• Belföld
Verasztó Annamária
Verasztó Annamária

Magyar találmány a káros szén-dioxid-kibocsátás ellen

Megoldást jelenthetne a légszennyezésre Mészáros Ferenc magyar feltaláló Greenion nevű, CO2-kibocsátást csökkentő berendezése. A találmánynak nemcsak autóba építhető, de hosszú távon a városi szmogot tisztító változata is széles körben elterjedhet, és több tanúsítvány is igazolja, hogy hatékony.

Szmogriadó

Szmogriadó

Fotó: Mészáros Annarózsa

Bár Mészáros Ferenc kezdetben autók károsanyag-kibocsátásanak csökkentésén dolgozott, azt mondja, találmánya hosszabb távon ipari méretekben is felhasználható lehet, és egész városokat tisztíthat meg a szmogtól. Használhatják majd a járműiparban, a hajóiparban, a cementiparban, az energiaiparban és az épületenergetika területén. Tehát szerepe lehet irodák, szállodák, de akár repülőgépek és metróalagutak légkondicionálásában is. Akár 99 százalékkal is képes lehet csökkenteni a kibocsátott széndioxid mennyiségét, miközben maga a berendezés környezetbarát, és csak megújuló energiaforrásokat használ (például napelemmel működik).

Mészáros Ferenc korábban mikológiával, azaz gyógygombák termesztésével foglalkozott. Mivel a gombák a Föld legnagyobb széndioxid-kibocsátói közé tartoznak, innen eredt az ötlet, hogy a náluk működő természetes folyamatok az emberiség által kibocsátott szén-dioxid semlegesítésénél is működhetnek. A feltaláló 2007 óta dolgozik a módszerén, és mára az övé az egyetlen, több tanúsítvánnyal is rendelkező, bizonyítottan hatékony széndioxid-csökkentő technológia az egész világon. A Greeniont több területen is fejlesztik: az autóba építhető változata már egy európai tesztkörút több állomásán van túl, megismerkedhettek vele a németországi Nürburgringen és Ausztriában, Spielbergben is.  Több hazai és nemzetközi befektető, minisztériumok és állami szervezetek is érdeklődnek a fejlesztés iránt, Áder János államfő is dicsérte már a találmányt. Az autóba szerelhető verzió a tervek szerint csak akkora lesz, mint egy táska, és szinte észrevétlenül akár felére is csökkentheti majd az autó CO2-kibocsátását, miközben a teljesítményét pedig növeli is, 10 százalékkal. A berendezés elektrokémiai úton tisztítja a füstgázokat, azt az ionizációs folyamatot mintázza, amely az ózonrétegben is zajlik. A tesztkörútról készült videóból kiderül, hogyan történik mindez:

A Faktor megtudta, hogy a kifejezetten városok levegőjének megtisztítására, szmogmentesítésére használható verziót egy 4-5 méter élhosszúságú, piramis alakú konténerként kell elképzelni. Amennyiben Magyarországon fogják tesztelni, akkor később körbe is lehet járni, meg is lehet majd nézni a szerkezetet. A tervek szerint a piramisnak legalább az egyik oldalán be lehet majd látni, hogy meg lehessen figyelni a berendezés működését. Ez a változat úgy segíthet majd a mostanihoz hasonló szmogriadók elkerülésében, hogy a már kialakult légszennyezettséget csökkenti. Akár egy teherautóval is elszállíthatják majd oda, ahol sok a káros anyag a levegőben.

Többek között ez is különbözteti meg az autókba szerelhető, illetve az ipari felhasználásra tervezett változatoktól. Azok ugyanis már a kibocsátás helyén megszűrik, mi juthat a levegőbe, így eleve nem is alakul ki légszennyezettség. Az autóknál a korábban említett 50%-os csökkenés a széndioxid-kibocsátásban egy átlag: tehát azoknál a feketematricás járműveknél, amelyeket szmogriadó esetén nem is engednek a forgalomba, még ennél is több káros anyagot tarthat vissza a berendezés. Az eleve kevesebb széndioxidot kibocsátó dízelautóknál viszont az utóbbi hónapok dízelbotránya miatt erősödött fel az érdeklődés a Greenion iránt.

Az ipari felhasználásnál pedig az úgynevezett nagykibocsátókkal, azaz nagyvállalatokkal, gyárakkal és üzemekkel terveznek együttműködni, ahol például a gyárkéménybe szerelve működhet a berendezés.

Mészáros Ferenc találmányának tesztelése jelenleg is folyik, a feltaláló ugyanis a párizsi klímacsúcsra készül.

Top 0