• Belföld
Faktor

Rengeteg a kérdés a migránsszállító repülő körül, ez történhetett valójában

Egyelőre sok a nyitott kérdés a január 15-én este Kállósemjénnél leszállt An-2 repülőgép és utasainak ügyében.

A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Rendőr-főkapitányság Tevékenység-irányítási Központja egy szabadnapos rendőr riasztása alapján egy alacsonyan szálló repülőgép miatt irányította a rendőröket Kállósemjén térségébe hétfőn - ahogy arról a Faktor is beszámolt.

Fotó: police.hu

Fotó: police.hu

Ott egy szántóföldön megtaláltak épségben egy UR-68106-os, ukrán lajstromjelű kétfedelest, már üresen. A közlés szerint a rendőrök jelentős erőkkel, nyomkövető szolgálati kutyák és hőkamerák segítségével felkutatták a terepet, ellenőrizték a környező utakat és járműveket. Ennek eredményeképp rövid időn belül elfogtak három afgán és nyolc vietnami állampolgárt, akik illegálisan jutottak be Magyarország területére légi úton.

EZT IS AJÁNLJUK:

    „A gép nagyon hangosan erőlködött, hogy újra felszálljon, de a kerekei beleragadtak a szántás földjébe, így nem tudott elindulni” – idézi a gépet észlelő rendőrt a 24.hu. A rendőr értesítette a kollégáit, akik elkezdték keresni az utasokat, így találták meg a község templomának kertjében a három afgán és nyolc vietnami állampolgárt.

    Magyarországon a hatóságok először tapasztaltak olyat, hogy az embercsempészek a jól bevált módszerek – mint amilyen a zöldhatár, a kisteherautók és kamionok raktere –, helyett egy repülőgépet vettek igénybe. A külföldi állampolgárokat egyébként őrizetbe vették.

    Egy afgán férfi menekültstátuszt kért, így őt az ideiglenes biztonsági határzárhoz kísérték a jogszabályoknak megfelelően. A többi utas kapcsán vizsgálják, menekültek-e. Ha igen, oltalmazotti státuszt kapnak, ha nem, akkor tiltott határátlépés miatt eljárást indítanak ellenük.

    Pintér Sándor belügyminiszter szerint mivel a visszaadási egyezmény hatályos Ukrajnával, ahonnan feltételezhetően érkeztek, ezért a legegyszerűbb megoldás az, ha az ukrán szervezeteknek átadják őket.

    Sok a kérdésMeglepően keveset lehet tudni hivatalos forrásból a repülésről és a sikeres leszállásról. A szerdai rendőri sajtótájékoztatón elhangzott: a repülő Ukrajna irányából érkezett, és 50 méter alatt repült, így a radarokkal nem volt érzékelhető. Ennek azonban ellent mond a Honvédelmi Minisztérium (HM) közleménye, amely szerint a Magyar Honvédség Légi Vezetési és Irányítási Központ 24 órás légtérvédelmi készenléti szolgálata a kora este, még az országba lépés előtt észlelte a Magyarország légtere felé alacsonyan közeledő, azonosítatlan kisrepülőgépet. A helyzetéről, mozgásáról és haladási irányáról  folyamatosan tájékoztatta az illetékes szerveket, így a határvédelmi szolgálatba bevont rendőröket is, állítja a minisztérium.

    A kecskeméti Gripeneket azonban nem riasztották, mivel a kisgép magasságvesztése, majd leszállása nyomán a radarjel még a határátlépés előtt megszűnt, így a vadászgépek felküldése az érvényben lévő szabályozás alapján nem volt indokolt.

    Alapos szervezést igényeltAz utasokat elfogták, de a pilóta vagy pilóták személye nem ismert, őket nagy erőkkel keresik. A leszállás már este, sötétben, egy szántóföldön, repülőtéren kívül történt – írja a 24.hu.

    Ugyan az „Ancsák”, azaz az An-2-esek legendásan strapabíróak, hiszen eleve a legrosszabb talajokon végzett fel- és leszállásokra tervezték őket a Szovjetunióban, mégis nehezen elképzelhető, hogy előzetesen, még világosban ne derítették volna fel azt a területet, ahol a gép landolt. Olyan terület kellett, ahol nincsenek akadályok. Ha ez megvolt, akkor egy megfelelően képzett pilóta GPS-alapú navigációval már képes megtalálni az előre rögzített koordináták alapján a kiszemelt területet.

    De még ekkor is szükség van a szántóföld megvilágítására, hiszen a pilótának látnia kell, hol a talaj. Erre alkalmasak lehettek a segítők által odavitt akkumulátoros lámpák vagy akár a gépkocsik távolsági fényszórói. Utóbbi esetben érthető, miért nincsenek meg a pilóták: autóba ültek és elmenekültek.

    A helyiek úgy tudják, hogy ez a gép már nem először járt Kállósemjén térségében – közölte az ATV.

    Fotó: police.hu

    Fotó: police.hu

    Nevük mellőzését kérő szakértők szerint a helyszínen készült képek alapján a repülőgép vélhetően újra fel akart szállni, a személyzet azzal vissza akart repülni, de fordulás közben „elakadt” egy barázdában, a nagy sárban.

    A többszöri fordulás forgatókönyvét támasztja alá az a tény is, hogy egy ilyen repülőgép meglehetősen drága, nem valószínű, hogy 11 illegális bevándorló csempészetével megérte volna a befektetés.

    A Honvédelmi Minisztérium közleménye szerint „valószínűleg keletről érkezett” az An-2-es, ezt támaszthatja alá az ukrán lajstromozás is. Nem biztos, hogy hivatalos repülőtérről indult a csempészjárat: az „Ancsa” nemcsak le-, de felszállni is remekül képes rövid, terheléstől függően alig néhány száz méteres sík területről.

    A russianplanes.net információi szerint az UR-68106-os lajstromszám egy An-2R típusú gépet takar, mely 1981. decemberében készült el Lengyelországban, a PZL Mielec-nél.

    • 1982. január 13-tól az Aeroflotnál repült.
    • 1993-ban az ukrán Air Ukraine vette meg.
    • 2011. április 14-e óta nem szerepel a légitársaságok listáján.
    • 2015-ben magánkézbe került.

    A gépet most szétszedik és úgy viszik a nyíregyházi repülőtérre.

    Kommentek:

    Top 16