• Autó
Autószektor

Magyar Formula robotautó

Nagy dobásra készül a BME Formula Racing Team, mely idén már vezető nélküli versenyautóval is rajthoz áll a nemzetközi FS-szériában.

Sikeres triók

Két monoposto a műhelyben, három srác a bázison, mely egyre népesebb, mert másfél óra múlva kezdődik a szokásos heti csapatmeeting, melyen az FRT jövő évi programját alakítják.

EZT IS AJÁNLJUK:

    Egyre ismertebb itthon is a globális Formula Student sorozat, nem véletlenül, mert nemzetközi szinten is egyre több sikert arat a BME FRT csapat. Az első három betűről mindenki tudja, hogy a rangos Budapesti Műszaki Egyetemet jelöli, és mostanság már a második trióról, az FRT-ről is egyre többeknek ugrik be a Formula Racing Team.

    Mit mond az új kapitány?

    A 2018-as autók építése már elkezdődött, pontosabban folytatódik a tavalyi munka, ősztől szokás szerint már új kapitánnyal és tagokkal. Minden évben átalakul a csapat, de pont ez a lényege, hogy az egyetemtől búcsúzókat újakkal pótolják.

    Idén kétszer is tartottak toborzót, mert ahogy az Autószektornak Bukovácz Kristóf kapitány elmondta, jövőre már vezető nélküli autóval is versenyeznek majd, ami azt is jelenti, hogy az új profilhoz új szakemberek és hely is kellett. Ez már önmagában sem kevés, hiszen az eddig raktárnak használt galérián épül majd a robotváltozat, a földszinten pedig a jövő évi FREC-008-as versenyautó. Vagyis már ősszel komoly pakolás kellett ahhoz, hogy majd jövőre elrajtolhasson az első magyar autonóm Formula versenyautó, a FREC-007.0. építése.

    Toborzó után újratervezés

    Miközben Hidegföldi Zsolt vázcsoport-vezető már a következő gépek ülésergonómiáján dolgozik, és az ajtón beesik Szűcs Gergely pilóta, aki éppen Makaóból érkezett, ahol WTCC-n segédkezett.

    A fali menetrend igen csak sűrű és a színes feliratok sokasága szerint szigorú munkafegyelmet igénylő programot jelez.

    Bíró Bálint főmérnök arról beszél, hogy mindkét autó villanymotoros és négykerék-hajtású lesz, természetesen a legkorszerűbb technológiával. A korábbi években saját műhelyükben és kemencéjükben sütögették a karbon monocoque pilótafülkét, idén már egy osztrák cég segíti az autóépítést. A legkorszerűbb autoklávban születik majd a fődarab és több alkatrész, ami azért fontos, mert így lehet a legradikálisabban tömeget csökkenteni.

    Gond a túljelentkezés

    Nagyjából már összejött a forrás, többségében pedig megvannak azok a cégek is, melyek nem csak anyagiakkal, hanem szerszámokkal, anyagokkal és alkatrészek gyártásával is támogatják a csapatot, mely mostanság formálódik. Idén a BME FRT kétszer is tagtoborzót rendezett, márciusban az autonóm autóhoz, ősszel a teljes állományhoz kerestek szakértőket.

    Ahogy a korábbi években, úgy idén is inkább a túljelentkezés volt a gond, mert az eddigi sikerek vonzzák a fiatalokat, akik már a karrierre is gondolnak, hiszen az egyetem elvégzése után jó ajánlólevél és az álláslehetőségeknél is sokat nyom a latba a Formula Student tapasztalat. Nem véletlen, hogy jó néhányan csak ezért pedáloznak, de az ilyen típusú jelentkezők hamar kifulladnak, mert a csapatban dolgozni kell, méghozzá keményen, sokszor napokat a műhelyben töltve. És ugye közben azért ott a tanulás és a vizsgaidőszak.

    Élmények, barátok, bulik

    Szóval, van aki hamar búcsúzik a Formula autóépítéstől, ám aki megmarad, az nem csak élményekkel és új barátokkal lesz gazdagabb, de tapasztalatokkal is. A sikeres felvételi után többen is meglepődtek, hogy a tanulás mellett nehéz a műhelyben is teljesíteni, de már az is megdöbbenést okozott jó néhányuknál, hogy napi néhány mellé a csapatkommunikáció részeként 25 levél érkezik elektronikus postaládájukba. A határidő-fegyelemről és az intenzív munkáról már nem is beszélve. Nem véletlen, hogy az ősszel még 105 tagú csapat létszáma 95-re szűkült, és további apadás várható az optimális keret elérésig, ami hatvan főt jelent, ezen belül nagyjából 15 fő az irányító. Mert bár sok a feladat, de a műhely mérete is létszámkorlátozó, hiszen hozzá is kell férni a munkadarabokhoz, meg az épülő két autóhoz.

    Profik és lelkesek az új tagok, de azért lesz mit tanulniuk, hiszen meg kell tanulniuk csapatban dolgozni, de ahogy általában a szoftvermágusok, ők sem teljesen otthonosak még a mechatronikában. Szóval még nem mindenkinek a kezében áll jól a csavarhúzó, de ez az ami csak idő és gyakorlat kérdése.

    Radikális diéta

    Teljesen új és várhatón 65 kilósra fogyasztott akkupakkban 144 lítium polimer cella biztosítja a hatékony energiatárolást, ezzel várhatóan már nemcsak hatékonysági kupát, de abszolút endurance győzelmet is lehet majd nyerni, hiszen „padlógázzal” bírja majd a 22 kilométeres távot. Szóval idén már nem annyira az akkupakkon, hanem a váltással beülő pilóták teljesítményén és persze a jármű dinamikán múlik az eredményesség. Apropó, futómű: ennek is több alkotóeleme készül karbon-kompozitból, így könnyítve a rugózatlan tömeget.

    Az idei autó 230 kilogrammjához képest a 2018-as, vagyis a FREC 008-as tervezett tömege 197 kg. A diéta fő forrása a monocoque, mely az FREC-007-esen még 30 kg volt, és ami jövőre akár felére is csökkenhet, vagyis várhatóan 15-20 kg.

    Beszáll a helikopter beszállító

    Az új menedzsment tagjai már korábban megtapasztalták, hogy mennyire fontos a HR, de nem kevésbé lényeges a külső kommunikáció és a különböző rendezvényeken való megjelenés. Éppen a zalaegerszegi eseményen jött össze egy olyan kapcsolat, melynek keretében a 2018-as autó több eleme is Linzben készül, ráadásul olyan technikával, amivel a legkorszerűbb kompozit helikopter-, és repülőgép alkatrészeket, valamint szuper könnyű bringákat gyártanak. Ez nagy segítség, hiszen az osztrák Peak cég ingyen beszállítója az FRT-nek, ahogy az alapanyaggal is támogató magyarországi Zoltek.

    A higtechnek azonban ára van, de többletmunkát is jelent a csapatnak, hiszen már a szerszámkészítés időszakában is a helyszínre kell utazni.

    Irány a szélcsatorna és az e-Race

    Mindkét autóra elkészült az idő-, és költségterv: február közepén lesz a design freeze, június 10-én pedig a rolloutot, ami azt is jelzi, hogy megint szoros lesz a tesztidőszak, aminek hatékonyságát a már jól bevált szimulációkkal próbálják növelni.

    A teljesen új formájú autóhoz teljesen új aero csomag készül majd az osztrák cégnél, miközben a BME szélcsatornájában optimalizálják, mert a könnyebb autóhoz nagyobb tapadást kell produkálni, amihez meg kell találni az ideális súlypontot is. Az időtervek tarthatók, de még sok mindennek kell történnie ahhoz, hogy kiguruljon az autó. A tervek szerint júliusban rajthoz állnak a németországi e-Race versenyen, a magyarországi Formula East-en, valamint Hockenheimben, a Formula Germany futamon.

    FRT krónika

    Az első magyar Formula Student versenyautót 2007-ben a Budapesti Műszaki Egyetemen, Bári Gergely vezetésével építette a Formula Racing Team, mely 2016-ban már a tizenegyedik autójával indult a sorozatban. Az FREC-006-osnak mind a négy kerekét egy-egy villanymotor hajtja. A 2016-os évben a németországi Formula Student e-race-t a BME Formula Racing Team nyerte, Silverstone-ban a csapat második lett a villanyautók mezőnyében és övék volt a legjobban gyorsuló autó Gönyűben. Annak ellenére, hogy kevés nemzetközi futamon vett részt, a világranglista éves összesítése szerint tizedik helyen végzett a magyar csapat.

    2017-ben a csapat ismét megnyerte a németországi e-Race futamot, majd az örkényi Euroringen rendezett Formula Student East erős mezőnyében a BME FRT a kilencedik, a győri Arrabona a 19-ik, a kecskemétiek 22-ik helyen végeztek az összesítésben.

    A csehországi Autodrom Most pályán a BME Formula Racing Team megnyerte az endurance energiahatékonysági versenyt és az összesítésben negyedik, a statikus számokban második lett. 

    További cikkért látogasson el az Autószektor oldalára

    Kommentek:

    Top 16