• Belföld
Faktor

Jön a dolgozók szövegértési tesztje: ezentúl a felnőtteknek is kötelező lesz a kompetenciateszt

Ezentúl Magyarország is részt vesz a felnőtteknek szóló képesség- és kompetenciamérési programban.

Magyarország is csatlakozott az OECD felnőtteknek szóló képesség- és kompetenciamérési programjához. Ez hasonló lesz a PISA-tesztekhez, melyet a diákoknak kell kitölteni. A PISA-tesztekkel a diákok különböző képességeit mérik: a szövegértésüket, a matematikai problémamegoldó készséget, vagy éppen azt, hogy a tanulók számítógépes ismeretei hogyan függnek össze a szövegértési és természettudományos alapkészségekkel.

Ilyen tesztet vezetne be az OECD a felnőttek részére is. A PIAAC az első olyan nemzetközi mérés, amely a felnőtt lakosság munkavégzés során használt készségeit és kompetenciáit, valamint ezek oktatásban és foglalkoztatásban való megszerzésének vagy elvesztésének körülményeit egyaránt vizsgálja.

A teszt bevezetése azért lehet fontos, mert az eredményei alapján könnyebb lenne tervezni az oktatásra, a szak- és felnőttképzésre, valamint a foglalkoztatásra irányuló szakpolitikákat.

A PISA-teszteken a magyar diákok egyébként nem teljesítenek fényesen. A legutóbbi, digitális készségeket mérő tesztben a résztvevő 34 OECD-ország között a 30. helyen végeztek a magyarok. A teszt során azt is felmérték, milyen a diákok szövegértése, ha azt egy internetes oldalról kell olvasniuk.

A felmérést végző kutatókat is megdöbbentette az eredmény, amelyből az is kiderült, egyáltalán nem javítja a teljesítményt, ha infokommunikációs eszközök segítségével tanulnak a diákok. Sőt, a matematikai teljesítményük egyenesen romlott azokban az iskolákban, ahol sok számítógépet használhatnak a diákok. Azoknak a tanulóknak, akik csak néha használtak számítógépet, jobbak lettek az eredményei.

A teszt során egy Searing nevű fiktív belga városról kellett különféle kérdésekre válaszolni, amelyekre a választ a város – magyar nyelvű – honlapján találhatták meg. A magyar diákoknak nehézkes volt megtalálni az információkat, sőt, sokan bele sem kezdtek a feladatokba.

A szövegértés teszteken folyamatosan romlik a magyar diákok teljesítménye, a 2014-es felmérések alapján már a diákok 20 százaléka tekinthető funkcionális analfabétának.

Top 0