• Tech
Faktor

Idén még semmit sem osztottak meg ennyien, ez volt a Facebook poszt trükkje

Egy gyerekmolesztálóról szóló hírt osztottak meg az angol nyelvű cikkek közül a legtöbben.

Január végén egy texasi rádió internetes hírszerkesztője, Aaron Savage egy helyi tévé honlapján észrevett, majd nagyjából tízperces munkával megírt egy hírt, és gyorsan élesítette is. Nem volt benne semmi klasszikusan kattintékony, Trump, vagy celebek, de még csak politika sem. 119 szó volt (ez a cikk már 40-nél tart, hogy legyen összehasonlítási alap), sőt, a szerkesztő nem is országos hírnek szánta.

Mégis 800 ezren osztották meg a Facebookon hat hét alatt, több mint kétszer annyian, mint idén eddig bármilyen angol nyelvű posztot. A hír maga egy rendőrségi felhívás volt egy feltételezett gyermekmolesztálóról, aki a gyanú szerint épp a texasi Waco város környékén lehetett. Volt benne fotó, személyleírás, név, rendszám, a hatóságok pedig várták azok jelentkezését, akik esetleg látták a férfit.

Slate próbált meg utánamenni annak, hogyan lett ennyire virális a történet. Azt írták, hogy pontosan nem lehet kideríteni, mitől osztották ennyire a posztot, bár azért benne volt a levegőben a dolog, ugyanis a hír címe az volt, hogy "Emberkereskedelemmel gyanúsított gyerekmolesztáló lehet a környékünkön". 

EZT IS AJÁNLJUK:

    Meginterjúvolták a cikket megíró hírszerkesztőt is, aki elmondta, hogy a rádió Facebook-oldalárafeltett hír villámgyorsan a valaha volt legosztottabb posztjuk lett, de arról is tőlük hallott először, hogy az egész Facebookon mekkora karriert futott be, és ijesztőnek nevezte ezt.

    A Slate arra jutott, hogy ez a Facebook-algoritmus hibájának tűnhet, miközben újra rávilágít arra, hogy mennyire nem ismerjük azt a rendszert, ami alapján a Facebook terjeszt egy-egy posztot. Amit azonban nagyjából tudni, az az, hogy az algoritmus kedveli a provokatív címeket, az írás megbízhatóságától függetlenül.

    Az elemzés szerint a poszt az eredeti Facebook-oldalán 50 ezer megosztást kapott úgy, hogy az oldalt magát csak hétezren követik. Ezután került be a nagyobb oldalakra, például a a Texas állambéli Longview-i rendőrség oldalára Donald Trump Republic 2016, és Good Times With Trump 2016-2024 oldalakra, ahonnan ment tovább tovább olyan meglepő állomásokra, mint például az R&B énekes Sarahi Allende követői oldala, vagy a kamionos tartalmakat osztó Truckers Wall of Shame.

    Minden egyes ilyen továbbterjedésnél kapta a megosztásokat és a kommenteket, ráadásul olyanokat, amelyekben valaki bejelöli egy ismerősét a kommentben, kvázi figyelmezteti őt a veszélyre. 

    Mindez azt jelenti, hogy az összes olyan kategóriában jól szerepelt a poszt, amit a Facebook szeret. Megbízható helyi hírből indult, sok kommentet kapott, és osztották a magánszemélyek is ezerrel.

    De az igazi trükk az volt, hogy a címben nem konkrét helyszín szerepelt, hanem annyi, hogy a gyerekmolesztáló a mi területünkön lehet. Vagyis bárki, aki látta a címet, olvasás nélkül azt gondolhatta, hogy őt és a családját érinti a dolog. Amikor a Slate ezt felvetette a hírszerkesztőnek, ő azt mondta, ezentúl figyelmesebb lesz, és a címben is elhelyezi majd a földrajzi területet, amiről a hír szól.

    A Slate felhívta a texasi illetékes hatóságot is, és megkérdezte tőlük, mi a helyzet az üggyel. Először nem akartak szóba állni velük, de aztán beugrott nekik az eset. Kiderült, hogy pár nappal a poszt után őrizetbe vették a keresett bűnözőt, de ettől függetlenül érkeztek azóta is bejelentések. Napi átlag három hívást kaptak három héten keresztül, még akkor is, amikor már rég rács mögött ült a cikk főszereplője. A Slate ebből arra a következtetésre jutott, hogy a poszt igazából a virális félrevezetés mintapéldánya volt, pont olyan, ami ellen elvileg küzd a Facebook.

    Kommentek:

    Top 16