• Kultúra
Faktor

Meghalt Pierre Boulez

91 éves korában meghalt a huszadik század egyik legnagyobb zeneszerzője és karmestere, Pierre Boulez. 1925-ben született a Loire vidékén, és Németországban halt meg, Baden-Badenben.

Pierre Boulez - fotó: Europress - Getty Images / Martin Schalk

Pierre Boulez - fotó: Europress - Getty Images / Martin Schalk

Először matematikusnak készült, utána tanult zeneelméletet, zeneszerzést. A negyvenes-ötvenes években már megírta első remekműveit, a Szonatina fuvolára és zongorárától kezdve például a Gazdátlan kalapácsig. Az egész világ zenei gondolkodását forradalmian megújító remekműveket írt, egyik késői, csodálatos alkotása például a Sur incises.

Karmesterként is példátlan volt a hatása. Ő mutatta be a párizsi Operában Alban Berg Wozzeck-jét, a kortárs opera egyik halhatatlan csúcsát, és már a hatvanas években vezényelt Bayreuth-ban és más, nagy operaházakban. Amikor a párizsi Operaházat meg akarta újítani, Malraux kultuszminiszter nem őt nevezte ki főzeneigazgatónak. Ez Boulez számára annak a jelképe volt, hogy a maradi, a hatvanas években az újat ellenző Franciaországnak nincs szüksége rá. A cleveland-i, majd a BBC zenekara után a világ egyik leghíresebb zenekarát vezette, a New York-i Filharmonikusokat, ráadásul éppen egy másik zseniális zeneszerző-karmester, Leonard Bernstein után választották őt.

Georges Pompidou köztársasági elnök a hetvenes évek elején hazahívta, bizonyos tekintetben Franciaország szégyenének tartotta, hogy egy ilyen francia zseni nem otthon dolgozik. Megalakíthatta az IRCAM-ot, világhírűvé vált zenei kutatóközpontját, és fantasztikus zenekarát, az Ensemble Intercontemporain-t.

1976-ban az operatörténelem egyik leghíresebb előadását vezényelte Bayreuth-ban, A Nibelung gyűrűje új bemutatóját, Patrice Chéreau rendezésében. A bemutatón a teljesen forradalmi rendezés és zenei értelmezés óriási botrányt okozott, kifütyülték, megdobálták az alkotókat, sőt, Pierre Boulez-t később életveszélyesen megfenyegették. Az operatörténelem legnagyobb botránya volt tehát a bemutató. Amikor viszont 1980-ban az utolsó előadása is véget ért A Nibelung gyűrűjének, több mint egy órán át ünnepelték az alkotókat. Olyan hosszan, amennyire Bayreuth-ban sohasem. Négy év telt el tehát a botrányos bemutató és a záróelőadás hihetetlen ünnepe között - négy év alatt Pierre Boulez, fiatal rendezőjével együtt, megváltoztatta az emberek gondolkodását az operáról, a zenéről, a művészetről. Megváltoztatta közgondolkodást.

Pierre Boulez nagyon szerette Magyarországot, a nagy magyar zeneszerzőket. Gyakran vezényelt Bartókot, Ligetit, Kurtágot, Eötvös Pétert, sokszor járt Magyarországon is. A világ egyik legnagyobb zeneszerzője, Eötvös Péter pedig 1991-ig a zeneigazgatója volt Pierre Boulez zenekarának, az Ensemble Intercontemporain-nek. Gőz László kortárs zenei központja, a BMC, ahol az Eötvös Péter Alapítvány is dolgozik, tavaly nagy és méltó programmal emlékezett az akkor 90 éves mesterre, Pierre Boulez-re.

Top 0