• Belföld

Taxi vagy Uber?

Akár komoly káoszt is okozhatnak a taxisok, ha hosszú ideig tüntetnek - ezt mondja egy közlekedés biztonságtechnikai szakember. Egy közlekedés pszichológus pedig azt, hogy olyan embereknek ártanak, akiknek semmi közük a problémáikhoz. A taxisok hajnalban szállták meg a Deák teret. Az Uber ellen szinte minden európai országban tüntetnek a taxisok, van, ahol már be is tiltották.

Minden előzetes bejelentés nélkül demonstrálni kezdtek ma hajnalban a taxisok, jelentősen megbénítva ezzel Budapesten a közlekedést. A tiltakozás oka leegyszerűsítve az, hogy jó néhány hónapja az Uber Magyarországon is elkezdte szállítani az embereket. Ráadásul sokkal olcsóbban, mint a taxisok. Igaz, és ez egy nagyon lényeges tény: a budapesti taxisrendeletnek nem felelnek meg. Már korábban is többször fenyegetőztek a hagyományos taxisok, ma pedig körülbelül 100 autóval egy-egy sávot lezárva akadályozni kezdték az autósokat a Deák térnél. Itt egyébként egy idő után ki is kapcsolták a lámpákat és rendőrök kezdték el irányítani a forgalmat. Ezért reggel és napközben is olyan dugó alakult ki, hogy az autósok kétszer-háromszor annyi időt töltöttek a kocsijukban, mint máskor. De nem csak ők késhettek el a munkahelyükről, hanem azok is akik ezen szakaszon BKV-val akartak menni. A buszok, trolik, villamosok sem tudtak rendes tempóban haladni. De voltak olyan utak is, amelyeket a rendőrök zártak le, hogy kevesebb autó jusson el a lezárt útszakaszra.

A taxisok az egyik közösségi oldalon azt írják: "kiállunk a törvényben garantált jogainkért és követeljük a jogtalan állapotok azonnali megszüntetését! Követeljük az Uber és a többi illegális személyszállító azonnali betiltását". Azaz az online rendelhető Uber-taxik ellen tiltakoznak, szerintük az Uber elveszi a megélhetésüket.

Olcsóbb az Uber, de...Az Uber ugyanis olcsóbb, mint a taxi. Míg a taxik alapdíja jelenleg 450 forint, az Uberé 300. Egy kilométer taxival 280 forintba, Uberrel viszont csak 130-ba kerül. Csakhogy az Uberrel több gond is van. Csak interneten lehet rendelni, meg kell adni hozzá az utazó hitelkártyájának adatait, ami kockázatos lehet sokak szerint. Az áraikat sem mindig garantálják. Sőt. Szilveszterkor például kilencszeres áron vitték az embereket Budapesten, de Amerikában is nagy botrány lett abból, hogy hasonlóan drágák lettek kiemelt időszakokban a fuvarok. Probléma az is, hogy a külvárosba gyakran nem megy ki az Uber-taxi, sokszor nincs is autójuk egy, a központtól távolabbi környéken. Máskor arra panaszkodnak az utasok, hogy régiek, elhanyagoltak, koszosak az Uber autói. És míg a hagyományos taxisokat - elvben legalábbis - a szabályok kötelezik a megfelelő viselkedésre, egy-egy Uber-taxiban az utas kénytelen elviselni a sofőr locsogását, lódítását vagy éppen bölcselkedését a világról.

Tarlós István főpolgármester azt mondta, hogy az Uber-sofőrök a fővárosi taxisrendelet előírásainak nem felelnek meg, Budapest célja pedig a kormánnyal együttműködve az, hogy a taxisrendeletet mindenki betartsa. Azt is mondta ugyanakkor, a fővárosnak nincs hatósági eszköze és fizikai lehetősége arra, hogy az Ubert betiltsa vagy lekapcsolja, a szabályokat be nem tartó "vadtaxisokat" kiszorítsa.

A Nemzetgazdasági Minisztérium tavaly április 30-án azt közölte: adóhivatali vizsgálat indult az Uber taxicég ellen Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter utasítására, mivel az Uber érdemi adófizetés, és sok esetben a taxizáshoz szükséges szakmai feltételek teljesítése nélkül végzi tevékenységét. Az NGM azt mondta, hogy  a vizsgálattal a piaci verseny megóvását, valamint az adózó és a vonatkozó szabályokat betartó taxisok védelmét akarja biztosítani.

Az Uber vezetői egyébként egy közleményben azt írták: a demonstráció csak megerősíti, hogy "szükség van egy olyan modern szabályozási keretre, amely figyelembe veszi az új technológiák jelenlétét és pozitív hatását".

Az Uber internetes fuvarmegosztó szolgáltatás a világ 68 országában, több mint 310 városban volt elérhető idén januárban, és komoly konkurenciát támaszt a hagyományos taxi szolgáltatásnak szerte a világban. A szolgáltatás lényege, hogy a rendszeréhez csatlakozó (hivatásos vagy akár nem hivatásos) autósok és leendő utasaik okostelefonra letölthető alkalmazáson keresztül, közvetlenül találhatnak egymásra, és a viteldíjat is a rendszeren keresztül rendezik. Az Uber múlt héten azt közölte, hogy utazásmegosztó szolgáltatásukat használók száma Budapesten 2015-ben folyamatosan nőtt, már 80 ezernél tart, ami nyolcszorosa a tavaly év elején mértnek. Tájékoztatásuk szerint az autós partnerek száma a 2015. év eleji 200-ról év végére 1200-ra emelkedett. Az utasok többsége budapesti, de a külföldi felhasználók száma is jelentős. Az Uber ellen egyébként sok európai országban tüntettek a taxisok, több helyen be is tiltották az Ubert.

A taxisok egy része trükközikAz Uber-sofőrök és a taxisok között nagy a feszültség. Előfordult, hogy taxisok megkergettek vagy meg is vertek egy Uber-sofőrt. De az utasok és a taxisok között is van ellentét: többször előfordult, hogy a sofőr nagyobb összeget kért, mint amennyi járt volna neki. Sokan le is buktak, mert manipulálták az órájukat. Ezeknek a sofőröknek azonnal elvették az engedélyét, ha a tesztutazásnál az ellenőrök nem találtak valamit rendben. Ilyenkor főleg külföldinek adták ki magukat az ellenőrök.

Szakértők szerint az sem tetszhet sok embernek, hogy a taxisok miatt késtek el ma valahonnan, a munkahelyükről vagy egy találkozóról. Emiatt volt, akikiabált is a tüntető taxisokkal.

A stratégiai pontokat kell megtalálni ahhoz, hogy Budapestet meg lehessen bénítani – mondja Pausz Ferenc közlekedés biztonságtechnikai szakember a mostani tüntetésről. Ilyenek a hidak fel és lejárói. A hidaknál 5-10 autóval meg lehet bénítani mindent. Ez pedig azt jelenti, hogy 100 autó elég ahhoz, hogy komoly káoszt okozzon.

Káoszról egyelőre nincs szó, azt azonban a szakember is elismeri, hogy valószínűleg egy jól átgondolt akcióról van szó, a helyszínválasztás pedig nem véletlen.

Pausz Ferenc szerint a Bajcsy-Zsilinszky és az Andrássy út – amelyeket a taxisok megszállták -  önmagukban nem annyira jelentősek, a rendszer egészet tekintve viszont igen. A Bajcsy-Zsilinszky út, például összeköti a Lánchidat és a Szabadság hidat a Váci úttal. Ahogy az Andrássy út is, ráadásul az vezet ki az M3-as autópályára.

A szakember szerint, ha a taxisok sokáig sztrájkolnak, azzal komoly problémákat okozhatnak, már csak azért is mert, ezen a szakaszon az autósok mellett buszok járnak arra.

Maga a sztrájk egy fegyver, egy olyan fegyver ami egy demokráciában megengedett. Kérdés az, ha mondjuk 5-10 ember kitalál valamit, ami nem tetszik neki, azért okozhat-e másoknak komoly kellemetlenséget – ezt már az általunk megkérdezett közlekedés pszichológus mondja. Dulin Jenő szerint a sztrájk önmagában egy lejárató dolog, olyan, amivel másoknak ártani lehet. Ebben az esetben azonban nem csak azoknak, akik ellen irányul, hanem olyanoknak is, akik az adott problémának nem a részesei, ez pedig az összes budapesti autós. A mai sztrájkot egy ellenséges és buta dolognak tartja. A szakember szerint ugyanis számtalan más lehetőség lenne arra, hogy a taxisok kifejezzék nem tetszésüket.

Mindenki, aki a sztrájkot nem támogatja, annak ez az egész feszültséget okoz, mert amit akkor szeretne csinálni, abban akadályozzák - mondja. Egész egyszerűen az autós nem tud eljutni a-ból b-be. Ez a feszültség pedig egy felfokozott lelki állapotot eredményez. Ez pedig idegeskedést, kiabálást, frusztráció válthat ki, az idegrendszeri működését kisebb vagy nagyobb mértékben akadályozza.

Top 0