• Belföld
Faktor

Magyarország egyik vezető munkahelyteremtő ágazatává vált az SSC

Új képzéseket kínál az oktatási rendszer a szolgáltató központok iránt érdeklődő hallgatóknak.

Az SSC szektor az elmúlt évek egyik gazdasági sikertörténete Magyarországon. Több mint 100 vállalat működtet szolgáltató központot hazánkban, amelyek hozzávetőleg 42 000 főt foglalkoztatnak, főként több nyelven beszélő, fiatal szakembereket. 2016-ban a HIPA által kezelt beruházási projektek száma és az általuk teremtett munkahelyek tekintetében – a járműipar után – az SSC ágazat a 2. legjelentősebb szektor volt Magyarországon.

A kép illusztráció!

A kép illusztráció!

Az elmúlt 10 év alatt külön iparággá fejlődött SSC-piac mára már jelentős szereppel bír a foglalkoztatáson túl a nemzetközi munkakultúra elterjesztésében, a szolgáltatói szektor stabilizálásában, valamint a fiatal magyar munkavállalók képzésében is. A jólismert óriásvállalatok, mint többek között a Diageo, a Vodafone, a BT, az indiai Tata konszern, az IBM, a British Petrol vagy akár a Citibank, a legtöbb új központ létesítésekor Budapestet választják, valamint másodsorban a vidéki egyetemi városokat, Debrecent, Miskolcot, Szegedet vagy akár Pécset.

A főként diplomásokat foglalkoztató szektorban a felsőfokú végzettség, valamint a nyelvtudás szinte alapkövetelmény, hiszen mindez elengedhetetlen a multikulturális munkakörnyezetben történő munkavégzéshez, és az ezen szektorra jellemző folyamatos fejlesztésekhez történő sikeres alkalmazkodáshoz. A kemény munka azonban nem marad jutalom nélkül. A kezdő fizetések bruttó 230-260 ezer forintról indulnak, a gyakorlottabbak már akár a 300 ezer forint feletti fizetést is hazavihetik, kiegészítve az évi 2-300 ezer forintos cafeteriás juttatásokkal, melyek minden munkavállalónak járnak - derül ki a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség közölt kutatási anyagaiból.

A kép illusztráció!

A kép illusztráció!

Az új generációs szükségletek új igények megfogalmazását is magukkal hozták az oktatási rendszert illetően, így az érintett SSC központok vonzáskörzetében megkezdődött az átrendeződés, és az igényeknek megfelelő, integrált edukációs programok kialakítása. A folyamat sikerességét mi sem példázza jobban, mint az idei Central Eastern European Shared Services and Outsourcing Awards-on a céges sikerek mellett, a British Telecom magyarországi kirendeltsége bizonyult a legjobbnak a felsőoktatási együttműködések terén.

A Szegedi Tudományegyetem is azon intézmények közé tartozik, melyek felismerték az újfajta kereslet-kínálat adta lehetőségeket, így a gazdaságtudományi karon lehetőségük van a diákoknak mélyebben is tanulmányozni ezt a fajta szervezeti modellt. Szükség is lesz a jólképzett munkaerőállományra, hiszen a British Petrol új SSC központja is éppen Szegeden nyitja meg kapuit a multinacionális környezetben dolgozni vágyó fiatalok számára.

Az SZTE Gazdaságtudományi Kar „SSC Basics” kurzusán, hazánk egyik vezető könyvvizsgáló és tanácsadó vállalata, a BDO közreműködésével, szakemberek osztják meg tapasztalatukat és tudásukat a szegedi hallgatókkal a 2016 őszén indult képzésen.

A BDO globális szinten az ötödik legnagyobb, a világ 154 országában, 1400 irodával jelen lévő professzionális tanácsadó hálózat. A képzés során az oktatásban résztvevők átadják az SSC-kre jellemző iparági, strukturális, illetve folyamati ismereteket, valamint készségfejlesztő tréningekkel ültetik át a gyakorlatba a már megszerzett tudást.

Az egyetem és a British Petrol között is folyamatos a kommunikáció, melynek eredménye egy kibővített ismeretanyag, illetve egy olyan toborzási és kiválasztási folyamat, mely gyorsabb és hatékonyabb lebonyolítást eredményez a BP számára. A kibővített ismeretanyagot alkalmazó, specifikus kurzusok kommunikációs ismereteket, SSC folyamatokat közvetítenek, valamint a multikulturális-környezet ismérveit igyekeznek átadni, de felkészítenek többek között az SAP program használatára is, egy egyetemi szemeszter alatt.

A kép illusztráció!

A kép illusztráció!

 „Képzelje el, hogy például nem végez egy globális holdingnak minden szervezete könyvelést, hanem kiszervezik azt egy külön cégbe, amely innentől e szolgáltatást a helyi szabályoknak megfelelően valamennyi egység számára nyújtja. Ennek mentén érvényesíteni lehet közös elveket, eljárásokat, centralizálni lehet a tudást úgy, hogy természetesen figyelembe kell venni az adott egységek egyedi jogszabályi környezetét. De ugyanez igaz lehet pénzügyi szolgáltatásokra, és folytathatom a sort."

A megoldás részben költséggazdaságos, részben pedig speciális tudást és hozzáértést lehet egyetlen helyen olcsó koordináció mellett felhalmozni.

- fogalmaz Dr. Vilmányi Márton, a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karának dékánja.

Szerinte az SSC szektor bővülése lehetőséget jelent a múltban itt végzettek, vagy innen származók számára a visszatérésre, egyben természetesen folyamatos munkalehetőséget is jelent az egyetemen végzők számára.

A mennyiségi bővülés mellett a magyar SSC szektor jelentős minőségi fejlődésen is keresztülment az elmúlt évtizedben. Ennek eredményeképpen a magyarországi szolgáltató központok egyre magasabb hozzáadott értékű tevékenységek elvégzésére válnak képessé, ami a munkavállalók számára is kiváló lehetőséget teremt a szakmai fejlődésre. A hazai piacon már évek óta működő központok nemzetközi viszonylatban is magas érettségi szintet értek el, a pusztán tranzakcionális feladatrészeket végző SSC működésen messze túlmutató értéket teremtve.

Kommentek:

Top 0