• Tech
Faktor

Kiakadtak a netezők, rájöttek hogyan manipulálja őket a Facebook

A közösségi oldalon több olyan megoldást is alkalmaznak, ami nem felel meg az adatvédelmi törvényeknek.

Súlyos vádakkal illeti a norvég kormány fogyasztói tanácsa a legnagyobb közösségi oldalt. Egy nyilvánosságra került jelentés szerint a Facebook úgy tervezte meg felületét, hogy az alapból több információt tudjon begyűjteni a felhasználókról, mint amennyire valójában szükség lenne. A Google-t és a Windows 10-et is ugyanezzel vádolják - írja a HVG.

Manipulálnak minket.

Manipulálnak minket.

A Norvég Fogyasztói Tanács (Norwegian Consumer Council) közzétett egy többoldalas jelentést, amely szerint a Facebook és a Google úgy tervezte meg felületét, hogy az alkalmas legyen használóinak manipulálására.

EZT IS AJÁNLJUK:

    A norvég kormányszerv szerint mindkét most beszüntetett szolgáltatás úgynevezett sötét mintákat alkalmaz. Ezek olyan beépített, nem igazán fair megoldások, melyekkel akkor is találkozik a felhasználó, ha nem akar. Ilyen például, hogy úgy jut el a szolgáltatás egyik pontjához, hogy közben belebotlik egy vásárlásra alkalmas menüpontba, vagy ki kell töltenie valamilyen más, de az adott dologhoz nem igazán kapcsolódó mezőt. A vállalatok ezáltal pedig még több információhoz juthatnak róluk, jobban megismerhetik a szokásaikat, és az általunk kedvelt dolgokat.

    Ilyen sötét mintával találkozhat valaki, ha letiltja a Facebook arcfelismerő szolgáltatását. Az oldal ebben az esetben figyelmeztetést küld, mely szerint, ha meg akarnak jelölni minket egy fotón, úgy a kikapcsolt funkció miatt sokkal nehezebb lesz. Vagyis az oldal, teszi hozzá jelentésében a tanács, a negatív következmény állításával manipulálja a felhasználót. A megoldás az volna, ha a Facebook valamilyen semleges üzenetet küldene.

    Hasonló okok miatt a felhasználók rendszeres megtévesztésével vádolják a Google-t és a Windows 10-et is. A Google és a Facebook esetében viszont azt is kifogásolták, hogy az adatvédelmi beállításokhoz tartozó gombok mindkét szolgáltatáson olyan helyre kerültek, melyek nem túl feltűnőek, azok szinte rejtve vannak a felhasználóktól. Ezzel pedig a "megszoksz vagy megszöksz" elvet erőltetik ránk, miközben a GDPR, azaz az uniós adatvédelmi törvény világosan kimondja: ilyet nem szabad.

    Kommentek:

    Top 16