• Kultúra

Ramón Vargas, Rost Andrea: két hét múlva kezdődik a Budapesti Tavaszi Fesztivál

Április 8. és 24. között ismét a magyar főváros lesz Európa kulturális központja. A Müpa és a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ három éve szervezi közösen a fesztivált, a Magyar Turizmus Zrt. támogatásával. A 36. Budapesti Tavaszi Fesztiválon klasszikus zenei koncertekkel, opera-, jazz-, világzenei, crossover, tánc- , színházi- és képzőművészeti programokkal várnak mindenkit. Világszerte ünnepelt művészek és együttesek, Magyarországra először érkező társulatok lépnek fel, ősbemutatókkal és szuperprodukciókkal. Többek között Ramón Vargas, Martin Haselböck, Rost Andrea, Wayne Shorter, Jeff Mills, Sarah McKenzie, a Mihajlovszkij Balett, Robert Glasper, Cheikh Lo, és a milánói Scala zenekara is szerepel a programban.

A fesztivál programja idén is meghatározott tematika köré szerveződik, amelynek Káel Csaba, a fesztivál Operatív Testületének elnöke három fő vonulatát emelte ki. Liszt Ferenc tiszteletére ismét műsorra tűzik Liszt és kortársai darabjait, valamint olyan alkotásokat, amelyeket ő ihletett. A zeneszerző Weimarban komponált főművét, a Krisztus című oratóriumot a Staatskapelle Weimar és a Magyar Rádió Énekkara adja elő, Martin Haselböck vezényletével. Liszt inspirálta a nemzetközi zenei életben elektronikus és komputerzenei munkásságáról is ismert Dubrovay László szerzeményét, Faust, az elkárhozott címmel. A táncjátékot az idén 55 éves jubileumát ünneplő Pécsi Balett táncosaival most először láthatja a közönség, a koreográfus Vincze Balázs, a Pécsi Balett igazgatója. Két fiatal magyar zongorista, Farkas Gábor és Balog József Liszt virtuóz versenyművein osztozik a Magyar Rádió Zenekarának kíséretével, majd a jazz-zongorista-zeneszerző, Oláh Kálmán improvizál Liszt-témákra.

A 36. Budapesti Tavaszi Fesztivált beharangozó sajtótájékoztató résztvevői: Káel Csaba, az Operatív Testület elnöke, Martin Haselböck orgonaművész-karmester, Bán Teodóra, a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ
ügyvezetője, Vincze Balázs, a Pécsi Balett igazgatója és Gadó Gábor jazzgitáros

A 36. Budapesti Tavaszi Fesztivált beharangozó sajtótájékoztató résztvevői: Káel Csaba, az Operatív Testület elnöke, Martin Haselböck orgonaművész-karmester, Bán Teodóra, a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ ügyvezetője, Vincze Balázs, a Pécsi Balett igazgatója és Gadó Gábor jazzgitáros

„A fesztiválon megszületik a lehetősége nagy művek bemutatásának” – mondta erről a Faktornak Káel Csaba, az operatív testület elnöke, a MÜPA vezérigazgatója. „Dubrovay László Faust, az elkárhozott című műve már 20 éve megszületett, és itt tudtuk most bemutatni, nagyon érdekes gondolati összefüggésben. Hiszen a Liszt-fókusz miatt nemcsak Liszt művei kerülnek elő, hanem a kortárs zenére vagy a kortárs táncra gyakorolt hatásuk is. A Tavaszi Fesztivál nem elsősorban kortárs művek fesztiválja, de mégiscsak korunk lenyomata, hiszen klasszikus produkciókat is újraértelmezünk, bemutatunk. Így nagyon érdekes találkozások jönnek létre, ahogy azt Martin Haselböck, a Krisztus-oratóriumot vezénylő karmester is elmondta: van egy Liszt-hagyomány, egy Liszt-tradíció Budapesten, ahol Liszt életének utolsó részét töltötte. De Weimarban is van egy nagyon komoly tradíció. A két gondolkodásmód egy produkcióban találkozik, többek között azok által is, akik ezt a tradíciót ápolják.  A weimari zenekar ráadásul egy olyan módon teszi ezt, ami Budapesten még ritkaságszámba megy: Lisztet korhű hangszereken játsszák. Ezzel kapcsolódik össze a magyar kórushagyomány, és ez is egy kivételes alkalom, mert azt üzeni, hogy igenis vannak tradícióink, amelyeket nekünk kell ápolnunk, mert más helyettünk ezt nem végzi el, de milyen érdekes, hogy ezek összetalálkoznak másokkal!  A fesztivál ezekre ad lehetőséget vagy alkalmat”.

Martin Haselböck karmester

Martin Haselböck karmester

A tematikában meghatározó, hogy 2016-ban van Bartók Béla születésének 135. évfordulója. A Budapesti Tavaszi Fesztivál több programja is kapcsolódik ehhez. A nyitóhangversenyen hosszú évek után újra a fellépők között lesz a Budapesti Fesztiválzenekar, az amerikai David Robertson vezényletével és az örmény-amerikai Kim Kashkashian közreműködésével, aki Bartók Brácsaversenyét játssza. Klasszikus zenei koncerten szólalnak meg Bartók és Kodály művei a népi hangszerek hangján, zongorakísérettel, a világhírű magyar szoprán, Rost Andrea tolmácsolásában, valódi kortárs népzeneként. A fesztivál Bartók Béla tiszteletére Kórusünneppel zárul, ahol kilenc énekkar válogat a Bartók által komponált kórusművekből.

A harmadik fontos elem a tematikában, hogy a fesztiválnak számos kínai kapcsolódása lesz. Puccini Turandot című operája különleges megvalósításban kerül színre: a Kínai Nemzeti Opera előadásában minden szereplő, a zenekar és a kórus is Pekingből érkezik. Szintén pekingi művészek, a Yabin Studió előadásában láthatja a közönség Bi Feiyu világszerte sikeres regényének, a Moon Operának színpadi adaptációját, amelyben a tradicionális és a modern tánc, valamint a kínai opera elemei találkoznak.

Káel Csaba, az OT elnöke, a Müpa vezérigazgatója

Káel Csaba, az OT elnöke, a Müpa vezérigazgatója

„Nagyon lényeges, hogy olyan kultúrákat is bemutassunk, mint a kínai kultúra, illetve olyan produkciókat, amelyek értelmezik számunkra ezeket a kultúrákat” – mondta Káel Csaba a Faktornak. „A Moon Opera egy nagyon érdekes próbálkozás, ráadásul összefügg a mi egyéb kínai kapcsolatainkkal is. Hiszen novemberben Magyarország lesz a fókusza a Sanghaji Nemzetközi Művészeti Fesztiválnak, amely a legnagyobb kínai művészeti fesztivál, és a velük való együttműködés eredménye a Moon Opera. A kínai-pekingi típusú operának egy kortárstánc-értelmezése különösen izgalmas lehet. Az is nagyon érdekes, ha megnézzük a Turandotot - azt a történetet, amely Kínából jön, egy európai zeneszerző önti formába, és most kínai művészek megmutatják, hogy ők mit gondolnak erről: az ő világukkal, az ő díszleteikkel, az ő jelmezeikkel, az ő énekeseik előadásában egy teljesen kínai produkciót fogunk bemutatni”.

A sanghaji származású szájorgonista, Wu Wei nemcsak tradicionális dallamokat szólaltat majd meg, hanem különböző stílusok és műfajok ötvözésével a kortárs hangzást is bemutatja négyezer éves múltra visszatekintő hangszere segítségével. A Magyar Nemzeti Múzeumban pedig fiatal és befutott kínai tervezők és Katti Zoób ruháit mutatják be.

Olyan világsztárok is a fesztivál vendégei lesznek, mint Ramón Vargas, aki Mozart híres operájának, az Idomeneónak egyik főszerepét énekli, vagy az orosz és olasz operaházak színpadáról egyaránt ismert Vlagyimir Galuzin, aki Csajkovszkij Pikk dáma című operájában lép fel. Érkezik az Orchestra Filarmonica della Scala Myung-whun Chung vezényletével. Műsorukon Mozart g-moll szimfóniája és Mahler V. szimfóniája szerepel. Különleges esemény lesz a Nemzeti Filharmonikus Zenekar koncertje, amelynek első felében az izraeli Shai Wosner Beethoven c-moll zongoraversenyét játssza, a második részben pedig Rachmaninov ritkán játszott operája, az Aleko lesz hallható koncertszerű előadásban, Dimitrij Uljanovval, a moszkvai Sztanyiszlavszkij Opera szólóénekesével a címszerepben.

A Svéd Kamarazenekar újszerű projektjében Bach Brandenburgi versenyeit hat kortárs zeneszerző külön erre az alkalomra írt zenei kommentárjaival-átdolgozásaival együtt szólaltatják meg, ezzel érzékeltetve, hogy a közel háromszáz éves művek még ma is elevenen hatnak a zenei gondolkodásra. A Ránki Dezső–Klukon Edit zongoraművész házaspár a 150 éve született Erik Satie emlékére állította össze műsorát. A nemzetközi hírű Kodály Vonósnégyes a Berlini Filharmonikusok fúvósaival kiegészülve ritkán játszott Richard Strauss-, Smetana- és Schubert-műveket ad elő. Kálmán Imre 1928-ban Bécsben bemutatott műve, A chicagói hercegnő a fesztivál keretében debütál Magyarországon. A különleges jazzoperett igazi kuriózumnak ígérkezik, mert ebben a művében Kálmán a klasszikus nagyzenekari operett hangzást a 20-as, 30-as évek szvinges világával és cigányzenével újította meg.

Káel Csaba

Káel Csaba

„A Budapesti Tavaszi Fesztiválon nem csak kortárs dolgokkal foglalkozunk. De mégiscsak a mai korunkba helyezzük el a régebbi dolgokat is. Farkas Zoltán „Batyu” például Nagy László Menyegző című versére készített egy koreográfiát, ami a költészetnek és az ahhoz kapcsolódó mai gondolatainak a továbbfűzése” –tette hozzá ehhez Káel Csaba. „Megpróbáljuk ezeket olyan nemzetközi előadókkal tolmácsolni, összekapcsolva őket magyar sztárokkal, hogy ez mindenképpen a legszínvonalasabb legyen. Elsőre furcsának tűnhet például bemutatni Kálmán Imrének azt az operettjét, A chicagói hercegnőt, amely kevés ember számára ismert, és ahol egy jazz-zenekar, sőt, még népzenekar is szerepel a tradicionális operett-zenekar mellett. Kálmán Imre is egy komoly értékünk, akivel szintén nem foglalkozunk eleget! Vannak, akik sokkal jobban körbejárják az ő művészetét, elég csak Bécsbe átmennünk. Ezért nagyon érdekes és izgalmas ezt az operettet itt bemutatni, felkelteni az érdeklődést iránta. Bartók osztálytársáról beszélünk egyébként, aki szintén a Zeneakadémián végzett. Ezek nagyon érdekes összefüggések, amelyeket éppen egy fesztivál tud felszínre hozni. Azáltal, hogy most is erről beszélgetünk, ez bekerül a köztudatba”.

Nagy sikerű 2014-es koncertje után egy igazi klasszikussal, a Carmina Buranával tér vissza idén a Müpába az ütőhangszeres virtuóz, Martin Grubinger. De a fellépők között lesz új lemezével a világszerte elismert jazzgitáros, Snétberger Ferenc; a 2015-ben WOMEX-életműdíjjal kitüntetett szenegáli művész, Cheikh Lo; kvartettjével az ausztrál jazz-zongorista, Sarah McKenzie; a kameruni származású, New Yorkban élő Richard Bona; az amerikai jazzorgonista-trombitás-énekes, Joey DeFrancesco; Jeff Mills, a detroiti techno-DJ; a szaxofonlegenda Wayne Shorter és napjaink egyik legnépszerűbb jazz-zongoristája, Robert Glasper.

A Gadó Gábor International Projectben a franko-belga és a magyar jazzélet neves muzsikusai zenélnek együtt. A Franciaországban élő Gadó Gábor világhírű gitárművész estje első felében a fiatalokból álló Classicus Ensemble-lal lép fel, a koncert második felében pedig triója játszik: Gadó, Sébastien Boisseau nagybőgős- és Will Guthrie dobvirtuóz. A Martin Lubenov’s Jazzta Prasta produkcióban bolgár, török, szerb és roma tradíciók, újszerű harmóniák, jazz és manouche keverednek.

Gadó Gábor

Gadó Gábor

A fesztivál más műfajokban is izgalmas produkciókat kínál: ilyen a komolyzenei tudást humorral elegyítő duó, az Igudesman & Joo estje, vagy az újcirkusz egyik legeredetibb képviselőjének, a Les 7 doigts de la main társulatának Cuisine & Confessions című, gasztroelemekkel tarkított előadása. Az experimentális zene karizmatikus személyisége, a harmonikavirtuóz Kimmo Pohjonen honfitársával, a Finn Nemzeti Balett sztárjával, Minna Tervamakivel ad elő közös produkciót, a Bright Shadow-t. Ula Sickle és a Kinshasa Electric improvizatív, DJ-zenére épülő kongói táncelőadást hoz el Budapestre. Az egyik legrégebbi orosz operaház, az 1833-ban alapított szentpétervári Mihajlovszkij Színház balettegyüttese, amely egyszerre képviseli a tradicionális orosz tánckultúrát és az innovatív szemléletű mozgásművészetet, a fesztiválra három egyfelvonásos darabbal – Without Words, Duende, Na Floresta – érkezik.

A fesztivál keretén belül harmadszor rendezi meg a Nemzeti Színház a Madách Imre Nemzetközi Színházi Találkozót (MITEM). Ezúttal 14 ország társulatai mutatkoznak be, a spanyolok mellett az argentin, a francia, a lengyel, a szerb, a görög, az olasz és a grúz színház meghatározó társulatai is jelen lesznek. A svájci Vidy-Lausanne-ból Thomas Ostermeier Csehov-rendezése, a szentpétervári Alekszandrinszkij Színházból pedig egy ifjú tehetség, Nyikolaj Roscsin Goldoni-rendezése érkezik Budapestre. A képzőművészet iránt érdeklődőknek pedig igazi csemege lesz a Magyar Nemzeti Galéria nagyszabású Picasso-tárlata. A több mint száz műalkotást, festményeket, valamint rajzokat és szobrokat bemutató kiállítás Picasso életművének valamennyi periódusát felöleli, de önálló koncepció, az emberi alak megformálásának folyamatos változása köré szerveződik. A fesztiválhoz idén először csatlakozik a BudapestArtWeek, amely egy héten át közel 60 múzeumba és galériába, különleges programokra, tárlatvezetésekre hívja a képzőművészet iránt érdeklődőket.

„60-nál is több helyszínünk van, ez azért érzékelteti, hogy a város milyen sok különböző pontján vagyunk jelen” – mondta erről Káel Csaba a Faktornak. „Nagyon érdekes az a típusú együttműködés, amely a különböző művészeti ágak iránt érdeklődőket egy fesztivál kapcsán úgy szólítja meg, hogy, mondjuk, a képzőművészet szerelmesei a fesztiválhoz kapcsolódó Picasso-kiállításról átlátogatnak koncertekre vagy színházi produkciókra is. Nagyon fontos a MITEM, a színházi találkozó, mert a színház műfajának ugyan van egy speciális „szurkolótábora”, de ha van a közelükben egy olyan zenei, táncos vagy egyéb művészeti esemény, amely érdekes számukra, akkor örülnek, hogy azt most könnyedén elérik. Ezeket az átjárásokat a fesztivál, mint lehetőségeket, biztosítani tudja”.

A Tavaszi Fesztivál több mint két hete alatt fesztiválhangulat tölti majd be az egész várost: a köztereken idén is meglepetések várják a járókelőket, akik akár maguk is a produkciók szereplőivé válhatnak, akár a Fesztiválnyitó promenádon, akár a zárónap közös kóruséneklésekor. Ismét felépül a fesztivál egyik legnagyobb látványossága, az óriás betűkből kirakott Budapest felirat is, és Fel a fejjel, Budapest! címmel járdákon elhelyezett környezetbarát feliratok árulnak el titkokat jellegzetes szecessziós épületekről.

„A témák megszólítják az embereket, azokon keresztül küldünk meghívólevelet feléjük” –tette hozzá Káel Csaba. "Ez mindenképpen fontos. Bizonyos fellépő sztároknak vannak olyan hódolóik, akiket nemcsak hazai környezetben érdekel a fellépésük, hanem ellátogatnak a kedvükért egy másik városba is. De ugyanilyen fontos, és a fesztivál-jelleget kell, hogy erősítse, hogy jó pár olyan turista is érkezik Budapestre, akikhez a megérkezésükkor ér el az információ, hogy egyébként éppen most a Tavaszi Fesztiválon vannak. Akkor pedig nagyon megörülnek, hogy milyen élő környezetbe érkeztek. Az is a célunk, hogy őket elérjük. Nekünk, a Magyar Turizmus Zrt.-vel együttműködve van egy olyan erőfeszítésünk, hogy elérjünk a fesztivál kapcsán külföldieket, és természetesen a magyar közönséget is, és minél többet elcsábítsunk közülük. Ennek még egy olyan érdekes vonzáskörzete is van, mint, például, a romkocsmák. Ezekről van egy sztereotip elképzelésünk, hogy itt csak a legénybúcsúk közönsége fordul meg, de ha ők kapnak információt, akkor vannak dolgok, amik felkeltik az érdeklődésüket, és el lehet őket csábítani”.

A fesztivál programkínálatáról további információk a www.btf.hu oldalon találhatóak.

Top 0