• Belföld
Faktor

Így szabályozzák külföldön az Ubert

A mostani budapesti tüntetésekhez hasonló képeket a világ más nagyvárosaiban is láthattunk már: a céggel a kormányok és a taxisok is sok helyen harcolnak. Sok helyen jogi eszközökkel korlátozzák a működését, de van olyan ország is, ahol az adóhatóság és az Uber együttműködik. A cégben a problémák ellenére a befektetők nagy lehetőséget látnak: az Uber a világ egyik legértékesebb fiatal technológiai cégének számít.

Az Ubert kidolgozó és azóta is működtető céget 2009-ben alapította két amerikai, Travis Kalanick és Garrett Camp. A 2009-ben indított első okostelefonos szolgáltatás még csak a vállalat san francisco-i székhelyén volt elérhető. 2011-ben indult a gyors terjeszkedés: pár hónap alatt az összes nagyobb amerikai városban lehetett már így fuvart szerezni, decemberben pedig már Európában – Párizsban – is elérhető volt a szolgáltatás.

Tiltakozó francia taxisok Bordeaux-ban (Fotó: Europress - AFP/ Kenzo Tribouillard)

Tiltakozó francia taxisok Bordeaux-ban (Fotó: Europress - AFP/ Kenzo Tribouillard)

Az Uber új országokban való megjelenését mindig hatalmas viták övezték. A taxisok a piacukat féltik, a kormányok pedig az adóbevételeiket. Azzal érvelnek, hogy az Uber nyilvántartás és a szakmai színvonal biztosítása nélkül folytat kereskedelmi tevékenységet, ezzel tisztességtelen előnyhöz jut a taxisokkal szemben, és alig fizet adót. Az Uber képviselői és támogatói szerint viszont az applikáció épp a piaci versenyt segíti, hiszen új működési modelljével sok országban árversenyre kényszerítette a taxisokat.

A problémák miatt az Uber működését sok országban jogi eszközökkel próbálják akadályozni, emiatt több helyen nem egyértelmű, hogy szabályosan működik-e a szolgáltatás. Emellett az Uber a nemzeti szinten hozott döntések felülírásával is próbálkozik az uniós és más nemzetközi bíróságokon, mivel szerintük a korlátozások megsértik a szabad vállalkozásról szóló uniós alapjogot.

A tiltakozások és a jogi korlátozások ellenére az Uberben a befektetők nagy lehetőséget látnak. Tavaly év végén az értékét 62,5 milliárd dollárra (18 ezer milliárd forintra) becsülték – ez nagyjából tízszer annyi, mint az egyik legértékesebb magyar cég, a Mol. Ezzel az Uber a világ legértékesebb, magántulajdonban lévő startup cége.

Külföldi példák

  • Újdelhiben 2014 decemberében betiltottak minden internetes taxivállalatot, miután egy Uber sofőr megerőszakolta egy utasát.
  • Az amerikai Portland azért tiltotta ki az Ubert, mert engedély és egyeztetések nélkül indította szolgáltatását.
  • Észtországban az adóhatóság és az Uber megállapodott egy egyszerűen használható, online adóbevallási rendszer közös kidolgozásáról, amelyet akár az összes észt vállalkozó használhat később. Az új felületet először az Uber autós partnerein tesztelik majd. Az Uber regionális vezetője szerint egy ilyen lépésre azért kerülhetett sor először Észtországban, mert az észtek amúgy is élen járnak a digitális technológiák használatában.
  • Izraelben elérhető az Uber, és sok taxis is szállít ezen keresztül utasokat.
  • Kína felemás megoldást választott. Az Uber működését nem tiltotta be, de csak taxis engedéllyel rendelkező sofőrök nyújthatnak ilyen szolgáltatást.
  • Az Uber megjelenése talán Franciaországban okozta a leghevesebb konfliktusokat. A taxisok szerint az Uber tisztességtelen eszközökkel veszi el utasaikat. Emiatt a taxisok és az Uber sofőrjei között több összecsapás is volt, és az országos útlezárások miatt hatalmas dugók alakultak ki. A nyomás hatására a Nemzetgyűlés szigorú törvényt fogadott el: a nem regisztrált sofőrök egy év börtönnel, 15 ezer euró pénzbüntetéssel, jogosítványuk felfüggesztésével és autójuk lefoglalásával büntethetőek.
Decemberben Párizsban már az Uber sofőrök is tüntettek, mert a cég csökkentette az árakat (Fotó: Europress - AFP/ Nicolas Tucat)

Decemberben Párizsban már az Uber sofőrök is tüntettek, mert a cég csökkentette az árakat (Fotó: Europress - AFP/ Nicolas Tucat)

  • Hollandiában már 2014 decemberében betiltották a szolgáltatást, de a kilátásba helyezett büntetések ellenére a vállalat hivatalos válasza az volt, hogy folytatják a működést.
  • Az Uber működését Németországban is jogi eszközökkel akadályozták, de mindössze két hét után feloldották a korlátozást.
  • Olaszországban a taxisok nyomásának hatására betiltották az Ubert és a hasonló szolgáltatást nyújtó vállalkozásokat. Egy milánói bíróság döntése szerint az Uber tisztességtelen versenyhelyzetet eredményezett.
  • Romániában a fizetős autóstopot betiltó törvény értelmében megbüntethetik azokat a sofőröket, akik engedély nélkül, pénzért szállítanak utasokat. Ez vonatkozik a taxis-engedéllyel nem rendelkező és nem adózó Uber sofőrökre is.
  • A pozsonyi taxisok már az Uber megjelenése után egy hónappal tüntettek, Brüsszelben pedig a tarifák felére csökkentésével tiltakoztak a taxisok a konkurencia megjelenése ellen.
  • A taxisok érdekképviselete Spanyolországban is elérte az Uber betiltását.
  • A londoni polgármester, Boris Johnson tavaly azt mondta, hogy kár harcolni az Uberhez hasonló, új technológiai szolgáltatást nyújtó cégekkel, mert az ilyen változásokat nem lehet megakadályozni. Azóta a bíróság már engedélyezte is az Ubert.

Top 0