• Autó
Faktor

Kreszprofesszor: Az előre soroló motoros példája

A minap ezt a kedves levelet kaptam: "Kedves Kreszprofesszor! Előzéssel, illetve kikerüléssel kapcsolatos kérdésem van. Az eset a következő: Piros lámpánál álló kocsisort kerültem ki motorral a szembe sávban haladva, amikor egy közbülső jobboldali utcából macisajt mögül velem szembe kikanyarodott egy autó, amivel frontálisan ütköztem. Az ügyészség azt hozta ki, hogy én is hibás vagyok, mivel kereszteződésben és közvetlen előtte nem szabad előzni. Az én értelmezésemben nem előztem, hanem kikerültem, mivel a kocsisor állt. Ezek szerint álló autót kikerülni előzésnek számít?"

Tanulásgos eset, amelynek elemzése azonban arra is rámutat, hogy önmagamában a KRESZ, mint jogszabály nem képes minden közlekedési helyzetre pontos választ adni.

Fotó: Autószektor

Fotó: Autószektor

Nem véletlen, hogy az ilyen és hasonló bírósági ügyekben olykor homlokegyenesen eltérő megoldásokat hoznak ki.

EZT IS AJÁNLJUK:

    Nézzük azokat a szabályokat, amelyeket ezekben az esetekben figyelembe kell venni!

    Elsőbbségadás szabálya a fekete jármű szempontjából

    A másik jármű érkezési irányától függetlenül elsőbbséget kell adni az útkereszteződésben az olyan útról érkező járművel, amelyen az útkereszteződés előtt „Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van.

    Fontos megjegyzést olvashatunk az idézett mondat elején: „A másik jármű érkezési irányától függetlenül.”

    Ezt a KRESZ órákon úgy tanítjuk, hogy az elsőbbség az úttest teljes szélességére vonatkozik, tehát jár annak is, aki jobbra kanyarodás közben pont szemből érkezik, és előzést, kikerülést hajt végre.

    Az nem jó védekezés a fekete jármű szempontjából, hogy azért hajt ki, mert útkereszteződésben amúgy sem szabad előzni, mert ez így nem igaz.

    Tehát a fekete jármű felelősége a képen látható helyzetben nem kérdőjelezhető meg, az elsőbbséget nem adta meg egy keresztező úton érkező jármű részére.

    Vajon a motoros elkövetetett-e szabálytalanságot? Egyáltalán elhaladhat-e az előtte lévő álló, vagy haladó sor mellett?

    A KRESZ alapján két külön manővert kell megkülönböztetni:

    „Előzés: járművel az úttesten azonos irányban haladó jármű melletti elhaladás.”

    „Kikerülés: Az úttest menetirány szerinti jobb oldalán álló jármű vagy ott levő egyéb akadály melletti elhaladás…”

    Miért lehet lényeges az, hogy adott helyzetben előzésről, vagy kikerülésről van szó, hiszen a KRESZ is úgy említi meg, hogy a kikerülés közben az előzés alapvető szabályait be kell tartani.

    Így az előzés feltételrendszerét, és az előzés irányát kikerülés közben is alkalmazni kell.

    Ugyanakkor nagyon nagy különbség, hogy az előzést bizonyos esetekben a feltételek megléte esetében is tilos végrehajtani. Míg a kikerülésre konkrét tilalmak nem vonatkoznak!

    A cikk folytatását elolvashatja az Autószektor oldalán!

    Kommentek:

    Top 16