• Autó
Faktor

Kismotorok, nagy leckék és kis titkok

Megint motorozik a professzor, aki volt már tanársegéd, adjunktus, docens, jelenleg egyetemi tanár és dr Kiss Péter vezeti a Folyamatmérnöki Intézetet, miközben a gödöllői Szent István Egyetem Gépészmérnöki Karának tudományos dékánhelyettese.

Lelkiismeretes bejáratás

Lehet, hogy a kismotorok által feladott nagy lecke alapja a komoly küldetéseknek? Nem tudni, de az biztos, hogy az Autószektor portrésorozat több sikeres emberének járműves pályafutása a híres szocialista mopeddel indult. Márpedig egy Komar, Romet, vagy Verhovina üzemben tartása folyamatos odafigyelést és nem kis megszállottságot igényelt.

Fotó: Autószektor

Fotó: Autószektor

EZT IS AJÁNLJUK:

    Meg természetesen odafigyelést, lelkiismeretes bejáratást és karbantartást, szóval nagy titkok nincsenek, vallja Dr. Kiss Péter, aki jelenlegi munkáját is ezek jegyében végzi. Feladata van bőven, amit névjegye is jelez: Professzor Gödöllőn, a Szent István Egyetem Gépészmérnöki Karán, ahol egyetemi tanár, a Folyamatmérnöki Intézet igazgatója és a Járműtechnika Tanszék vezetője. Nemzetközi elismertségét és a magyarok szakmai rangját is jelzi, hogy elnöke az International Society for Terrain-Vehicles Systems (Nemzetközi Terep-Jármű Rendszerek Tudományos Egyesületnek), melynek rövidítése az angol elnevezésből: ISTVS.

    Babetta, Csepel, Jawa

    Pályafutásához több jármű is kötődik: gyerekkorában édesapja 125-ös Csepeljén, majd Jawa 250-esén utazott. Önállóan először Babettát vezetett, melyről nem akart leszállni. Épp betöltötte a 14-ik életévét, amikor megszerezte kismotor vezetői engedélyét. Pár hónap múlva már vadonatúj Verhovina robogó boldog tulajdonosa volt, mely a gondos bejáratásnak köszönhetően 62 km/órás tempóra volt képes. Akkoriban négy-öt barátjával „motoros bandáztak”, ami kellemes túrázást jelentett. 16 évesen megkapta édesapja piros JAWA-ját, amitől később családalapítás miatt kellett megválnia. Személyautót 19 éves kora óta vezet, először Zsiguli, majd sorban Opelek következtek. A három gyerek miatt kellett az autó, de a motor mindig is hiányzott, így megint kétkerekűre ült a Professzor, aki nyaranta – kevés szabadideje lévén – csak a Dunakanyarban motorozik. Mostanság nagyobb és új motor beszerzését tervezi, ez várhatóan egy 650-es túragép lesz, és csak abban bízik, amit ő járat be.

    Fotó: Autószektor

    Fotó: Autószektor

    Szabadföldi járműkísérletek

    Az ötven köbcentis korszak idején Vácon járt gépészeti szakközép-iskolába, aztán következett Gödöllő és az egyetem, ahol gépészmérnökséget tanult, később szakértője lett a belsőégésű motoroknak, a fékpadi vizsgálatoknak, a terepi- és közúti járműveknek. Az egyetemen először Komándi, majd Laib professzorok keze alatt kutatott. Sok szántóföldi mérésen, motor- és járművizsgálaton vett részt az irányításukkal, rengeteget utaztak mezőgazdasági termelőszövetkezetekhez és állami gazdaságokhoz, ahol különböző helyszíneken szabadföldi járműkísérleteket és üzemanyag-fogyasztás méréseket végeztek.

    Akkoriban nagyobb megbecsülése volt az egyetemi oktatóknak, ezt minden szinten megtapasztalta Kiss Péter, aki végigjárta az egyetemi ranglétrát: tanársegéd, adjunktus, docens, majd egyetemi tanár lett. Közben átszervezték a Gépészmérnöki Kart, három tanszékből jött létre a Folyamatmérnöki Intézet, melynek jelenleg vezetője és egyben a Kar tudományos dékánhelyettese.

    A cikk folytatását elolvashatja az Autószektor oldalán!

    Kommentek:

    Top 16