• Külföld
Faktor

Indonéz légi katasztrófa: a pilóták szerint nem oktatták megfelelően a gépet vezető kollégákat

A Boeing 737 MAX gépekben ugyanis van egy rendszer, aminek nem is tudtak a létezéséről.

Közleményt adtak ki a Boeing 737 MAX-ot üzemeltető Southwest Airlines és American Airlines pilóta-szakszervezetei: szerintük a típus képzési és üzemeltetési kézikönyvei nem tartalmazták annak a rendszernek a leírását, amelynek automatikus működése a hibás állásszög adatok hatására – az előzetes feltételezések szerint – közre játszhatott a Lion Air katasztrófájában.

Súlyos hiányosságra mutatnak rá a 737 MAX típust nagy számban üzemeltető Southwest Airlines és American Airlines hajózószemélyzetének érdekképviseletei az Airliner Watch portál szerint.

Fotó: Europress - AFP/Handout/National Disaster Mitigation Agency/Pertamina Hulu Energy

Fotó: Europress - AFP/Handout/National Disaster Mitigation Agency/Pertamina Hulu Energy

EZT IS AJÁNLJUK:

    Az amerikai pilóták közölték: eddig nem volt része a képzési és üzemeltetési kézikönyveknek az, hogy miként viselkedik a 737 MAX az állásszög-jeladó hibája esetén - írja az Airportal.

    A Boeing a 737 MAX típusokra egy új, úgynevezett Maneuvering Characteristic Augmentation (MCAS) rendszert fejlesztett, amely arra hivatott, hogy javítsa a repülőgép irányíthatóságát nagy állásszögek mellett.

    A rendszert részben azért dolgozták ki, mert a 737 MAX-ek hajtóművei jóval nehezebbek a korábbi változatokéinál.

    Az MCAS-rendszer teljesen automatikusan lép működésbe, amikor a repülőgép számítógépei úgy értékelik, hogy arra szükség van, például nagyobb terhelés mellett, éles fordulók során.

    A szakszervezetek közlése szerint a 737 MAX típusokon dolgozó pilóták nem kaptak oktatást, és megfelelő információt az MCAS-rendszer működéséről.

    Fentieket egy rendszeresen 737 MAX típuson szolgáló pilóta közvetlenül is megerősítette az Airportalnak.

    A hajózó személyzet számára kiadott üzemeltetési kézikönyv (FCOM) mindössze csak megemlíti, hogy az MCAS rövidítés a Maneuvering Characteristic Augmentation rendszert jelöli.

    A pilótákat a képzésük során sem tájékoztatták eddig a rendszer létezéséről és működéséről, annak inaktiválási lehetőségeiről, nem beszélve arról, hogy hibás állásszög-adatok esetén nem szándékolt süllyedésbe viheti a repülőgépet.

    A napokban az Egyesült Államok repülésfelügyelete, az FAA sürgősségi direktívát adott ki a Boeing 737 MAX típusra a Lion Air gépének katasztrófája után, figyelmeztetve az állásszög-jeladó esetleges hibájára és ebből eredően a repülőgép viselkedésére. A direktíva szerint a képzési dokumentumokban szerepelnie kell, hogy mi a teendő ilyenkor.

    Amint az indonéziai katasztrófa eddigi vizsgálata és az FAA direktívája alapján kiderült, a Lion Air gépének tengerbe csapódásához többek közt az vezethetett, hogy a hibás jeleket adó állásszög szenzor miatt a 737 MAX számítógépe meredek süllyedésbe vitte a gépet.

    Ez annak kivédésére szolgál alapvetően, hogy a repülőgép nehogy átessen (elveszítse a felhajtóerőhöz szükséges sebességét), de a feltételezések szerint a Lion Air járatának esetében a rendszer a hibás adatok miatt hibásan érzékelt átesésveszélyt.

    Ez a jelenség kivédhetőnek bizonyul, amennyiben a pilóták ismerik a megfelelő eljárást, de a Southwest és az American dolgozóinak közleménye szerint ez nem volt meghatározva.

    A közleményekre reagálva a Boeing úgy fogalmazott: biztos abban, hogy biztonságos a 737 MAX típuscsalád, és mindent megtesznek, hogy teljes mértékben feltárják a Lion Air katasztrófájának körülményeit, szorosan együtt dolgozva a kivizsgálókkal és a hatóságokkal.

    Kommentek:

    Top 16