• Autó
Faktor

"Mégis minek jogsi?" - Az Y generáció és az autók

Egészen néhány évvel ezelőttig a jogosítvány megszerzése a felnőttkor kapuját jelentette és minden fiatal vágyott rá. Manapság a helyzet teljesen más, különösen a fejlett országokban, ahol az autógyáraknak érdemes átgondolniuk aktuális stratégiájukat: újra vonzóvá kell tenni a vezetést és az autó-birtoklást.

Egykor a jogosítvány a szabadság és a függetlenség szimbóluma volt, ma viszont már csak egy eszköz. Generációk nőttek fel legendás dalokon, amiknek az üzenete ugyanaz volt: a jövő négy keréken vár. Talán Bruce Springsteen megírta volna Thunder Road című slágerét egy olcsó fapados repülőjáratról? David Hasselhoff ugyanolyan népszerű lett volna egy beszélő kerékpár nyergében? Aligha.

Fotó: money.cnn.com

Fotó: money.cnn.com

Azonban az üzenet Franciaországtól Olaszországig, az USA-tól egészen Magyarországig hasonló. Amikor eljön az idő és a szülők felajánlják gyermeküknek a jogosítvány megszerzésének finanszírozását, a válasz ugyanaz: „Nem, köszi.” A jelenlegi fiatalok inkább kérnének egy modern számítógépet, okostelefont, vagy éppen egy „fixi” kerékpárt, ami kétségtelenül hasznos a városi forgalomban, különösen a környezetszennyezésre érzékenyebb Y generáció számára. A Budapesti helyzetről sajnos nem állnak rendelkezésre adatok, azonban jelenleg a New York-ban élő 19 éves fiataloknak mindössze fele rendelkezik jogosítvánnyal (pedig az amerikai jogosítvány-szerzési procedúra fényévekkel egyszerűbb és olcsóbb, mint a magyar), ezzel szemben 1998-ban több mind kétharmaduk jogosult volt az autóvezetésre.

„Az autó jelenleg egy eszköz, ami eljuttat minket bárhova, de hová? Az internet elveszi a fiatalok idejét, a közösségi oldalak helyettesítik a személyes találkozásokat”, állítja Marco Aime olasz antropológus. Jelenleg az Y generáció jelentős részének többet, nagyobb szabadságot jelent, ha a legújabb technológiai vívmányokat birtokolják, mintha saját autójuk van. Közelmúltbeli felmérések arra a következtetésre jutottak, hogy a 25 év alattiak jelentős része inkább használja a szülei autóját, vagy valamilyen közösségi közlekedési megoldást, minthogy saját autója legyen.

Fotó: Dailymail.com

Fotó: Dailymail.com

Továbbá azt is fontos kiemelni, hogy egy autó fenntartási költségei egy nagyvárosban egyszerűen vállalhatatlanul magasak. Épp ezért egyre több család dönt úgy, hogy egy autót használnak közösen, pedig megengedhetnék maguknak egy második autó vásárlását.

Az autóipar szempontjából a trend aggasztó, azonban ha racionálisan gondolkozunk, érthető: Nem egyszerűbb, ha van egy bankkártyánk, amivel egyszerre tudunk taxizni, car-sharing keretein belül autót használni vagy éppen biciklit bérelni, mint birtokolni egy autót és a felsorolt megoldások összköltségét rákölteni egy autóra, amivel nem lehet parkolni, mert nincs hely? A mobilitás szempontjából is logikus, hiszen egy nagyvárosban az autó egyre ritkábban számít a leggyorsabb megoldásnak.

A cikk folytatását elolvashatja az Autószektor oldalán!

Kommentek:

Top 0