• Autó
Autószektor

Mekkora üzlet a car-sharing?

A Car-sharing láz már Magyarországot is elérte. Nekünk is van több szolgáltatónk és hamarosan még több autó lesz Budapest útjain, amikbe bárki beszállhat és vezetheti, persze a megfelelő regisztráció után és az igen borsos díjak megfizetésének árán. Biztos hatalmas üzlet, gondolnánk, de az ICDP elemzése alapján a helyzet kissé bonyolultabb.

A Car-sharing láz már Magyarországot is elérte. Nekünk is van több szolgáltatónk és hamarosan még több autó lesz Budapest útjain, amikbe bárki beszállhat és vezetheti, persze a megfelelő regisztráció után és az igen borsos díjak megfizetésének árán. Biztos hatalmas üzlet, gondolnánk, de az ICDP elemzése alapján a helyzet kissé bonyolultabb.

Az ICDP kutatói 3, egymástól különböző Car-sharing vállalkozást vizsgáltak. A párizsi Autolib 2011-ben, kifejezetten korán indult, mára Párizs forgalmas csomópontjainál kizárt, hogy ne legyen néhány autójuk. Szerződésben állnak a kormánnyal, méret szempontjából elérték azt a szintet, aminél már elvárnánk a hatékony működést és minden szempontból professzionális vállalkozásnak tekinthető.

A párizsi Autolib szolgáltatás Forrás: Autószektor

A párizsi Autolib szolgáltatás Forrás: Autószektor

EZT IS AJÁNLJUK:

    Szintén 2011-ben indult a DriveNow, mára több ország nagyvárosaiban működik, ráadásul a BMW és a Sixt közösen üzemelteti. Egy ilyen, nagyvállalatok által birtokolt, értelemszerűen profitorientált vállalkozás biztosan jövedelmező, nem? A válasz nem feltétlenül igen.

    Harmadik versenyzőnk kakukktojás, hiszen a Marguerite célja nem a rohanó nagyvárosi életbe való illeszkedés, hanem kisebb városokban igyekeznek versenyezni a nem túl fejlett tömegközlekedési lehetőségekkel. Az ICDP kutatói azért választották vizsgálatuk alanyának, mert kíváncsiak voltak, vajon kisebb városokban lehetséges-e profitot termelni.

    Mi a közös a fenti három vállalkozásban? Egytől-egyig veszteségesek, évente több millió eurót veszítenek. A következőekben igyekszünk kifejteni, hogyan lehet veszteséges egy ilyen, kifejezetten drága szolgáltatás.

    A Marguerite elektromos autói Forrás: Autószektor

    A Marguerite elektromos autói Forrás: Autószektor

    Városi kisautó kell, amit minél alacsonyabb költséggel tudunk üzemeltetni.

    Vegyünk elektromos autókat! 

    – hangzott el valószínűleg a vállalkozások indulásakor. Bizonyos szempontból logikus is, de van egy kis bökkenő: az elektromos autók piaca rohamosan fejlődik és bizony sok vásárló kivár, és jobbnak látja, ha majd akkor vált elektromosra, amikor már elég nagy a hatótáv, hogy első számú autóként lehessen használni. És itt a probléma, a car-sharing elektromos autói egyrészt hamar elhasználódnak, állapotuk gyakran messze van az ideálistól (Párizsban gyakran látni felhasználókat, akik inkább kesztyűben vezetik az Autolib autóit), ráadásul 2-3 év alatt elmegy mellettük a kor. Persze, flottában, olcsón veszik, de nem könnyű így megfelelő áron eladni a car-sharing autókat.

    Az ICDP-nél több esetben is arra jutottak, hogy alapvetően az üzleti terv túlzottan optimista volt. A car-sharing drága, első felhasználói pedig prémium ügyfelek, akik jelentősebb távolságokat tesznek meg az autókkal és nem okoz gondot nekik a magas percdíj megfizetése. A használókat vizsgáló felmérés alapján 57%-uk vezető beosztásban dolgozott, átlagéletkoruk 45 év és 73%-uk rendelkezik diplomával. Az ő szokásaik alapján megtervezni az üzletmenetet azonban nagy hiba: az autók hamar elhasználódnak, a car-sharing elveszti az újdonság varázsát és már nem igazán lesz kedvük használni a szolgáltatást.

    A DriveNow-t a BMW és a Sixt közösen üzemelteti Forrás: Autószektor

    A DriveNow-t a BMW és a Sixt közösen üzemelteti Forrás: Autószektor

    Mit lehet tenni ilyenkor? Például árat csökkenteni, hátha más ügyfélkört sikerül megnyerni. De ha árat csökkentünk, nem lesz forrás az autók karbantartására, így esik meg, hogy az Autolib flottájában az ember nem talál olyan autót, ami ne lenne sérült, állandó javításra viszont nincs pénz.

    De miért csinálják? Nem könnyű belelátni az üzemeltetők fejében, de egyfajta fogadásra emlékeztet gondolkodásuk. Hisznek benne, hogy a car-sharing a jövő, amire valóban minden esély megvan. Úgy döntenek, inkább éveken át veszteségesen működtetik vállalkozásukat, hogy majd ha valóban eljön az idő, ők már készen álljanak. Kíváncsian várjuk, bejön-e a tipp, vagy ezek a vállalkozások egy idő után feladják és lehúzzák a rolót, elkönyvelve, hogy ez a szelvény elment. 

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára

    Kommentek:

    Top 16