• Autó
Faktor

Magyarok a világ járműgyártásában: Fekete István (1883-1956)

Megpróbáltuk összeszedni amit csak lehetett Fekete Istvánról. Galamb József kortársa volt, s hozzá hasonló karriert futott be. Mégis róla sokkal kevesebbet lehet tudni.

Míg „Joe” Galamb Henry Ford munkatársaként futott be fényes pályafutást, Fekete István, akire az amerikai újságírók leginkább Stephen I Fekete néven hivatkoznak a Hudson autógyárnál dolgozott. Életéről és munkásságáról csak vázlatos információk állnak rendelkezésre.

Fotó: Autószektor

Fotó: Autószektor

Az ellensúlyozott főtengely szabadalmi rajza

EZT IS AJÁNLJUK:

    1883-ban született, s 1906-ban érkezett Amerikába. Néhány évvel később már a Hudson autógyárnál dolgozott. A Hudson-t 1909-ben alapította Howard E Coffin, az Oldsmobile korábbi főmérnöke, aki két korábbi munkatársával Roy D. Chapin-nal és George W Dunham-mel közösen meggyőzte Joseph L. Hudson bevásárlóközpont-építő vállalkozót, hogy finanszírozza új cégüket. Hudson, aki saját magáról neveztetette el a vállalkozást nem bánta meg a döntését: egy évvel indulása után a Hudson már a 10. legnagyobb autógyár volt Amerikában. Mindez akkor, amikor több ezer (!) kisebb-nagyobb vállalkozás kereste a vevők kegyeit.

    A Hudson kiforrott, megbízható konstrukciót kínált. A kormánykereket bal oldalra tették, a kezelőszerveket középre. Néhány évvel később ők lettek az első vásárlói a General Motors által kifejlesztett önindítónak.

    Ebben a környezetben egy tehetséges mérnök ki tudta bontakoztatni tehetségét. Fekete 1915-ben már főmérnök helyettes volt. 1925-1928 között pedig a főmérnöki posztot töltötte be. 1929-ben távozott a Hudson autógyártól. Későbbi sorsa ismeretlen. Nyugdíjas éveit egy ideig Floridában töltötte, majd visszatért Detroit környékére, Grosse Point városába. 1973-ban hunyt el. Feleségétől, Helentől gyermeke nem született.

    A cikk folytatását elolvashatja az Autószektor oldalán!

    Kommentek:

    Top 16