• Autó
Autószektor

Megőrülnek az emberek a szabadidő-autókért

Akkora a kereslet a kompakt szabadidő-autók iránt, hogy alig győzik ontani az újabbnál újabb modelleket a gyártók. Az év első kilenc hónapjában negyedével nőtt Európában irántuk a kereslet.

A Nissan, a Renault, a Volkswagen, a Seat és a Peugeot sikermodelljei mellett belépett a piacra a Skoda, és a frissen felújított Ford Kuga is igen népszerű. Tavaly 1,5 millió ilyen szabadidő-autót adtak el Európában, idén a számuk meghaladhatja az 1,8 milliót - vélik az LMC Automotive piackutató szakértői. Az idei év igen erős volt, jövőre nem várható ekkora ugrás, de 2020-ra a piac eléri a kétmilliót, 2021-re pedig az SUV-k teszik majd ki az autópiac harmadát - ez az arány lassan már nálunk, a magyar autópiacon is valóság.

Volvo XC40 Forrás: Autószektor

Volvo XC40 Forrás: Autószektor

A Nissan Qashqai ugyan piacvezető Európában, de a nyomában ott lohol a Volkswagen Tiguan, amelynek eladásai - a Jato Dynamics adatai alapján - 45 százalékkal nőttek az első háromnegyed évben az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Ennél is durvább az év autójának is kikiáltott Peugeot 3008 iránti kereslet megugrása, a szép crossoverből 157 százalékkal több fogyott ugyanebben a periódusban. Bár kissé visszaestek az eladások, nagyon népszerű a kontinensen a Hyundai Tucson és a Kia Sportage.

EZT IS AJÁNLJUK:

    A Peugeot 3008 a tavaly októberi bevezetése óta átlépte a háromszázezres eladási határt, ez az a modell, amely kilendítette a holtpontról az oroszlános márkát és elkezdett profitot termelni. A modellből nem a fapados, hanem a jól felszerelt GT változatok a menők, ezek teszik ki az értékesítés 38 százalékát.

    A Ford sem panaszkodhat, a megújult Kuga iránt 20 százalékkal hízott meg az érdeklődés, a modell feljött a kompakt SUV-k éves eladási rangsorában az ötödik helyre. A Kugából is a drágább verziók fogynak: a Titanium felszereltséget a vásárlók 43 százaléka választotta, 27 százalékuk pedig a sportos ST-Line verziót vitte. A prémium változatok előnyének az az oka, hogy igen nagy az árrés a kompakt autók és a kompakt szabadidő-autók között. Míg Németországban a kompakt SUV-k átlagára 31 946 euró (10 millió forint), addig az alsóközép-kategóriásoké 26 391 euró (8,3 millió forint). Az autógyártók profitjának jelentős része ebből a szegmensből érkezik a kasszába.

    Ford Vignale Kuga Forrás: Autószektor

    Ford Vignale Kuga Forrás: Autószektor

    Ha kissé lassul is 2018-2019-ben a növekedés üteme, egészen biztos nem drasztikusan, hisz hamarosan érkezik a magyar piacra is az Opel Grandland X, a Skoda Karoq, majd a Citroen C5 Aircross és a Mitsubishi Eclipse Cross. A Jeep már itthon is forgalmazza az új Compasst, amelyre csak Németországban és csak szeptemberben 3282 megrendelés érkezett, a Hyundai Kona bevezetése és értékesítése pedig elindult. 

    Szeptemberben a teljes európai autópiac tíz százalékát ezek az autók tették ki, míg tavaly szeptemberben csak 8,1 százalék volt az arányuk. Míg Németországban és Olaszországban mérsékelten népszerűek, addig a Baltikumban, Skandináviában és Magyarországon is csúcsokat döntenek.

    Citroen C3 Aircross Forrás: Autószektor

    Citroen C3 Aircross Forrás: Autószektor

    Az autók többsége, mintegy 59 százaléka még mindig dízel, ugyanakkor nőtt az igény a benzines változatokra, amelyek kilenc hónap alatt 28-ról 35 százalékra tornászták fel népszerűségüket. Érdekes, hogy bár a gyártók kiemelik a szabadidő-autók terepképességeit, a vásárlók csupán 24 százaléka igényli. A tavalyi arány még 28 százalék volt. Néhány modell kivétel: a Honda CR-V vásárlóinak 61 százaléka, a Mazda CX-5 vevőinek 49 százaléka és a Volkswagen Tiguan ügyfeleinek 47 százaléka bepipálta a 4x4-es opciót.

    Európa legkelendőbb kompakt szabadidő-autói

    (2017. I-IX. hónap) (növekedés 2016-hoz képest)

    1. Nissan Qashqai 195 188; +8.2%

    2. VW Tiguan 179 411; +45%

    3. Peugeot 3008 122 984; +157%

    4. Hyundai Tucson 115 776; -3,3%

    5. Ford Kuga 114 651; +20%

    6. Kia Sportage 102 989; -7,0%

    7. Renault Kadjar 84 230; -13,5%

    8. Seat Ateca 58 382 (új)

    9. Nissan X-Trail 57 503; +19%

    10. Toyota RAV4 54 242; +0,6%

    Ezekben az országokban népszerű a kompakt SUV

    (2017. első kilenc hónap)

    1. Lettország 18,3%

    2. Észtország 18,2%

    3. Írország 17,7%

    4. Litvánia 14,3%

    5. Spanyolország 13,5%

    6. Magyarország 12,8%

    7. Norvégia 12,7%

    8. Finnország 12,4%

    9. Ausztria 11,4%

    10. Egyesült Királyság 11,3%

    Magyarország legnépszerűbb szabadidő-autói (SUV)

    (2017. I-XI. hónap)

    1. SUZUKI VITARA           7779

    2. DACIA DUSTER            3518

    3. FORD KUGA                 2213

    4. NISSAN QASHQAI       1863

    5. HYUNDAI TUCSON      1543

    6. OPEL MOKKA X           1232

    7. TOYOTA RAV4              1205

    8. KIA SPORTAGE             1122

    9. TOYOTA C-HR               995

    10. RENAULT CAPTUR     822

    11. VW TIGUAN               698

    12. NISSAN JUKE             635

    13. VOLVO XC60              539

    14. JEEP RENEGADE        515

    15. NISSAN X-TRAIL       499

    16. SKODA KODIAQ         474

    17. MAZDA CX-3              416

    18. MITSUBISHI ASX       414

    19. FORD ECOSPORT       376

    20. FIAT 500X                  348

    Magyarország legnépszerűbb kompakt szabadidő-autói (C-SUV)

    (2017. I-XI. hónap)

    1. FORD KUGA                2213

    2. NISSAN QASHQAI      1863

    3. HYUNDAI TUCSON     1543

    4. TOYOTA RAV4             1205

    5. KIA SPORTAGE            1122

    6. VW TIGUAN                 698

    7. NISSAN X-TRAIL         499

    8. HONDA CR-V                343        

    9. PEUGEOT 3008            320        

    10. MAZDA CX-5              293

    (forrás: Jato Dynamics, Datahouse)

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára

    Kommentek:

    Top 16