette a hazai viszonyok között óriási üzletet csinált a Lanciával. 1929-re gróf Bethlen István miniszterelnöktől és ifj. vitéz Horthy Miklóstól kezdve több tucat vállalkozó, cég és a közélet ismert alakja vásárolt Lancia Lambdát.

Lancia-reklám 1928-ból Forrás: Autószektor

Lancia-reklám 1928-ból Forrás: Autószektor

EZT IS AJÁNLJUK:

    Ám a társasági sikereket nem sikerült pénzügyi sikerré varázsolni: az 1929-es gazdasági válság első szelére az Automobil Behozatali Rt. kártyavárként omlott össze, s a Kossuth Lajos utca 3 alatti szalon ajtajára lakat került. Fábry Oszkárt ismét letartoztatták, de a Concordia-üggyel ellentétben most már nem kerülhette el a felelősségre vonást.

    Szelnár Aladár, a KMAC titkára az 1928-as Svábhegyi versenyen Forrás: Autószektor

    Szelnár Aladár, a KMAC titkára az 1928-as Svábhegyi versenyen Forrás: Autószektor

    Néhány éves szünetet követően a Lancia visszatért: 1935-ben a hazai kereskedők egyik doyenje, Bárdi József vállalta el a képviseletet. A megváltozott politikai és gazdasági környezetben egy olasz márka jól csengett, s így nem csoda, hogy 1935-1938 között 245 db Lancia kelt el. A Bárdi cég még a háború után is megpróbálta feléleszteni kapcsolatait, de az államosítással vége szakadt a cég fél évszázados történetének. Egy 1960-ban született összeállítás szerint akkor még kb. 30 Lancia Aprilia viselt rendszámot. Ám a régebbi Lambdákból is maradt, amint azt az Autó-Motor 1961-es cikke is megmutatta.

    Bethlen István gróf miniszterelnök az új Lancia-autóján Forrás: Autószektor

    Bethlen István gróf miniszterelnök az új Lancia-autóján Forrás: Autószektor

    O.M.

    „Az Officine Meccaniche (O. M.) bresciai automobilgyár. mely Olaszország egyik legjelentékenyebb és legtőkeerősebb iparvállalata, Magyarország és a Balkán államok automobilszükségletének kielégítésére Milanóban budapesti képviseletével fontos tárgyalásokat fejezett be. A tárgyalásokkal kapcsolatosan a Rosenberg Colorni milánói bankház a Latin-Magyar Kereskedelmi r.-t. révén az O. M.- automobilok képviseleténél, Kellner Alfréd Autókereskedelmi R.-T.-nál érdekeltséget vállalt és annak igazgatóságába bevonul, melynek elnöke továbbra is ifj. gróf Almásy Imre marad és új ügyvezető igazgatóként Kellner Alfréd mellett Rosenberg Henrik fog működni. Kellner Alfréd és Timár Zsigmond igazgatók együtt vezették a szóban forgó tárgyalásokat Milánóban, melyek eredményeképp az OM. gyár Budapesten egy állandó nagy automobil transit raktárt létesít. A raktár Magyarország, Románia és a Balkán államok autószükségletének fedezésére fog szolgálni. A Szerdahelyi-utca 14. sz. alatti autójavítót a részvénytársaság megvásárolta, melyet az OM.-gyár legmodernebb gépekkel szerel fel és egy a gyárból Budapestre delegált művezető fogja az üzemet vezetni. Megállapított programul szerint az OM.- gyár az automobilokat a legkedvezőbb fizetési feltételekkel fogja a vevőközönség rendelkezésére bocsátani” - ez az 1926. elején megjelent hír, valószínűleg fizetett reklámhír szépen összefoglalja az OM nevű olasz autógyár hazai történetét.

    Katonai kiegészítőkkel felszerelt O.M. Forrás: Autószektor

    Katonai kiegészítőkkel felszerelt O.M. Forrás: Autószektor

    Az eredetileg alkatrész-kereskedelemmel foglalkozó Kellner Alfréd Automobil Kereskedelmi Rt. (VI Liszt Ferenc tér 11) 1923-tól foglalkozott az O.M. és az Isotta-Fraschini márkákkal. Az O.M. nagyjából két évig húzta, a fenti hír bármilyen nagyszerűen is hangzott soha nem meg nem valósult ígéreteket tartalmazott. Kellner Alfréd 1928. körül kivált saját vállalatából, s a Chrysler mellett ismét megpróbálkozott az O.M.-mel is, vajmi kevés sikerrel.

    Tarján Antal az 1928-as Guggerhegyi versenyen O.M. túrakocsival Forrás: Autószektor

    Tarján Antal az 1928-as Guggerhegyi versenyen O.M. túrakocsival Forrás: Autószektor

    Diatto

    A torinói Diatto vállalatot még a XIX. században alapították. Kezdetben hintókat, majd vasúti kocsikat készítettek. Ugyan az első Diatto személyautót 1905-ben gyártották, de a márka fénykora az 1920-as években jött el, amikor túra- és versenyautóik bel- és külföldön egyaránt népszerűnek bizonyultak. A Diatto 1929-ben leállította gépkocsi üzletágát. Magyarországon Steinitz Ernő, akinek működéséről az Alfa Romeo története kapcsán írtunk 1924-1925 folyamán próbálkozott az értékesítéssel. Egy 1926-ban megjelent statisztika szerint 42 db Diatto viselt hazai rendszámot.

    Egy Diatto, amely 1930-ban az orosházai Tóth Benedek Lajos tulajdonában állt Forrás: Autószektor

    Egy Diatto, amely 1930-ban az orosházai Tóth Benedek Lajos tulajdonában állt Forrás: Autószektor

    Chiribiri

    Antonio Chiribiri 1910-ben Torinóban alapította meg repülőgép-alkatrészgyártó üzemét, ahol 1914-1929 között személyautók is készültek. Magyarországon a Sport-Garage nevű vállalat hirdette. A Sport Garage-t özvegy Andor Györgyné alapította 1923-ban, aki örökölte elhunyt férje üzletrészét az Andor és Futtaki csillárkereskedő vállalatban. A csillárok mellé hamarosan autók is beköltöztek a Király u 18 szám alatti műhelybe. A Chiribiriből csupán néhány darab kelhetett el, de a Fortepan archívumban egy lomtalanításon talált fényképalbum révén szerepel egy kép magyar rendszámos példányról.

    Chiribiri Forrás: Autószektor

    Chiribiri Forrás: Autószektor

    Ansaldo

    A torinói Ansaldo fegyvergyár 1921-1931 között megbízható túrakocsikat készített. Magyarországon 1922-ben ismert szakemberek részvételével alakult meg az Autóforgalmi Rt Auto Salon nevű képviselet. Az alapítók: Herskovits Ignác, a magyar gépjárműkereskedelem egyik úttörője, Graber Ernő, a Bárdi József Rt. korábbi cégvezetője és László Andor, aki a két világháború közötti időszakban számos különböző márkával foglalkozott. Az Auto Salon a korabeli viszonyok között mindent megtett, amit lehetett. Négy év alatt kb. 35 gépkocsit sikerült értékesíteniük. Nem csoda, hogy 1926-ban csődöt jelentettek.

    Ansaldo Forrás: Autószektor

    Ansaldo Forrás: Autószektor

    Bianchi

    A Bianchi a világ legöregebb, ma is működő kerékpárgyártó vállalata. Az Edoardo Bianchi által 1885-ben alapított gyár immár 133 éve készít kétkerekűeket. Ezen kívül a Bianchi motorok is valamennyire ismertek, illetve a Pirelli-Fiat-Bianchi vegyesvállalat, az Autobianchi. Ám a Bianchi már korábban is készített személyautókat, amelyek a Lancia farvizén Magyarországon is rövid ideig kaphatók voltak – kevés sikerrel.

    Isotta-Fraschini

    Kellner Alfréd 1923-ban nem csupán az O.M.-mel, de a méregdrága Isotta-Fraschini luxusuatók értékesítésével is kísérletezett. Valószínű, hogy még a tíz darabot se érte el az értékesített darabszám.

    Automobil reklám 1924-ből Forrás: Autószektor

    Automobil reklám 1924-ből Forrás: Autószektor

    Maserati

    Egy olasz járművekről szóló összeállításból a Maseratit még akkor se lehet kihagyni, ha hivatalosan Magyarországon csak az utóbbi években nyílt meg márkakereskedés. Az 1930-as években ugyanis két hazai versenyző is Maseratit használt: Hartmann László és Festetics Ernő gróf.

    Az idén 80 éve elhunyt Hartmann (1901-1938) a két világháború közti időszak legsikeresebb magyar versenyzője volt, akit a nemzetközi színtéren is jegyeztek. Bugattik után 1935-ben váltott Maseratira: először egy kölcsönbe kapott 8CM-mel, majd 1936-tól már a gyártól kapott 6CM-mel indult. 1937-től már félhivatalos gyári pilóta volt. Ígéretes pályafutásának egy versenybaleset vetett tragikus véget.

    Hartmann László az 1936-os Magyar Nagydíjon Forrás: Autószektor

    Hartmann László az 1936-os Magyar Nagydíjon Forrás: Autószektor

    Festetics Ernő gróf a családi vagyon egy részét különböző költséges hobbikra költötte. Ennek részeként megpróbálkozott autóversenyzéssel is. 1937-ben megvásárolt egy hároméves Maserati 8CM versenyautót, hogy megpróbáljon Hartmann Lászlóhoz hasonló karriert befutni. A nemzeti elkötelezettségű fiatalember piros-fehér-zöldre fényeztette járművét, majd 1937-ben különböző nemzetközi GP-futamokon próbálkozott értékelhető eredmény nélkül.

    Gróf Festetics Ernő az 1937-es romániai felek-i hegyi versenyen Forrás: Autószektor

    Gróf Festetics Ernő az 1937-es romániai felek-i hegyi versenyen Forrás: Autószektor

    A Maserati a második világháború után 1954. körül a IV-es számú Autójavító Nemzeti Vállalthoz került. Ott leszerelték a kompresszort, s kicsit kipofozták a 20 éves Maseratit. 1955-1958 között Széles Tibor, a vállalat raktárosa versenyzett a nyolchengeres autóval. 1958-tól az 1980-as évekig különböző magánszemélyek birtokolták, majd Varga Jenő, egy ismert gyűjtő vásárolta meg. 1986-ban a Hungaroring ünnepélyes megnyitása alkalmából tartottak egy betétfutamot oldtimereknek, ahol a Maserati is feltűnt. Ez a 3015 alvázszámú versenyautó jelenleg egy svájci magángyűjtő féltett kincse, aki aprólékos munkával az 1937-es állapotnak megfelelően restaurálta, s ismét piros-fehér-zöldre fényeztette a járművet.

    Ahogyan korábban is írtuk, az 1950-es évektől kezdve csak elvétve kerültek be "nyugati" járművek Magyarországra.

    A cikk előző részéért látogasson el az Autószektor oldalára: www.autoszektor.hu

    Kommentek:

    Top 16