• Autó
Autószektor

Magyar alkatrészekkel támad a legnagyobb Lamborghini

Még kell egy kis idő, hogy a magyar utakon is feltűnjék a Lamborghini alaphangon 65 millió forintos sport terepjárója, de már most is büszkék lehetünk rá: karosszériaelemeit Győrben sajtolják, bőrözött ajtókárpitjait pedig Bonyhádon készítik.

Öt hosszú évig tartott, míg a tanulmányból végül valóság lett. Hogy miért tartott ilyen soká? Mert ezzel a modellel a Lamborghini nemcsak belép a jövedelmező SUV-szegmensbe, hanem képes lesz megduplázni a termelését. Ezt az ugrást kellett előkészíteni, nem magát az autót. A Lamborghini Urust december 4-én leplezték le, az értékesítése tavasszal indul. A 650 lóerős, kétszáznégyezer eurós (alapáron extrák nélkül) Urus az ultraluxus SUV szegmens csúcsára tör, nincs még ilyen gyors szabadidő-autó a világon. A szintén a Volkswagen-csoporthoz tartozó 608 lóerős Bentley Bentayga hozzá képest lomha medve (na jó, a Bentayga is képes 301 kilométer/órás csúcssebességre), a 629 lovas 282 ezer eurós Mercedes-Benz G 65 AMG pedig maga a múlt.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

Nem sokáig lehet azonban a csúcson az Urus, a Ferrari, az Aston Martin és a Rolls-Royce is szeretne részt kérni a trónból. Utóbbinál még keresik a megfelelő nevet, de az borítékolható, hogy a 300 kilométer/órás sebesség nem elvárás a bajor kézben lévő brit luxus márka esetében. A Ferrarinál ebben nem lehetünk biztosak.

EZT IS AJÁNLJUK:

    Dupláznak a fenevaddal

    Az olaszok, mármint a maranellóiak (Ferrari) azért sem lehetnek túl nyugodtak, mert a Sant’Agata-i (Lamborghini) csapat 2016-ban leszerződtette vezérigazgatónak Stefano Domenicalit, a korábbi Formula-1 istálló főnökét, aki nagy reményeket fűzött a bemutatón az Urushoz. A modellből jövőre ezer példány készülhet az olaszországi gyárban. A terv az, hogy a termelés felfutásával 2019-re elérjék az évi 3500-at. Ha még ennél is nagyobb lesz a kereslet, a vállalat képes lesz az évi négyezres darabszámra is - erősítette meg a Lamborghini első embere. Ez azért kiemelkedő, mert tavaly a Lamborghini összesen 3457 autóját értékesítette a tavalyelőtti 3245-höz képest. A márka legfontosabb piaca az USA, ahol 1041 szuperautó fogyott tavaly, Japánban 359-et, Nagy-Britanniában 326-ot vettek. Jelenleg két modelljét árulja a Lamborghini, az Aventadorból Európában az első tíz hónap alatt 271-et, a Huracanból 585-öt vittek haza a gazdagok. Nem a magyar lesz az Urus igazi piaca, de nem kizárt, hogy a jövő évi statisztikákban lesz legalább egy példány. Magyar rendszámot idén eddig csak egy Huracan kapott. A szokásos piacok mellett az Urus nagy siker lehet Oroszországban és a Közel-Keleten, de Kínában is. Ennek érdekében csakis Kínában háromliteres V6-ossal is kínálják majd a Lambo SUV-t, amely a kedvezőbb adóval 40 ezer euróval lehet olcsóbb, mint a négyliteres változat.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    A nagyobb darabszám a kereskedések számának növelését is megköveteli. Jelenleg a márka 136 ponton árulja autóit, ezt 150-re emelik 2018-ban, 2019-ig pedig 160-ra. Az eddigi szalonok méretét 50 százalékkal kell megnövelniük a vállalkozóknak, és meg kell duplázniuk a szervizkapacitásaikat is.

    Csipetnyi magyar fűszer

    Bár a présszerszámokat a győri Audi Hungariánál gyártják, itt sajtolják szinte az összes karosszériaelemét is, a Sant' Agata-i üzemben komoly beruházásokat eszközöltek. Sosem volt még házon belül festőüzem, a márka 54 éves történetében most először létrehoztak tehát egy ilyent. A fényezést korábban beszállítóival oldotta meg a Manifattura Lamborghini. Azt külön kérdésre sem árulta el azonban Domenicali, hogy mennyit költöttek a modernizációra és a gyár alapterületének megduplázására. A létesítmény a korábbi 80 ezer négyzetméteresről 160 ezer négyzetméteresre nőtt, az 1800 tagú munkáscsalád 800 új dolgozóval egészül ki. Az új alkalmazottak fele a fényező üzemben és az összeszerelő csarnokban kap munkát. Az Urus a VW-csoport jelentős közreműködésével készül, a szabadidő-autó acélváza, az alumínium karosszériák és a kétturbós négyliteres V8-as sem olasz. Akárcsak a karosszériaelemek, a motor alapja is győri, a Lamborghini csak erősített rajta.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    A Sant'Agata Bolognesében található gyárban kezdetben napi 15 autó készül, a gyártósort digitalizálták. Száműzték a papír alapú dokumentációt, minden információt érintőképernyőn kapnak meg a dolgozók, az alkatrészek kiválasztásában és beépítésében vonalkódos azonosításra támaszkodnak. Nincs hagyományos szerelőszalag sem, a szerelősor 23 különböző állomása között önvezető szállító járművek (AGV) teljesítenek szolgálatot, ezek hordozzák az autókat. Az egyes állomásokon ketten dolgoznak, feladataikat átlagban 35 perc alatt végzik el. Egy további fejlesztés eredményeképpen hamarosan az alaktrészeket is AGV-k szállítják majd a megfelelő helyekre a megfelelő időben, a gyártásvezérlés és a vállalatirányítás szoftvere SAP-termék. Fényűző kárpitjai Magyarországon készülnek, a bőrbevonatú autóalkatrészeket gyártó bonyhádi Schäfer-Oesterle Kft. bonyhádi üzemében, ahol nemrég tették le egy új gyárcsarnok alapkövét. A 350 embert foglalkoztató kft. a bővüléssel 50-nel növeli létszámát, az új csarnokban jövő év második felétől a Lamborghini városi terepjárói számára készítenek ajtókárpitokat.

    Nincs nála gyorsabb

    A fenevad nehéz, közel 2,2 tonnát nyom a mérlegen, de még így is könnyebb a konszern testvér Bentaygánál, tömeg/teljesítmény aránya brutális: 3,38 kilogramm/lóerő, liter-teljesítmény aránya 162,7 LE/l. Végsebessége eléri a 305 kilométer/órát, erre egyetlen másik szabadidő-autó sem képes, lassításáról 440 milliméter átmérőjű karbon-kerámia féktárcsák gondoskodnak (100 kilométer/órás sebességről 33,7 méteres fékúttal áll meg). Tengelytávja 3003 milliméter, ennek ellenére könnyedén elboldogul terepen is, mivel a hátsó kerekei 3 fokos szögben elfordulhatnak, ami adott esetben 600 milliméteres tengelytáv-csökkentésnek felel meg. Légrugós felfüggesztése révén a hasmagassága 15,8 és 24,8 centiméter között variálható. 

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Az Urus olyan gyors, mint egy Huracan Spyder, álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 3,6 másodperc alatt katapultál, 200-ra 12,8 másodperc alatt. Az első német teszteken rajtautomatikával még ennél is kedvezőbb, 3,34 másodperces gyorsulást mértek. Motorjának legnagyobb forgatónyomatéka 850 Nm, összkerék-meghajtása előre 70, hátulra 87 százalékot képes ebből azonnal eljuttatni.

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára.

    Kommentek:

    Top 16