• Belföld
Faktor

Sokat késtek mostanában a vonatok - mutatjuk, milyen esetben kaphat kártérítést

Bizonyos esetekben az utasok jobb szolgáltatást kaphatnak, mint amilyet eredetileg kifizettek.

Előfordul, hogy egy-másfél órát is késnek a vonatok, de például a Balatonszentgyörgy és Zamárdi közötti kevesebb mint 70 kilométeres utat több mint két óra alatt tette meg az egyik vonat nemrégiben. Adódik a kérdés, hogy milyen jogokba kapaszkodhat ilyenkor az utas. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége összegyűjtötte a vonatkozó szabályokat, amelyeket a HVG mutatott be.

Illusztráció.

Illusztráció.

A belföldi forgalomban közlekedő feláras vonatok vasúthibára visszavezethető késése esetén, az utas átalány-kártérítésre jogosult a menetjegyen feltüntetett indulási állomás és célállomás között, amelynek mértéke:

EZT IS AJÁNLJUK:
    • 30–119 perc késés esetén a menetjegy árának 25 százaléka,
    • 120 perc vagy annál nagyobb késés esetén a menetjegy árának 50 százaléka.

    Tehát kizárólag olyan vonatok késése esetén van kártérítési felelőssége a vasúttársaságnak, melyek igénybevételéhez valamilyen felárat is kellett fizetni az utasnak. A felár a menetdíjon felül fizetendő díj, ami lehet kiegészítő jegy, helyjegy.

    Mi történik akkor, ha a vasúttársaság az utas részére a menet-, hely- vagy pótjegy alapján megillető szolgáltatást (meghatározott kocsiosztályt, fekvőkocsit vagy hálókocsit) nem tudja biztosítani? Köteles felajánlani azonos minőségű szolgáltatást eltérő időpontban induló vonaton, vagy eltérő időpontban érkező vonaton, vagy a célállomáshoz más útvonalon közlekedő vonaton. Amennyiben az utas az azonos minőségű szolgáltatás biztosítását elfogadja, díj visszatérítésre nem jogosult. Amennyiben azonos minőségű szolgáltatást nem tud biztosítani a társaság, magasabb minőségű szolgáltatást köteles az utasnak felajánlani és teljesíteni. Ha az utas a magasabb minőségű szolgáltatást elfogadja, a magasabb minőségű szolgáltatás teljesítéséért díjkülönbözetet nem követelhetnek tőle. Ha sem azonos, sem magasabb minőségű szolgáltatást nem tud felajánlani vagy teljesíteni, csak alacsonyabb minőségűt és az utas erre tekintettel az alacsonyabb minőségű szolgáltatást elfogadja, a menetjegyen feltüntetett és a ténylegesen teljesített szolgáltatás díjkülönbözetét a vasúttársaság az utas részére köteles visszatéríteni.

    Ha az utas az eltérő minőségű szolgáltatást nem fogadja el és lemond az utazásról, a menetdíjat és/vagy a felárat vissza kell neki fizetni. Kezelési költség levonása nélkül kell megkapnia az összeget, ha azért mondott le az utazásról, mert a vonat 10 percet meghaladó késéssel indult volna, fűtés nélkül közlekedett, világítás nélkül közlekedett, zsúfoltsága miatt menetjegyének megfelelő ülőhelyhez nem jutott, a menetjegyen feltüntetett szolgáltatásnak megfelelő ülőhelyek nélkül közlekedett. Sajnos nyári időszakban a kötelező légkondicionálás még nem szerepel a feltételek között.

    Visszajár a menetjegy ára, ha valamilyen okból kifolyólag mégsem tud elutazni és ezt időben jelzi. Az utas az utazásról a menetjegy (helyjegy, pótjegy) visszaváltásával a vonatnak az indulási állomásról való elindulásáig indokolás nélkül lemondhat, és a menetdíj visszatérítését kérheti. Ebben az esetben azonban a menetjegyen szereplő kilométer távolságától függetlenül, a menetdíj visszatérítésekor egységesen menetjegyenként 20 százalék kezelési költséget számít fel a vasúttársaság.

    Kommentek:

    Top 16